African culture in Brazilian history teaching: a look teaching of basic education Cruz Alta

Authors

  • Vânia Oliveira Freitas Universidade de Cruz Alta
  • Aristeu Castilhos da Rocha Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, Campos Júlio de Castilhos. https://orcid.org/0000-0002-4610-0731

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n2p87

Keywords:

Racial issues, Inclusion, Teaching practice, Search

Abstract

The research project titled History and Afro-Brazilian - Law 10.639/2003: as a path in the process of teaching formation, aims to bring some notes on the inclusion of the teaching of African-Brazilian culture in the curriculum of the educational system and its insertion practices developed in the classroom. It was submitted to the Institutional Program for Scientific Initiation Scholarships - PIBIC University of Cruz Alta and seeks to nurture the core objective for knowledge production, the preparation of teachers and the promotion of activities in the field of relations racial ethnical. We analyzed issues from the perspectives of the performance of teachers in the classroom, as well as any challenges in recent years for educators to teach this subject still "new" in the school curriculum. 

Author Biographies

Vânia Oliveira Freitas, Universidade de Cruz Alta

PhD in History. Adjunct Professor at the Center for Human and Social Sciences and the Post-Graduate Program in Sociocultural Practices and Social Development at the University of Cruz Alta.

Aristeu Castilhos da Rocha, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, Campos Júlio de Castilhos.

Doctor of History (PUCRS). Professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology Farroupilha, Campos Júlio de Castilhos.

References

BRASIL. Orientações e Ações para Educação das Relações Étnico-raciais. Brasília: MEC/SECAD, 2010.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Brasília: MEC /SECAD, 2006.

GOMES, F. dos S. Sonhando com a terra, construindo a cidadania. In: PINSKY, J.; PINSKY, C. B. (Org.). História da Cidadania. São Paulo: Contexto, 2003, p.447-467.

GOMES, M. P. Antropologia. São Paulo: Contexto, 2011.

HERNANDEZ, L. L. A África na sala de aula. Visita à História Contemporânea. São Paulo: Selo Negro, 2005.

LARAIA, R. de B. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

MATTOS, R. A. História e Cultura afro-brasileira. São Paulo: Contexto/UNESCO, 2007.

OLIVEIRA, S. L. de. Metodologia Científica Aplicada ao Direito. São Paulo: Thomson, 2002.

QUEIROZ, L. R. S. Pesquisa quantitativa e pesquisa qualitativa: Perspectivas para o campo da etnomusicologia. Claves. n. 2, p.87-98. 2006.

QUEVEDO, J. História e Cultura: Contexto Lei 10.639/03. Palestra realizada na VI Semana da Consciência Negra. Cruz Alta: UNICRUZ, 16 a 19/11/2010.

ROCHA, A. C.; CAMARGO, M. A. S. A História da África e da Cultura afrobrasileira no cotidiano educacional: reflexões sobre um legado histórico-cultural. In: SOUZA, A. E. (Org.). Educação, Sociedade e Cultura: reflexões interdisciplinares. Curitiba: CRV. p.113 – 123. 2011.

ROCHA, A. C.; CAMARGO, M. A. S. Desafios para o ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena. Jornada Nacional da Educação Santa Maria: Unifra. p.01-09.

RIBEIRO, C. M. C.; OLIVEIRA, L. Fl de. Uma outra lógica é possível? Linguagem matemática e culturas Africanas nos anos iniciais. In: FERRAZ, M. C. de Oliveira Reis et al (Org.). Escola, Culturas e Diferenças: Experiências e desafios na Educação Básica. Rio de Janeiro: Imperial Novo Milênio, 2011. p. 89-108

SERRANO, C.; WALDMAN, M. Memória D’África. A temática africana em sala de aula. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, K. V.; SILVA, H. M. Dicionário de conceitos históricos. São Paulo: Contexto, 2005.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação: o positivismo, a fenomenologia e marxismo. Volume Único. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2014-09-20

How to Cite

Freitas, V. O., & Rocha, A. C. da. (2014). African culture in Brazilian history teaching: a look teaching of basic education Cruz Alta. História & Ensino, 20(2), 87–103. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n2p87

Issue

Section

Artigos