Becoming a teacher, reflecting about practice: some questions from supervised practice in history

Authors

  • Geni Rosa Duarte Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Campus de Marechal Cândido Rondon, PR.

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p35

Keywords:

Teacher training, Supervised practice, History teaching

Abstract

This article aims do problematize some questions concerning the training of history teachers in courses starting from the Supervised Practice activities, examining some solutions presented by History graduate students of UNIOESTE , proposed by them  in the Training Plan and applied in public schools of Marechal Cândido Rondon, PR. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Geni Rosa Duarte, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Campus de Marechal Cândido Rondon, PR.

PhD in Social History from PUCSP. Professor of History and Post-Graduate Courses in History at the State University of Western Paraná (UNIOESTE), Campus of Marechal Cândido Rondon, PR.

References

CAIMI, F. Por que os alunos (não) aprendem História? Reflexões sobre ensino, aprendizagem e formação de professores de História. Tempo, UFF, v. 11 p.27- 42.

CAMARGO, D. M. P.; ZAMBONI, E.; GALZERANI, M. C. B. Sabor e Dissabores do Ensino de História. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 9 n. 19, set.89/fev.90

CHESNEAUX, J. Devemos fazer tábula rasa do passado? Sobre a história e os historiadores. São Paulo: Ed. Ática, 1995.

FUNARI, P. P. A renovação da história antiga. In: KARNAL, L. (Org.) História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2005.

KHOURY, Y. A. Muitas memórias, outras histórias: cultura e o sujeito na história. In: FENELON, D. R. e. all. (Org.). Muitas memórias, outras história. São Paulo: Olho D’Água, 2000.

MONTEIRO, A. M. F. C. O lugar da Prática de Ensino na formação do professor: um espaço de socialização profissional, III Encontro Perspectivas do Ensino de História. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 1999.

RAMOS, M. T.; CAINELLI, M. R. A formação de professores e o estágio supervisionado na licenciatura em história: uma experiência na Universidade Estadual de Londrina. In: CAINELLI, M. R.; SILVA, I. F. (|Org.). O Estágio na Licenciatura: a formação de professores e a experiência interdisciplinar na Universidade Estadual de Londrina. Londrina: UEL, 2009

RANZI, S. M. F. O lugar da Prática de Ensino na produção do saber escolar. III Encontro Perspectivas do Ensino de História. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 1999.

ROCHA, H. Sem bagagem não se ensina e nem se aprende história. In: SILVA, C. B.; ZAMBONI, E. Ensino de História, memória e culturas. Curitiba, CRV, 2013.

SILVA, M. A. da. A vida e o cemitério dos vivos. In: SILVA, M. Repensando a história. São Paulo. ANPUH/Marco Zero, 1984.

SILVA, M. A. da História: o prazer em ensino e pesquisa. São Paulo: Brasiliense, 1995.

VILLALTA, L. C. Dilemas da relação teoria e prática na formação do professor de História: alternativas em perspectiva. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13 n. 25/26, set.92/ago.93

Published

2014-03-03

How to Cite

Duarte, G. R. (2014). Becoming a teacher, reflecting about practice: some questions from supervised practice in history. História & Ensino, 20(1), 35–54. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p35

Issue

Section

Artigos