Teaching history in Brazil in transition for the fourth fifth series: tensions and prospects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n2p143

Keywords:

Historical Education, Teaching history, Historical knowledge

Abstract

This article present some analysis from the experiences provided by a field research conducted in a school of elementary education from the precepts of historical education. It is intended to discuss problems inherent in the school environment in the fifth grade (6 years) of a public school. We seek to understand the observations from the history lesson, as students and teacher externalize the main challenges and difficulties of the transition from fourth grade (5th years) middle school (6th year).

Author Biographies

Lidiane Camila Lourençato, Universidade Federal do Paraná

PhD student in Education (UFPR)

Marlene Rosa Cainelli, Universidade Estadual de Londrina

PhD in History from UFPR. Professor of the undergraduate course in History and the Masters in Education and Master in Social History courses at UEL.

Talyta da Silva Selari, Universidade Estadual de Londrina

Graduated in Hilstória from the State University of Londrina

References

BARCA, I. O pensamento histórico dos Jovens. Braga: Universidade do Minho, 2000. BITTENCOURT, C. Livros didáticos entre textos e imagens. In: BITTENCOURT, C. (Org.). O saber histórico em sala de aula. São Paulo: Contexto, 1998.

DIAS DA SILVA, M. H. G. F. Passagem sem ritos: Passagem sem ritos: as quintas séries e seus professores. Campinas: Papirus, 1997.

EDWARDS, V. Os sujeitos no universo da escola. Trad. Josely Vianna Baptista. São Paulo: Ática, 1997.

GARCIA, T. M. F. B. Relações entre o ensino e aprendizagem histórica: desafios para a pesquisa em Educação Histórica. In: SCHMIDT, M. A. BARCA, I (Org.). Aprender História: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009.

HAUSER, S. D. R. A transição da 4ª para a 5ª série do Ensino Fundamental: uma revisão bibliográfica (1987-2004). 2007. Dissertação (Mestrado em Psicologia da Educação) -Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

PEREIRA, N. M.; SEFFNER, F. O que pode o ensino de história? Sobre o uso de fontes na sala de aula. Anos 90, Porto Alegre, v. 15, n. 28, p. 113-128, dez. 2008.

RUSEN, J. O Livro didático ideal. In. SCHIMDT. M. A.; BARCA, I.; MARTINS, Estevão de Rezende (Org.). Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed.UFPR, 2010.

SILVA, S. C. Aspectos do ensino de História Antiga no Brasil: algumas observações. Alétheia. Revista de estudos sobre Antiguidade e Medievo, v. 1, jan/jul de 2010. Disponível em: http://revistaale.dominiotemporario.com/page_3.html. Acesso em 15 jan. 2011.

TUNES, E.; TACCA, M. C. V. R.; BARTHOLO JÚNIOR, R. S. O professor e o ato de ensinar. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, set./dez. 2005

ZAMBONI, E. Representações e linguagens no ensino de história. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 18, n. 36, 1998. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01881998000200005&lng=en&nrm=iso. Acesso em 01/ 2010.

Published

2012-02-22

How to Cite

Lourençato, L. C., Cainelli, M. R., & Selari, T. da S. (2012). Teaching history in Brazil in transition for the fourth fifth series: tensions and prospects. História & Ensino, 18(2), 143–160. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n2p143

Issue

Section

Artigos