Comics in teaching of "Pre-history": experience report

Authors

  • Geraldo Magella de Menezes Neto Faculdade Integrada Brasil Amazônia (FIBRA); Secretaria Municipal de Educação (SEMEC) de Belém-PA, distrito Mosqueiro.

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p223

Keywords:

History Teaching., Comics, Prehistory

Abstract

The teaching of Prehistory presents itself as a challenge for teachers in elementary school, because is a difficult theme to understand for students who are in a transitional phase calls for the early grades of elementary education major phase. The objective of this paper is to discuss the use of comics as a didactic resource for teaching Prehistory. From reading the literature and a report of an experience with an activity developed in the classroom is intended to suggest ways to work with the comics as a means to assist students in understanding the prehistory, themes and theories the origin of man and the various human species.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Geraldo Magella de Menezes Neto, Faculdade Integrada Brasil Amazônia (FIBRA); Secretaria Municipal de Educação (SEMEC) de Belém-PA, distrito Mosqueiro.

Master in Social History of the Amazon from the Federal University of Pará (UFPA). Professor at Faculdade Integrada Brasil Amazônia (FIBRA). Elementary school teacher at the Municipal Education Secretariat (SEMEC) of Belém-PA, Mosqueiro district.

References

BITTENCOURT, C. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

CALAZANS, F. M. A. História em quadrinhos na escola. São Paulo: Paulus, 2004.

FUNARI, P. P.; NOELLI, F. S. Pré-História do Brasil. São Paulo: Contexto, 2012.

MEYER, D.; EL-HANI, C. N. Evolução: o sentido da biologia. São Paulo: Editora UNESP, 2005.

PINSKY, J. As primeiras civilizações. São Paulo: Contexto, 2012.

PROUS, A. Arqueologia, Pré-História e História. In: TENÓRIO, M. C. (Org.). Pré- História da Terra Brasilis. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2000.

RAMOS, P. A leitura dos quadrinhos. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2012.

RODRIGUES, I. C.; MARINOCI, M. C. A Pré-história do Brasil nos livros de História para 5ª a 8ª séries do ensino fundamental. Anais do VI Encontro Nacional Perspectivas do Ensino de História. Londrina, 2003, p. 2. Disponível em: Acesso em 22 nov. 2013.

SILVA, K. V.; SILVA, M. H. Dicionário de conceitos históricos. 3 ed. São Paulo: Contexto, 2013.

SILVA, V. R. E. Estratégias de leitura e competência leitora: contribuições para a prática de ensino em História. História. São Paulo, 23 (1-2), 2004.

VERGUEIRO, W.; RAMOS, P. (Org.). Quadrinhos na educação: da rejeição à prática. São Paulo: Contexto, 2009.

VERGUEIRO, V. Uso das HQs no ensino. In: RAMA, A.; VERGUEIRO, V. (Org.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4 ed. São Paulo: Contexto, 2012.

VILELA, T. Os quadrinhos na aula de História. In: RAMA, A.; VERGUEIRO, V. (Org.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2012.

VILELA, M. T. A utilização dos quadrinhos no ensino de história: avanços, desafios e limites. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2012.

Published

2014-03-03

How to Cite

Menezes Neto, G. M. de. (2014). Comics in teaching of "Pre-history": experience report. História & Ensino, 20(1), 223–242. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n1p223

Issue

Section

Artigos