Historical learning and historical culture: contributions to research on the role of intersubjectivity in the historical formation
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n2p247Keywords:
Historical Learning, Historical Culture, IntersubjectivityAbstract
In this paper, the purpose is to analyze the concepts of historical culture, historical consciousness and the complex relationship when considering the historical learning, while pointing out their contributions to research that aims to understand the involvement of the student with cultural artifacts bearers of historical discourse. These reflections are based on the scope of investigation on teaching and learning of history from the studies of History Education in the conceptualization of historical learning taken from the philosopher of history Jörn Rüsen. In this sense, from the contributions of intersubjectivity and truth brought by Marcelo Fronza and issue of place of feeling and reason as Bodo V. Borries, the teaching of German history emerges as a field of research that enables fruitful discussions on the difficulties of commitment subject, cultural artifacts and historical knowledge in Webbing between historical consciousness and historical culture.Downloads
Download data is not yet available.
References
ALVES, R. C. Aprender História com Sentido para a Vida: consciência histórica em estudantes brasileiros e portugueses. 2011. 322 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
BONETE, W. J.; FREITAS, R. R. Cultura Histórica e Identidade: contribuições conceituais para investigações sobre a formação histórica docente. Revista Labirinto. Porto Velho-RO, Ano XV, v. 22, p. 156-176, 2015
DIVARDIM, T.; SCHMIDT, M. A. Consequências da teoria da narrativa histórica para a didática da história: algumas possibilidades para a práxis dos professores. Revista de Teoria da História. Universidade Federal de Goiás. Ano 6, n. 11, Dez/2014,
FRONZA, M. A Intersubjetividade e a verdade na aprendizagem histórica de jovens estudantes a partir das histórias em quadrinhos. Tese de doutorado, PPGE-UFPR, Curitiba, 2012
RÜSEN, Jörn. A razão histórica: Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: UnB, 2010a.
RÜSEN, J. História viva: Teoria da História III: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: UnB, 2010b.
RÜSEN, J. Reconstrução do passado: Teoria da História II: os princípios da pesquisa histórica. Brasília: UnB, 2010c.
RÜSEN, J. Aprendizagem Histórica: Fundamentos e Paradigmas. Curitiba: W. A. Editores, 2012.
RÜSEN, J. Teoria da História: Uma teoria da história como ciência. Curitiba: W. A. Editores, 2015
SCHMIDT, M. A. Cognição histórica situada: que aprendizagem histórica é essa? In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel (Org.). Aprender História: perspectivas da Educação Histórica. Ijuí: Unijuí, 2009, p. 21-51.
BORRIES. B. Von. O Aprendizado de História como Chance de Participação na Cultura Histórica, Apuração da Identidade Histórica e Prática em Competência Histórica. In: SCHMIDT, M. A.; FRONZA, M.; NECHI, L. P. (Org.). Jovens e Consciência Histórica. Curitiba: W.A. Editores, 2016a
BORRIES. B. Von. Lidando com Histórias Difíceis. In: SCHMIDT, Maria A.; FRONZA, Marcelo; NECHI, Lucas Pydd (Org.). Jovens e Consciência Histórica. Curitiba: W.A. Editores, 2016b
BORRIES. B. Von. Quatro Abordagens de “Reconstrução Histórica” por Meio da Aprendizagem Histórica. In: SCHMIDT, Maria A.; FRONZA, Marcelo; NECHI, Lucas Pydd (Org.). Jovens e Consciência Histórica. Curitiba: W.A. Editores, 2016c.
BORRIES. B. Von. A Compensação histórica dos Estudantes: uma interpretação de um caso singular. IN SCHMIDT, Maria Audiliadora; FRONZA, Marcelo; NECHI, Lucas Pydd (org). Jovens e Consciência Histórica. Curitiba: W.A. Editores, 2016c
BORRIES. B. Von. Multiperspectividade: Pretensão Utópica ou Fundamento Factível da Aprendizagem Histórica na Europa¿ In: SCHMIDT, Maria A.; FRONZA, Marcelo; NECHI, Lucas Pydd (Org.). Jovens e Consciência Histórica. Curitiba: W.A. Editores, 2016d.
WILLIAMS, R. La Larga Revolución. Buenos Aires: Nueva Visión, 2013
BONETE, W. J.; FREITAS, R. R. Cultura Histórica e Identidade: contribuições conceituais para investigações sobre a formação histórica docente. Revista Labirinto. Porto Velho-RO, Ano XV, v. 22, p. 156-176, 2015
DIVARDIM, T.; SCHMIDT, M. A. Consequências da teoria da narrativa histórica para a didática da história: algumas possibilidades para a práxis dos professores. Revista de Teoria da História. Universidade Federal de Goiás. Ano 6, n. 11, Dez/2014,
FRONZA, M. A Intersubjetividade e a verdade na aprendizagem histórica de jovens estudantes a partir das histórias em quadrinhos. Tese de doutorado, PPGE-UFPR, Curitiba, 2012
RÜSEN, Jörn. A razão histórica: Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: UnB, 2010a.
RÜSEN, J. História viva: Teoria da História III: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: UnB, 2010b.
RÜSEN, J. Reconstrução do passado: Teoria da História II: os princípios da pesquisa histórica. Brasília: UnB, 2010c.
RÜSEN, J. Aprendizagem Histórica: Fundamentos e Paradigmas. Curitiba: W. A. Editores, 2012.
RÜSEN, J. Teoria da História: Uma teoria da história como ciência. Curitiba: W. A. Editores, 2015
SCHMIDT, M. A. Cognição histórica situada: que aprendizagem histórica é essa? In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel (Org.). Aprender História: perspectivas da Educação Histórica. Ijuí: Unijuí, 2009, p. 21-51.
BORRIES. B. Von. O Aprendizado de História como Chance de Participação na Cultura Histórica, Apuração da Identidade Histórica e Prática em Competência Histórica. In: SCHMIDT, M. A.; FRONZA, M.; NECHI, L. P. (Org.). Jovens e Consciência Histórica. Curitiba: W.A. Editores, 2016a
BORRIES. B. Von. Lidando com Histórias Difíceis. In: SCHMIDT, Maria A.; FRONZA, Marcelo; NECHI, Lucas Pydd (Org.). Jovens e Consciência Histórica. Curitiba: W.A. Editores, 2016b
BORRIES. B. Von. Quatro Abordagens de “Reconstrução Histórica” por Meio da Aprendizagem Histórica. In: SCHMIDT, Maria A.; FRONZA, Marcelo; NECHI, Lucas Pydd (Org.). Jovens e Consciência Histórica. Curitiba: W.A. Editores, 2016c.
BORRIES. B. Von. A Compensação histórica dos Estudantes: uma interpretação de um caso singular. IN SCHMIDT, Maria Audiliadora; FRONZA, Marcelo; NECHI, Lucas Pydd (org). Jovens e Consciência Histórica. Curitiba: W.A. Editores, 2016c
BORRIES. B. Von. Multiperspectividade: Pretensão Utópica ou Fundamento Factível da Aprendizagem Histórica na Europa¿ In: SCHMIDT, Maria A.; FRONZA, Marcelo; NECHI, Lucas Pydd (Org.). Jovens e Consciência Histórica. Curitiba: W.A. Editores, 2016d.
WILLIAMS, R. La Larga Revolución. Buenos Aires: Nueva Visión, 2013
Downloads
Published
2016-12-30
How to Cite
Freitas, R. R. (2016). Historical learning and historical culture: contributions to research on the role of intersubjectivity in the historical formation. História & Ensino, 22(2), 247–262. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n2p247
Issue
Section
Artigos
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.