Traces and memoirs: local histories and history education in the initial grades of elementary school

Authors

  • Clarice Bianchezzi Universidade do Estado do Amazonas- UEA https://orcid.org/0000-0002-6946-4749
  • Arlene Medeiros Coelho Universidade do Estado do Amazonas – AM.
  • Denise Costa da Silva Universidade do Estado do Amazonas – AM.
  • Érica de Souza e Souza Universidade do Estado do Amazonas – AM.

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n2p191

Keywords:

Teacher education, History education in Initial Grades, Local history, research

Abstract

This article proposes a reflection on the contribution of Local History in Historical Education in the initial grades, based on an experience developed with undergraduate students from the seventh semester of the Pedagogy course from the Parintins Center for Higher Education– CESP from the Amazonas State University – UEA, considering Local History as a motivator for research during teacher education, in the Teaching/Learning Methodology in History course, thinking about study possibilities in the classroom with students from the initial grades of elementary school, as well as to provide the undergraduate students the experience of dealing with historical research as a possible source for the elaboration of teaching material about city and everyday history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clarice Bianchezzi, Universidade do Estado do Amazonas- UEA

Master in Education from the University of Uberaba - UNIUBE / MG. Educational analyst at the Regional Teaching Superintendence of Patos de Minas / MG.

Arlene Medeiros Coelho, Universidade do Estado do Amazonas – AM.

Undergraduate in Pedagogy

Denise Costa da Silva, Universidade do Estado do Amazonas – AM.

Undergraduate in Pedagogy

Érica de Souza e Souza, Universidade do Estado do Amazonas – AM.

Undergraduate in Pedagogy

References

BENTES, Fátima da Silva. Depoimento coletado em maio 2013 por Arlene Medeiros Coelho, Denise Costa da Silva, Érica de Souza e Souza. Acervo das autoras.

BERGAMASCHI, M. A. O tempo histórico no ensino fundamental. Disponível: . Acesso em 28/01/2014.

BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2009.

CABRAL, Inaldo. Depoimento coletado em maio 2013 por Arlene Medeiros Coelho, Denise Costa da Silva, Érica de Souza e Souza. Acervo das autoras.

COSTA, Miguel Guimarães. Depoimento coletado em maio 2013 por Arlene Medeiros Coelho, Denise Costa da Silva, Érica de Souza e Souza. Acervo das autoras.

GONÇALVES, Manuel. Depoimento coletado em fevereiro 2014 por Arlene Medeiros Coelho, Denise Costa da Silva, Érica de Souza e Souza. Acervo das autoras.

HYPÓLITO, Rosete. Depoimento coletado em fevereiro 2014 por Arlene Medeiros Coelho, Denise Costa da Silva, Érica de Souza e Souza. Acervo das autoras.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICAS. Disponível: . Acesso em 05/06/2014. MARTINS, M. L. História regional. In: PINSKY, C. B. (Org.). Novos temas nas aulas de História. São Paulo: Contexto, 2013. p.135-152.

MENDES, E. Companhia Têxtil de Castanhal ameaça fechar portas se a crise não for controlada. Jornal Amazônia. Edição de 13/10/2011. Disponível em: <http://www.orm.com.br/amazoniajornal/interna/default.asp?modulo=222&codig o=558068> Acesso em 3 jun. 2014.

NEVES, M. Depoimento coletado em fevereiro 2014 por Arlene Medeiros Coelho, Denise Costa da Silva, Érica de Souza e Souza. Acervo das autoras.

OLIVEIRA, S. R. F. O tempo, a criança e o ensino de História. In: ROSSI, V. L. S. de; ZAMBONI, E. (Org.). Quanto tempo o tempo tem! 2 ed., Campinas: Editora Alínea, 2005.

OLIVEIRA, S. R. F. Os tempos que a História tem... In: BRASIL. Secretaria da Educação Básica. História: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, 2010. p. 35-58. (Coleção: Explorando o ensino)

OTTO, C. O ensino de história nos primeiros anos de escolarização: produzir e mediar conhecimentos. In: CARVALHO, D. C. de et al. Relações interinstitucionais na formação de professores. Araraquara: Junqueira & Marin; Florianópolis: Fapeu, 2009, p. 167 – 185.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: história, geografia. Brasília: MEC/SEF, 1997.

PARINTINS. Secretaria Municipal de Educação. Parintins. Parâmetros Curriculares Municipais: História. Secretaria Municipal de Educação. Parintins, 2009.

SAUNIER, T. Parintins: Memórias dos acontecimentos históricos. Manaus: editora valer/Governos do estado do Amazonas, 2003.

SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. Ensinar História. São Paulo: Scipione, 2009. p.97- 110.

SILVA, Calisto Ribeiro da. Depoimento coletado em maio 2013 por Arlene Medeiros Coelho, Denise Costa da Silva, Érica de Souza e Souza. Acervo das autoras. S

OUZA, N. M. C. G. A Trajetória da Companhia Têxtil de Castanhal: a mais pura fibra da Amazônia. 2008. 193 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2008.

Published

2014-09-20

How to Cite

Bianchezzi, C., Coelho, A. M., Silva, D. C. da, & Souza, Érica de S. e. (2014). Traces and memoirs: local histories and history education in the initial grades of elementary school. História & Ensino, 20(2), 191–209. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n2p191

Issue

Section

História nos Anos Iniciais