Contributions of subproject PIBID/UNICENTRO history for professional teacher, Irati-PR (2012-2014)
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n2p31Keywords:
Pibid, Teaching professionalization, Historical conscienceAbstract
With this research we aimed to understand the importance, the contributions and the meaning of the Institutional Program of Grants for the Initiation of Teaching Practice (PIBID) for the process of professionalization of undergradute students that participate in the subproject PIBID History at UNICENTRO campus of Irati-PR, during the period of 2012 to 2014. In order to analyze the profile of the professional that is being built, particularly those undergoing the PIBID experience, we developed discussions about two pillars that fundament the theoric field of the subproject: historical conscience and the formation of teachers. Through interviews with the participants we tried to understand how the program and the project promote the articulation and the resignification of the subject of History at the school, as well as to understand the meaning of the school environment as a laboratory for the participants to develop different dimensions of their profissionalization.
Downloads
References
BARROSO, V. L. M. Formação de professores em história no tempo presente: Estágios de docência e Pibid – quais conexões? Revista Latino-Americana de História. v. 2, n. 6, Edição Especial, ago./2013. p.10-24.
BISPO JR, J. S.; LOPES, A. Ensinar requer dinamismo: os desafios do ensino de História na construção da cidadania. Diálogos & Ciência. Revista da Rede de Ensino FTC. Ano IV, n. 13, jun./2010.
CAIMI, F. E. Conversas e controvérsias: o ensino de história no Brasil (1980- 1998). Passo Fundo: UPF, 2001.
CERRI, L. F. Ensino de história e consciência histórica, implicações didáticas de uma discussão contemporânea. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2011.
CERRI, L. F. Os conceitos da Consciência Histórica e os desafios da Didática da História”. Revista de História Regional. v. 2, n. 6, Inverno 2001, p. 93-112.
PARANÁ. Diretrizes curriculares da educação básica. História. SEED. Paraná, 2008.
GONSALÉZ, F. J.; RODRIGUES, L. S. Consciência histórica, Ensino de História e formação inicial: primeiras indagações. XVIII Jornada de pesquisa UNIJUÍ. 2013.
LINHARES, A. M.; PEREIRA, I. C. Experiências do PIBID-História/2009 na Escola Estadual Padre Rômulo Zanchi: o Potencial Didático do Cinema no Ensino de História e a discussão acerca da Temática da Identidade, Identificação e o Sistema de Cotas nas Instituições Públicas. Revista Latino-Americana de História. v. 2, n. 6, Edição Especial, Ago./2013.pp.1103-1113.
MEINERZ, C. B. Estágios de docência e PIBID: impactos inimagináveis no campo do Ensino de História. Revista Latino-Americana de História. v. 2, n. 6, Edição Especial, Ago./2013. pp. 223-234.
MONTEIRO, A. M. F.C.; GASPARELLO, A. M; MAGALHÃES, M. S. (Org.). Ensino de História: Sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, FAPERJ, 2007.
MONTEIRO, A. M. F.C.; GASPARELLO, A. M; MAGALHÃES, M. S. Professores de História: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.
PRADO, D. P.; MACEDO, S. M. Reflexões acerca do ensino de História: a História Local e a Consciência Histórica. Revista Latino-Americana de História. v. 2, n. 6, Edição Especial. Ago./2013, p.1197-1210.
PPCH - Projeto Político do Curso de História. Unicentro, Campus de Irati-Pr., 2010.
DEHIS. Regulamento de Estágio. Curso de História. UNICENTRO, Campus de Irati. CONDEP; 2009.
RIBEIRO, D. M.; CASTELA, G. da S.; JUSTINA, L. D. (Org.). Formação de Professores no Paraná: o PIBID em foco. Porto Alegre: Evangraf/UNIOESTE, 2014. (Coleção PIBID).
RÜSEN, J. Razão Histórica: fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001. SARTORI, J. Formação de professores: conexões entre saberes da universidade e fazeres na educação básica. Anais de evento: Formação de Professores. Universidade federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2011.
SCHNEIDER, C. I. Subprojeto PIBID-História de Irati. Unicentro, Campus de Irati; MEC/CNPq, 2012.
SCHNEIDER, C. I. Regiões no campo formativo da História: espaço liso e estriado. In: ANSELMO, B.; SOCHODOLAK, H.; ARIAS NETO, J. M. (Org.). A escrita da História: fragmentos de historiografia contemporânea. Ponta Grossa: ANPUH-PR, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.