The history of history teaching at Brazil in the last decade

Authors

  • Rafaela Paiva Costa Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n1p91

Keywords:

History Teaching, History of the History teaching, Education History

Abstract

The article investigates the academic knowledge about the history of History teaching written in Brazil on Education and History graduate programs over the last ten years. The objecive is to analyse the profile of this production related to research priviledged themes, historical periods and sources. It is inspired by the second chapter of the book História & Ensino de História, by Thais Nívia de Lima e Fonseca, in which the analysis is focused on the period ranging from 1988 to 2002. The purpose here is to develop the same kind of approach for the studies of the subsequent decade, from 2004 to 2014, specifically focusing on theses and dissertations written on the period. Considering the 2013 Capes evaluation of Brazil's graduation, it were selected the works of the programs qualified with notes 5, 6 and 7, that is, defined as good or excelent.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Rafaela Paiva Costa, Universidade Federal de Minas Gerais

Doctoral student in the Graduate Program in Education at the Federal University of Minas Gerais (UFMG).

References

ARAÚJO, M. M. de. A produção em história da educação das Regiões Nordeste e Norte: o estado do conhecimento (1982-2003). In: GONDRA, José Gonçalves (Org.). Pesquisa em História da Educação no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 289-312.

BATISTA, A. A. G. O conceito de “Livros Didáticos”. In: BATISTA, A. A. G; GALVÃO, A. M. O. Livros Escolares de Leitura no Brasil: elementos para uma história. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009. p. 41-74.

BITTENCOURT, C. M. F. Livro Didático e Conhecimento Histórico: uma história do saber escolar. São Paulo: USP, Faculdade de Educação. Tese de Doutoramento, 1993.

BITTENCOURT, C. M. F. Livro didático e saber escolar (1810-1910). Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

CHOPIN, A. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549-566, set./dez. 2004.

COLARES, A. A. História da Educação na Amazônia. Questões de natureza teórico-metodológicas: críticas e proposições. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, número especial, p. 187-2002, out/2011.

CORRÊA, P. S. A. História e Historiografia Educacional na Amazônia: uma radiografia da produção do conhecimento nos programas de pós-graduação em educação da região Norte do Brasil. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, número especial, p. 149-174, out/2011.

CORRÊA, P. S. A. Instituição e consolidação do campo da História da Educação nos grupos de pesquisa situados na região Norte do Brasil: refutação à tese da insignificância. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 49, p. 71-96, mar/2013.

CUESTA FERNANDEZ, R. Sociogénesis de una disciplina escolar: la Historia. Barcelona: Ediciones Pomres-Corridor, 1997.

FARIA FILHO, L. M. de; VIDAL, Diana Gonçalves; PAULILO, André Luiz. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 30, n. 1, p. 139-159, jan./abr. 2004.

FONSECA, T. N. de L. e. História & Ensino de História. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

GALVÃO, A. M. de O.; BATISTA, A. A. G.. Manuais Escolares e Pesquisa em História. In: FONSECA, T. N. L.; VEIGA, C. G. História e Historiografia da Educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 161-188.

HENRY, E. Um siècle de enseigne au lycée 1870-1970. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 1999.

MAGALHÃES. J. O Mural do Tempo: manuais escolares em Portugal. Lisboa: Edições Colibri / Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2011.

MAGALHÃES. J. “O Manual Escolar como Fonte Historiográfica”. In: COSTA, Jorge Vale; FELGUEIRAS, Margarida; CORREIA, L. G. (Coord.). Manuais Escolares da Biblioteca Pública Municipal do Porto. Porto: Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação / Faculdade de Letras, 2008. p. 11-15.

MUNAKATA, K. O Livro Didático: alguns temas de pesquisa. Revista Brasileira de História da Educação. Campinas-SP, v.12, n.3 (30), p. 179-197, set./dez. 2012.

OLIVEIRA, I. Apoluceno de; SANTOS, Tânia Regina Lobato dos; FRANÇA, Maria do Perétuo Socorro Gomes Souza Avelino de. A Pesquisa no Programa de PósGraduação em Educação da Universidade do Estado do Pará. RBPG, Brasília, v. 11, n. 23, p. 247-270, março de 2014.

VEIGA, C. G. História Política e História da Educação. In: VEIGA, C. G. ; FONSECA, Thais N. de L. e. História e Historiografia da Educação no Brasil. 1. Ed. 1. Reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 13-48.

VIDAL, D. G.; FARIA FILHO, L. M. de. História da Educação no Brasil: a constituição histórica do campo e sua configuração atual. Educação em Foco (Juiz de Fora), Juiz de Fora/MG, v. 7, n. 2, p. 28-47, 2003.

VIDAL, D. G. et al. “História da Educação no Estado de São Paulo: a configuração do campo e a produção atual (1943-2003)”. In: GONDRA, J. G. (Org.). Pesquisa em história da educação no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 157-220.

Published

2016-08-04

How to Cite

Costa, R. P. (2016). The history of history teaching at Brazil in the last decade. História & Ensino, 22(1), 91–107. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n1p91

Issue

Section

Artigos