Teaching history in Brazil in transition for the fourth fifth series: tensions and prospects
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n2p143Keywords:
Historical Education, Teaching history, Historical knowledgeAbstract
This article present some analysis from the experiences provided by a field research conducted in a school of elementary education from the precepts of historical education. It is intended to discuss problems inherent in the school environment in the fifth grade (6 years) of a public school. We seek to understand the observations from the history lesson, as students and teacher externalize the main challenges and difficulties of the transition from fourth grade (5th years) middle school (6th year).
Downloads
References
DIAS DA SILVA, M. H. G. F. Passagem sem ritos: Passagem sem ritos: as quintas séries e seus professores. Campinas: Papirus, 1997.
EDWARDS, V. Os sujeitos no universo da escola. Trad. Josely Vianna Baptista. São Paulo: Ática, 1997.
GARCIA, T. M. F. B. Relações entre o ensino e aprendizagem histórica: desafios para a pesquisa em Educação Histórica. In: SCHMIDT, M. A. BARCA, I (Org.). Aprender História: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009.
HAUSER, S. D. R. A transição da 4ª para a 5ª série do Ensino Fundamental: uma revisão bibliográfica (1987-2004). 2007. Dissertação (Mestrado em Psicologia da Educação) -Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
PEREIRA, N. M.; SEFFNER, F. O que pode o ensino de história? Sobre o uso de fontes na sala de aula. Anos 90, Porto Alegre, v. 15, n. 28, p. 113-128, dez. 2008.
RUSEN, J. O Livro didático ideal. In. SCHIMDT. M. A.; BARCA, I.; MARTINS, Estevão de Rezende (Org.). Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed.UFPR, 2010.
SILVA, S. C. Aspectos do ensino de História Antiga no Brasil: algumas observações. Alétheia. Revista de estudos sobre Antiguidade e Medievo, v. 1, jan/jul de 2010. Disponível em: http://revistaale.dominiotemporario.com/page_3.html. Acesso em 15 jan. 2011.
TUNES, E.; TACCA, M. C. V. R.; BARTHOLO JÚNIOR, R. S. O professor e o ato de ensinar. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, set./dez. 2005
ZAMBONI, E. Representações e linguagens no ensino de história. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 18, n. 36, 1998. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01881998000200005&lng=en&nrm=iso. Acesso em 01/ 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.