Education, history and education with/without convergence

Authors

  • Carlos Augusto Lima Ferreira Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
  • Marcella Albaine Farias da Costa Universidade Federal do Rio de Janeiro (FE/UFRJ) https://orcid.org/0000-0002-6348-1839

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p13

Keywords:

Teaching of History, Teacher Education, Historical Research

Abstract

This text aims at contributing with reflections on the history of the Teaching of History to problematize issues relating to making professor in processes of initial training. We aim to attract the attention of professionals, teachers and students of History, to the importance of teaching and researching in different contexts of performance of this area, so that we can make progress in overcoming barriers, dichotomies and hierarchies, which prevent us from walking. We talk therefore, with research that seeing that the teaching of history as the object and/or with those who see it as a field of study, showing how the expressions ‘teaching’, ‘History’ and ‘Education’ has or not converged over time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Augusto Lima Ferreira, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)

Doctor in Education from Universitat Autònoma de Barcelona. Full Professor at Feira de Santana State University (UEFS)

Marcella Albaine Farias da Costa, Universidade Federal do Rio de Janeiro (FE/UFRJ)

PhD student in History at the Federal University of the State of Rio de Janeiro (UNIRIO). Professor at the Federal University of Rio de Janeiro (FE / UFRJ)

References

BLOCH, M. Introdução à História. Coleção Saber. São Paulo: Jorge Zahar, 2002.

BITTENCOURT, C. (Org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997.

BITTENCOURT, C. Os novos caminhos do ensino de história. Nossa História, Rio de Janeiro, p. 80-82, set. 2004.

CERRI, L. F. Ensino de História: Fronteiras interdisciplinares, avanços e problemas. Cadernos de História (UFU), Uberlândia, v. 12/12, n.1, p. 07-21, 2005.

CHARLOT, B. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 31, p. 7-18, jan./abr. 2006.

COSTA, M. A. F. Currículo, História e Tecnologia: que articulação na formação inicial de professores? 2015. 145 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.

COSTA, M. A. F.; DOMINGUES, M. P. B. Escola, Ensino e Tecnologia: a oficina pedagógica “Comunicação tem História: muito além do bate-papo”. In: Anais do XXVII Simpósio Nacional de História da ANPUH, Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2013, p. 1-14.

FENELON, D. R. A formação do profissional de História e a realidade do ensino. Projeto História, São Paulo, n. 2, p. 7-19, 1982.

FERREIRA, C. A. L. La Formación y la práctica de los profesores de Historia: enfoque innovador cambios de actitudes y incorporación de las nuevas tecnologías en las escuelas publicas y privadas de la provincia de Bahía, Brasil. 2004. 363f. Tese (Doutorado em Educación) – Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona 2004.

FONSECA, S. G. Caminhos da História ensinada. Campinas: Papirus, 1993.

FONSECA, T. N. de L. História e Ensino de História. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

FREIRE, P. Professora Sim Tia Não: cartas a quem ousa ensinar. 2 ed. São Paulo: Editora Olho d’Água, 1993.

LE GOFF, J.; CHARTIER, R.; REVEL, J. et al. A Nova História. Coimbra: Almedina, 1990. HOBSBAWM, E. Sobre la Historia. Barcelona: Crítica, 1998.

MICELI, P. O quadro (muito) negro do ensino no Brasil. In: SANFELICE, José Luís. (Org.). A universidade e o ensino de 1º e 2º graus. Campinas: Papirus, 1988.

MONTEIRO, A. M. Professores de História: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007. RICCI, C. S. Da Intenção ao gesto – Quem é Quem no ensino de História em São Paulo. 1992. 130f. Dissertação (Mestrado em História) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1992.

SCHMIDT, M. A. A formação do professor de História e o cotidiano da sala de aula. In:

BITTENCOURT, C. M. F. (Org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997, p. 54-66.

Published

2015-09-02

How to Cite

Ferreira, C. A. L., & Costa, M. A. F. da. (2015). Education, history and education with/without convergence. História & Ensino, 21(2), 13–30. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p13

Issue

Section

DOSSIÊ