A notebook, a thesis and some stories about the teaching academic of history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n1p99

Keywords:

Academic Teaching of History. History of higher education. Faculdade de Filosofia. History of disciplines.

Abstract

The present study aims to investigate the academic teaching of History through classes taught by Gonçalo Rollemberg from 1951 to 1962, chronological for the clipping operation of the course of Geography and History together, trying to uncover the relationship between the design of the History alluded to teacher and their practice of teaching. To achieve such order we will use as sources especially the notebook of an ex student of the course and date thesis of 1938, in addition to oral testimonials from former students. Through analysis we concluded that several elements of the understanding of Gonçalo Rollemberg Leite about contents of History outlined in his thesis written for a contest in the coveted congregation of Atheneu Sergipense were present in their teaching practice in classrooms of the Faculdade Católica of Sergipe.

Author Biography

João Paulo Gama Oliveira, Universidade Federal de Sergipe

PhD student in Education at the Federal University of Sergipe, Professor at Faculdade Atlântico and the Secretary of State for Education of Sergipe.

References

ALBUQUERQUE, S. B. de M. Memórias de Dona Sinhá. Aracaju: Typografia Editorial/ Sccorttecci Editora, 2005.

AZEVEDO, C. B. de. Gonçalo Rollemberg Leite e a direção da Faculdade de Direito de 53 a 70. Jornal CINFORM, Aracaju-SE, n. 991, 8-14 abr. 2002. Caderno de Cultura, p. 53.

BARRETO, L. A. Pequeno dicionário prático de nomes e denominações de Aracaju. Aracaju: ITBEC/ BANESE, 2002.

BARRETO, L. A. Os 100 anos de Gonçalo Rollemberg Leite. Disponível em . Publicado em 16 de fevereiro de 2006. Acesso em 16 de dezembro de 2010.

BOURDIEU, P. O campo intelectual: um mundo à parte. In: BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004. p. 169-180.

BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora da UNESP, 2004.

CERTEAU, M. de. A Escrita da História. 2. ed., Rio de Janeiro: Forense, 2008.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, n. 2, 1990, p. 177-229.

LEITE, G. R. Aspectos econômicos da Idade Média. Tese apresentada ao Atheneu Sergipense para o concurso de catedrático de História da Civilização. Aracaju: Casa Ávila Tipografia e Papelaria, 1938.

NASCIMENTO, J. C. do. Silêncios e esquecimentos da história da educação em Sergipe: o professor Gonçalo Rollemberg Leite. Publicado em 28 de janeiro de 2007. Disponível em: Acesso em: 16 dez. 2010.

OLIVEIRA, M. T. J. A trajetória administrativa de Gonçalo Rollemberg Leite junto à Faculdade de Direito de Sergipe (1953 - 1970). Anais do IX Congresso Iberoamericano de História da Educação Latino-Americana. Rio de Janeiro – RJ. 2009.

OLIVEIRA, M. T. J. Elites, Intelectuais e Docência: anotações prosopográficas de professores fundadores da Faculdade de Direito de Sergipe. Anais do VIII Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação: Infância, Juventude e Relações de Gêneo na História da Educação. 2010.

OLIVEIRA, J. P. G. Disciplinas, docentes e conteúdos: itinerários da História na Faculdade Católica de Filosofia de Sergipe (1951-1962). 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe, 2011.

PINA, M. L. M. A mulher na história. Rio de Janeiro: Letras Viva, 1994. 404 p.

ROIZ, D. da S. A institucionalização do ensino universitário de História na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo. 1934- 1956. Dissertação (Mestrado em História) - Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Franca, São Paulo, 2004.

VIÑAO, A. A história das disciplinas escolares. Trad. Marina Fernandes Braga. Revista Brasileira de História da Educação. n. 18, set/dez. 2008a. p. 173-214.

VIÑAO, A. Os cadernos escolares como fonte histórica: aspectos metodológicos e historiográficos. In: MIGNOT, A. C. V. (Org.). Cadernos à vista: escola, memória e cultura escrita. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2008b. p. 15-33.

Published

2013-08-18

How to Cite

Gama Oliveira, J. P. (2013). A notebook, a thesis and some stories about the teaching academic of history. História & Ensino, 19(1), 99–117. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n1p99

Issue

Section

Artigos