Historical learning and historical culture: contributions to research on the role of intersubjectivity in the historical formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n2p247

Keywords:

Historical Learning, Historical Culture, Intersubjectivity

Abstract

In this paper, the purpose is to analyze the concepts of historical culture, historical consciousness and the complex relationship when considering the historical learning, while pointing out their contributions to research that aims to understand the involvement of the student with cultural artifacts bearers of historical discourse. These reflections are based on the scope of investigation on teaching and learning of history from the studies of History Education in the conceptualization of historical learning taken from the philosopher of history Jörn Rüsen. In this sense, from the contributions of intersubjectivity and truth brought by Marcelo Fronza and issue of place of feeling and reason as Bodo V. Borries, the teaching of German history emerges as a field of research that enables fruitful discussions on the difficulties of commitment subject, cultural artifacts and historical knowledge in Webbing between historical consciousness and historical culture.

Author Biography

Rafael Reinaldo Freitas, Universidade Federal do Mato Grosso

Master's student in History at the Universidade Federal do Mato Grosso

References

ALVES, R. C. Aprender História com Sentido para a Vida: consciência histórica em estudantes brasileiros e portugueses. 2011. 322 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

BONETE, W. J.; FREITAS, R. R. Cultura Histórica e Identidade: contribuições conceituais para investigações sobre a formação histórica docente. Revista Labirinto. Porto Velho-RO, Ano XV, v. 22, p. 156-176, 2015

DIVARDIM, T.; SCHMIDT, M. A. Consequências da teoria da narrativa histórica para a didática da história: algumas possibilidades para a práxis dos professores. Revista de Teoria da História. Universidade Federal de Goiás. Ano 6, n. 11, Dez/2014,

FRONZA, M. A Intersubjetividade e a verdade na aprendizagem histórica de jovens estudantes a partir das histórias em quadrinhos. Tese de doutorado, PPGE-UFPR, Curitiba, 2012

RÜSEN, Jörn. A razão histórica: Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: UnB, 2010a.

RÜSEN, J. História viva: Teoria da História III: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: UnB, 2010b.

RÜSEN, J. Reconstrução do passado: Teoria da História II: os princípios da pesquisa histórica. Brasília: UnB, 2010c.

RÜSEN, J. Aprendizagem Histórica: Fundamentos e Paradigmas. Curitiba: W. A. Editores, 2012.

RÜSEN, J. Teoria da História: Uma teoria da história como ciência. Curitiba: W. A. Editores, 2015

SCHMIDT, M. A. Cognição histórica situada: que aprendizagem histórica é essa? In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel (Org.). Aprender História: perspectivas da Educação Histórica. Ijuí: Unijuí, 2009, p. 21-51.

BORRIES. B. Von. O Aprendizado de História como Chance de Participação na Cultura Histórica, Apuração da Identidade Histórica e Prática em Competência Histórica. In: SCHMIDT, M. A.; FRONZA, M.; NECHI, L. P. (Org.). Jovens e Consciência Histórica. Curitiba: W.A. Editores, 2016a

BORRIES. B. Von. Lidando com Histórias Difíceis. In: SCHMIDT, Maria A.; FRONZA, Marcelo; NECHI, Lucas Pydd (Org.). Jovens e Consciência Histórica. Curitiba: W.A. Editores, 2016b

BORRIES. B. Von. Quatro Abordagens de “Reconstrução Histórica” por Meio da Aprendizagem Histórica. In: SCHMIDT, Maria A.; FRONZA, Marcelo; NECHI, Lucas Pydd (Org.). Jovens e Consciência Histórica. Curitiba: W.A. Editores, 2016c.

BORRIES. B. Von. A Compensação histórica dos Estudantes: uma interpretação de um caso singular. IN SCHMIDT, Maria Audiliadora; FRONZA, Marcelo; NECHI, Lucas Pydd (org). Jovens e Consciência Histórica. Curitiba: W.A. Editores, 2016c

BORRIES. B. Von. Multiperspectividade: Pretensão Utópica ou Fundamento Factível da Aprendizagem Histórica na Europa¿ In: SCHMIDT, Maria A.; FRONZA, Marcelo; NECHI, Lucas Pydd (Org.). Jovens e Consciência Histórica. Curitiba: W.A. Editores, 2016d.

WILLIAMS, R. La Larga Revolución. Buenos Aires: Nueva Visión, 2013

Published

2016-12-30

How to Cite

Freitas, R. R. (2016). Historical learning and historical culture: contributions to research on the role of intersubjectivity in the historical formation. História & Ensino, 22(2), 247–262. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n2p247

Issue

Section

Artigos