Comics in teaching of "Pre-history": experience report
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p223Keywords:
History Teaching., Comics, PrehistoryAbstract
The teaching of Prehistory presents itself as a challenge for teachers in elementary school, because is a difficult theme to understand for students who are in a transitional phase calls for the early grades of elementary education major phase. The objective of this paper is to discuss the use of comics as a didactic resource for teaching Prehistory. From reading the literature and a report of an experience with an activity developed in the classroom is intended to suggest ways to work with the comics as a means to assist students in understanding the prehistory, themes and theories the origin of man and the various human species.
Downloads
References
CALAZANS, F. M. A. História em quadrinhos na escola. São Paulo: Paulus, 2004.
FUNARI, P. P.; NOELLI, F. S. Pré-História do Brasil. São Paulo: Contexto, 2012.
MEYER, D.; EL-HANI, C. N. Evolução: o sentido da biologia. São Paulo: Editora UNESP, 2005.
PINSKY, J. As primeiras civilizações. São Paulo: Contexto, 2012.
PROUS, A. Arqueologia, Pré-História e História. In: TENÓRIO, M. C. (Org.). Pré- História da Terra Brasilis. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2000.
RAMOS, P. A leitura dos quadrinhos. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2012.
RODRIGUES, I. C.; MARINOCI, M. C. A Pré-história do Brasil nos livros de História para 5ª a 8ª séries do ensino fundamental. Anais do VI Encontro Nacional Perspectivas do Ensino de História. Londrina, 2003, p. 2. Disponível em: Acesso em 22 nov. 2013.
SILVA, K. V.; SILVA, M. H. Dicionário de conceitos históricos. 3 ed. São Paulo: Contexto, 2013.
SILVA, V. R. E. Estratégias de leitura e competência leitora: contribuições para a prática de ensino em História. História. São Paulo, 23 (1-2), 2004.
VERGUEIRO, W.; RAMOS, P. (Org.). Quadrinhos na educação: da rejeição à prática. São Paulo: Contexto, 2009.
VERGUEIRO, V. Uso das HQs no ensino. In: RAMA, A.; VERGUEIRO, V. (Org.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4 ed. São Paulo: Contexto, 2012.
VILELA, T. Os quadrinhos na aula de História. In: RAMA, A.; VERGUEIRO, V. (Org.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2012.
VILELA, M. T. A utilização dos quadrinhos no ensino de história: avanços, desafios e limites. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.