Teaching history and training of young citizens: a study in a public school of Ituiutaba, MG, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p143Keywords:
Citizenship. Youth. History teaching.Abstract
This paper aims to reflect on the teaching of history in a public school in Ituiutaba, MG, Brazil, may contribute to the civic education of young students. We resorted to different methodological procedures, such as: document study and research in the Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística Website - IBGE - observation, literature review, questionnaires and focus group technique. It was concluded that the investigated youth is deeply marked by the influence of drugs and also violence. Their voices showed lack of belief on public policies, prevailing a fragmented consciousness, with characteristics of a passive and abstract citizenship. It is necessary therefore, to incorporate the concept of citizenship in the teaching of history.
Downloads
References
BAUMAN, Z. Amor Líquido. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2004.
BAUMAN, Z. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2001.
BITTENCOURT, C. M. F.. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2005.
CARDOSO, R.; SAMPAIO, H. Bibliografia sobre juventude. São Paulo: EdUSP, 1995.
CARLOS, A. F. A. O lugar no/do mundo. São Paulo: FFLCH, 2007.
CARRANO, P. Identidades culturais juvenis e escolas: arenas de conflitos e possibilidades. In: MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. M. (Org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
CANIVEZ, P. Educar o cidadão? Campinas, SP: Papirus, 1991.
DAYRELL, J. A escola "faz" as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e sociedade. Campinas, v. 28, n. 100 - Especial, p. 1105- 1128, out. 2007. Disponível em http:// www.cedes.unicamp.br . Acesso dia 10- 09-2012.
FALEIROS, V. P.; FALEIROS, E. S. Escola que protege: enfrentando a violência contra crianças e adolescentes. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2008.
FONSECA, R. G.; SANTOS, J. C. Os recentes processos migratórios em Ituiutaba (MG) e a inserção das agroindústrias canavieiras. Caderno Prudentino de Geografia, Presidente Prudente, n. 33, v. 1. p. 24-49, jan/jul 2011.
FORQUIN, J-C. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
GATTI, B. A. Grupo focal em pesquisa em ciências sócias e humanas. Brasília: Líder Livro Editora, 2005.
GOMES, N. L. A questão racial na escola: desafios colocados pela implementação da Lei 10.639/03, 67. In: MOREIRA, A. F.; CANDAU, V.M. (Org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
GUIMARÃES, S. Didática e Prática de ensino de História: experiência, reflexões e aprendizados. Campinas, SP: Papirus, 2012.
GUIMARÃES, S.; SILVA JÚNIOR, A. F. Ser jovem no Brasil: trajetórias no campo e na cidade. Campinas, SP: Editora Alínea, 2012.
HAYASHI, M.C., HAYASHI, C. R.; MARTINEZ, C.M. Estudos sobre jovens e juventude: Diferentes percursos refletidos na produção científica brasileira. Educação, Sociedade & Culturas, n. 27, p. 131-154, 2008.
LOURO, G. L. Currículo, Gênero e Sexualidade. Porto Editora. Porto, 2002.
MENDONÇA, J. A. A construção do pensamento histórico e das identidades juvenis: um estudo com jovens de 8a séries do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação) Faculdade de Educação. Universidade Federal de Uberlândia, 2008.
PAGÈS, J. Educación, ciudadanía y enseñanza de la Historia. In: GUIMARÃES, S.; GATTI JÚNIOR, D. (Org.). Perspectiva do Ensino de História: ensino, cidadania e consciência histórica. Uberlândia: Edufu, 2011.
SILVA JÚNIOR, A. F.; MENEZES, L. D. D. Jovens estudantes, interdisciplinaridade e multiculturalismo: um estudo em uma escola rural. Interfaces da Educ. Paranaíba, v. 2, n. 5, 2011, p. 34-45.
SOUZA, M. V. M. Cidades Médias e Novas Centralidades: análise dos subcentros e eixos comerciais em Uberlândia (MG). 236 fl. Dissertação (Mestrado em Geografia). Instituto de Geografia. Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, 2009.
SPOSITO, M. P. (coord.) Estado da Arte sobre juventude na pós-graduação brasileira: educação, ciências sociais e serviço social (1999-2006), volume 1. Belo Horizonte, MG: Argvmentvm, 2009.
SPOSITO, M. P. Estudos sobre juventude em educação. Revista Brasileira de Educação. v. 5/6, p. 37 - 52, 1997.
VIANNA, H. M. Pesquisa em educação: a observação. Brasília: Liber Livro Editora, 2007. VIEIRA, L. Cidadania e globalização. Rio de Janeiro: Record, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 História & Ensino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.
















