The homeland idea in textbooks aritmetica elementar: Book 1 and Nossa Pátria

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p261

Keywords:

Textbook, Georg Büchler, Rocha Pombo, Homeland, Cultural History

Abstract

This work is part of the reflection developed within a research group which deals with, among other topics, school subjects. It is also part of two broad researches developed at doctoral level. Reflections presented by such group allowed us to make approximations between the objects of study that have some resemblance, by having as reference the Brazilian primary school textbooks in the First Republic. Thus, the objective of this text is to understand and reflect on the idea of homeland, present in the textbooks, Elementary Arithmetic Book – 1 (1919) written by Georg August Büchler and Our Motherland (1917), by José Francisco da Rocha Pombo, both aimed at primary school. This article has as theoretical support the concept of Cultural History presented by Chartier (1990) and Barros (2006). Based on this concept, both textbooks and, in particular, the patriotic messages contained therein are interpreted in relation to the nationalist feeling that was intended to be deployed in Brazil during the period. The interpretative exercise is mediated by the fact that both books constitute distinct works from the fields of knowledge from where each one comes, i.e., Math, through Arithmetic, and History. Both Arithmetic and History textbooks largely comprehend nationalist yearnings of a political regime that sought to affirm itself in the country during the late 19th century to the 20th century.

Author Biographies

Rosa Lydia Teixeira Corrêa, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR)

PhD in Economic History from the University of São Paulo. Full Professor of the Postgraduate Program in Education, Master's and Doctorate in Education at the Pontifical Catholic University of Paraná.

Roberto João Eissler, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of Paraná. Professor at the Federal Institute of Santa Catarina.

Denilson Roberto Schena, Instituto Federal do Paraná (IFPR)

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of Paraná. Professor at the Federal Institute of Paraná.

References

BARROS, José d’Assunção. Campos históricos: as diversas modalidades historiográficas no mundo contemporâneo. Revista Tema Livre, ano V, n.11, abr. 2006. Disponível em: <http://revistatemalivre.com/historiografia11- html>. Acesso em: 13 jun. 2015.

BENCOSTTA, Marcus Levy A. Arquitetura e Espaço Escolar: reflexões acerca do processo de implantação dos primeiros grupos escolares de Curitiba (1903 – 1928). Educar em Revista, Curitiba, n. 18, p. 103-141, 2001.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Pátria, civilização e trabalho: o ensino de história nas escolas paulistas (1917-1939). São Paulo: Edições Loyola, 1990.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro didático e saber escolar (1810 – 1910). Belo Horizonte: Autêntica, 2008. (História da Educação).

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livros didáticos entre textos e imagens. In: BITTENCOURT, Circe. (org.) O saber histórico na sala de aula. 2. ed. São Paulo: Contexto, 1998. – (Repensando o Ensino). p. 69-90.

BONAZZI, M.; ECO, H. Mentiras que Parecem Verdades. São Paulo: Summus, 1980. (Novas Buscas em Educação; v. 6).

BÜCHLER, George August. Aritmética Elementar: livro I. São Paulo: Weiszflog Irmãos, 1919.

BÜCHLER, George August. Arithmetica elementar. Correio Paulistano, São Paulo, n. 20302, 9 jan. 1920, ano LXVI. p. 1.

CARDIM, Elmano. Rocha Pombo: o escritor e o historiador. Rio de Janeiro: s/ ed., 1958.

CARVALHO, José Murilo de. A formação das almas: o imaginário da república no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990. (Memória e Sociedade).

CHOPPIN, Alain. O Historiador e o livro escolar. História da Educação, Pelotas, n. 11, p. 5-24, abr. 2002.

COMTE, August. Curso de filosofia positiva; Discurso sobre o espírito positivo; Discurso preliminar sobre o conjunto do positivismo; Catecismo positivista / seleção de textos de José Arthur Giannotti; traduções de José Arthur Giannotti e Miguel Lemos. São Paulo: Abril Cultural, 1978. (Os Pensadores).

CORRÊA, Rosa Lydia Teixeira. O livro escolar como fonte de pesquisa em História da Educação. Caderno Cedes, Campinas, n. 52, p. 11-24, nov. 2000.

CORRÊA, Viriato. Histórias de nossa História. 2. ed. Rio de Janeiro: Livraria Castilho, 1923.

FERNANDES, José Ricardo Oriá. O Brasil contado às crianças: Viriato Corrêa e a literatura escolar brasileira para o ensino de história (1934-1961). 2009. 363f. Tese (Doutorado em Educação). USP-São Paulo, 2009.

FERRO, Marc. A manipulação da história no ensino e nos meios de comunicação. São Paulo: IBRASA, 1983.

GAERTNER, Rosinéte. A matemática escolar em Blumenau (SC) no período de 1889 a 1968: da Neue Deutsche Schule à Fundação Universidade Regional de Blumenau. 2004. 268f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - IGCE-UNESP, Rio Claro, 2004.

GLEZER, Raquel. In: BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Pátria, civilização e trabalho: o ensino de história nas escolas paulistas (1917- 1939). Apresentação. São Paulo: Edições Loyola, 1990.

HARDMAN, Francisco Foot. Nem Pátria, nem Patrão! (vida operária e cultura anarquista no Brasil). 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1984.

HALLEWELL, Laurence. O livro no Brasil: sua história. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 3. ed., 2012.

HOBSBAWM, Eric J. A produção em massa de tradições: Europa, 1870 a 1914. In: HOBSBAWM, Eric J.; RANGER, Terence (org). A Invenção das Tradições. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2012. p. 337-395.

HOBSBAWM, Eric J.; RANGER, Terence (org). A Era dos Impérios: 1875- 1914. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992. JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Tradução de Gizele de Souza. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-43, 2001.

KREUTZ, Lucio. (Org.); ARENDT, Izabel Cristina (org.). Die Schulbücher der Deutschbrasilianischen Schulen, 1832-1940 / Os livros didáticos das escolas da imigração alemã no Brasil, 1832-1940. São Leopoldo: UNISINOS, 2007. v. 1, 8350 p. (Publicação digitalizada da coletânea, com introdução explicativa sobre a fonte em língua alemã e portuguesa).

MELO, Taciana Soares de. Estereótipos de gênero em livro didáticos de inglês das décadas de 1960, 1970 e 1990: implicações na prática docente. 2014. 152f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2014.

NASCIMENTO, Dorval do. Nacionalização do ensino catarinense na Primeira República (1911-1920). Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 21, p. 123-143, set./dez. 2009.

NOBREGA, Paulo de. A expansão da escola primária republicana paranaense em números: quantidade X qualidade (1900-1930). Revista Espaço Acadêmico, Maringá, v. 13, n. 174, p. 99-118, mar. 2014.

ORY, Pascal. L’Histoire culturelle. 3. ed. Paris: Presses Universitaires de Franc, 2011.

POMBO, José Francisco da Rocha. História de São Paulo: resumo didactico. 4. ed. São Paulo: Companhia Melhoramentos de São Paulo, 1925.

POMBO, José Francisco da Rocha. Nossa Pátria: narração dos fatos da história do Brasil, através da sua evolução com muitas gravuras explicativas. 10. ed. São Paulo: Weisflog Irmãos, 1920.

POMBO, José Francisco da Rocha. Nossa Pátria: narração dos fatos da história do Brasil, através da sua evolução com muitas gravuras explicativas. São Paulo: Editora Melhoramentos, 1967.

RIBEIRO, Neucinéia Rizzatto. Um estudo sobre a Leitura Analytica (1896) de João Köpke. Revista de Iniciação Científica da FFC, v. 5, n. 1-3, p. 12-29, 2005.

SIQUEIRA FILHO, Moysés Gonçalves. O methodo analytico intuitivo na escola primaria espírito-santense e o discurso de Carlos Alberto Gomes Cardim. Interfaces Científicas, v. 3, n. 2, p. 33-42, fev. 2015. Disponível em: Acesso em: 13 jun. 2015.

SOUZA, Rosa Fátima de. Templos de civilização: A implantação da escola graduada no estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Fundação Editora UNESP, 1998.

Published

2018-12-31

How to Cite

Corrêa, R. L. T., Eissler, R. J., & Schena, D. R. (2018). The homeland idea in textbooks aritmetica elementar: Book 1 and Nossa Pátria. História & Ensino, 24(2), 261–285. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p261

Issue

Section

Dossiê - Avaliação das aprendizagens em História: Práticas, Teorias e Políticas