Teaching of local history and routes of course topics history of education in Alagoas: possible dialogue

Authors

  • Roseane Maria Amorim Universidade Federal de Alagoas
  • Ângela Maria dos Santos Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n1p143

Keywords:

Education. Teaching of History. Local History.

Abstract

This paper aims to record the main experiences in teacher education, relating them to the discussions focused on the epistemological debate about school knowledge. Therefore, this article discusses the importance of the teaching local history in the formation of the undergraduates of Pedagogy / CEDU / UFAL, that already teaches in the initial years of elementary school or who still will teach. We decided, at first, by reflection on the teaching of history in general interconnected with discussion on teaching local history, also analyze some political-pedagogical projects of the Course Pedagogy of some Federal Universities of Brazil.Throughout the article, we look closely at the experience in the discipline of History Education Topics in Alagoas.

Author Biographies

Roseane Maria Amorim, Universidade Federal de Alagoas

Professor of Philosophy, Teaching of Local History and History of Education at the Federal University of Alagoas

Ângela Maria dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Pedagogy student at the Federal University of Alagoas

References

AMORIM, R. M. As implicações dos parâmetros curriculares nacionais para a prática pedagógica dos professores de História do ensino fundamental da rede municipal do Jaboatão dos Guararapes. 250f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2004.

AMORIM, R. M. As Práticas Curriculares Cotidianas: um Estudo da Educação das Relações Étnico-Raciais na Rede Municipal de Ensino do Recife. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2011.

ALBUQUERQUE JUNIOR, D. M. de. História: a arte de inventar o passado. São Paulo: Edusc 2007.

BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004. (Coleção Docência e Formação).

BRASÍLIA. Projeto Político Pedagógico do curso de Pedagogia. Versão Preliminar. Brasília, UNB, 2012.

CARRETERO, M. Construir e ensinar as Ciências Sociais e História. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

CARUARU. Projeto Político Pedagógico do curso de Pedagogia. UFPE, Caruaru Pernambuco, 2008. FONSECA, T. N. L. Exaltar a pátria ou formar o cidadão. In: CARUARU. História & ensino de História. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da silva, Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

MONTEIRO, A. M. F. da C.; PENNA, F. de A. Ensino de História: saberes em lugar de fronteiras. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 36, n.1, p.191-211, jan./abr., 2011.

OLIVEIRA, M. M. D. de. O ensino de história, a memória e o patrimônio cultural. História & Ensino, Londrina, v. 15, p. 119-130 ago. 2009.

PAIM, E. A.; CORREA, J. O. O ensino de História Regional nos anos iniciais da educação básica. História & Ensino, Londrina, v. 15, p. 23-38. 2009.

PEREIRA, J. S. Diálogos sobre o exercício da docência. Recepção das Leis 10.639/2003 e 11.645/08. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 36, n.1 p.147-172, jan./abr., 2011.

PESAVENTO, S. J. História & História cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

PIAUÍ. Projeto Político Pedagógico do curso de Pedagogia. Teresina, s/d.

RECIFE. Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia. Recife, UFPE, 2007.

ROCHA, U. História, currículo e cotidiano escolar. São Paulo: Cortez, 2002.

SAMARA, E. de M.; TUPY; I. S. S. T. História & documentos e metodologia de pesquisa. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

SÃO PAULO. Projeto Político Pedagógico do curso de Pedagogia. São Paulo: USP, 2010.

SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. Ensinar História. São Paulo: Scipione, 2004. (Coleção Pensamento e ação no magistério).

VERÇOSA, E. de G.; MADEIRA, M. das G. de L. (Coord.). COSTA, C. Instrução pública e instituições culturais de Alagoas e outros ensaios. Maceió: EDUFAL, 2011.

Published

2013-08-18

How to Cite

Amorim, R. M., & Santos, Ângela M. dos. (2013). Teaching of local history and routes of course topics history of education in Alagoas: possible dialogue. História & Ensino, 19(1), 143–162. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n1p143

Issue

Section

Artigos