Teaching of history: the search for new actions, approaches and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n2p203

Keywords:

Teaching of History. Content. Methodologies. Elementary school.

Abstract

This is about the teaching of history, taking into account the stage of cognitive development of students and connection of history with the reality of these students. It also tries to analyze the content and the methodologies used in teaching history, especially in the 6th grade of elementary school. For this purpose, using the methodology of oral history, conducts interviews with four teachers in the area, in public schools in Rio Grande (RS), two of the state and the other two in the municipal. Indicates how questioning the need for deepening reflection about the content and teaching methodologies employed in the present. Concluded that due to the greater difficulty of abstraction of students in 6th grade, the teacher can facilitate learning to propose activities that relate to current content and the daily lives of students, allowing greater involvement these with history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josiane Alves da Silveira, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Master's student in Education at the Graduate Program in Education at the Federal University of Pelotas (UFPel).

References

ALBERTI, V. História oral: a experiência do Cpdoc. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1989.

ANAMI, D. C.; LIMA, V. S. de. Formação de professores: revendo a prática da didática e dos estágios. In: PONTES, A. (Org.). Educação e formação de professores: reflexões e tendências atuais. São Paulo: Zouk, 2004. p. 97- 106.

BERGAMASCHI, M. A. Tempo e memória: o que se ensina na escola? In: LENSKIJ, Tatiana; HELFER, N. E. (Org.). A memória e o ensino de História. Santa Cruz do Sul: Edunisc; São Leopoldo: ANPUH/RS, 2000, p. 39-51.

BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

BOCK, Ana. Uma introdução ao estudo de Psicologia. 13. ed. São Paulo: Saraiva, 2002.

CALLAI, Helena (Org.). O ensino em Estudos Sociais. Ijuí: UNIJUÍ, 1991.

CAMPOS, D. A. A História e a prática pedagógica. In: ALVES, Francisco das Neves; TORRES, L. H. (Org.). Anais do IX Ciclo de Conferências Históricas. Rio Grande: Fundação Universidade do Rio Grande, 2000, p. 135-141.

CARRETERO, M. Construir e ensinar: as ciências sociais e a história. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

DI GIOVANNI, M. L. História. São Paulo: Cortez, 1994.

ENDERLE, C. Psicologia do desenvolvimento: o processo evolutivo da criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

FERREIRA, M.; AMADO, J. (Coord.). Usos e abusos da História Oral. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1998.

FONSECA, S. G. Didática e prática de ensino de História. 4. ed. Campinas: Papirus, 2005.

FUNARI, P. P. A renovação da História Antiga. In: KARNAL, L. (Org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2007, p. 95-107.

GADOTTI, M. Perspectivas atuais da educação. São Paulo Perspect., São Paulo, v. 14, n. 2, p. 3-11, 2000.

LIMA, V. S. de. Considerações sobre a formação continuada de educadores. In: PONTES, A. (Org.). Educação e formação de professores: reflexões e tendências atuais. São Paulo: Zouk, 2004, p. 35-42.

LÜCK, H. Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos. 15. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

MICELI, P. Por outras histórias do Brasil. In: PINSKY, Jaime (Org.). O ensino de História e a criação do fato. 4. ed. São Paulo: Contexto, 1992, p. 31-42.

MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986. NADAI, E. O ensino de História e a “Pedagogia do Cidadão”. In: PINSKY, Jaime (Org.). O ensino de História e a criação do fato. 4. ed. São Paulo: Contexto, 1992. p. 23-29.

MIZUKAMI, M. G. N.; BITTENCOURT, C. M. F. Repensando a noção de tempo histórico no ensino. In: PINSKY, J. (Org.). O ensino de História e a criação do fato. 4. ed. São Paulo: Contexto, 1992, p. 73-92.

NEVES, M. A. M. Ensinando e aprendendo História. São Paulo: EPU, 1985.

NIDELCOFF, M. T. A escola e a compreensão da realidade. São Paulo: Editora brasiliense, 1993.

PENTEADO, H. D. Metodologia do ensino de História e Geografia. São Paulo: Cortez Editora, 1991.

RIBEIRO, L. D. T. História e Pensamento Único. In: LENSKIJ, Tatiana; HELFER, Nadir Emma (Org.). A memória e o ensino de História. Santa Cruz do Sul: Edunisc; São Leopoldo: ANPUH/RS, 2000. p. 141-150.

RODRIGUES, G.; PADRÓS, E. S. História imediata e pensamento único: reflexões sobre a História e o ensino de História. In: LENSKIJ, T.; HELFER, N. E. (Org.). A memória e o ensino de História. Santa Cruz do Sul: Edunisc; São Leopoldo: ANPUH/RS, 2000, p. 123-139.

SILVA, Marcos A. da. Ensino de História, exclusão social e cidadania cultural – contra o horror pedagógico. In: LENSKIJ, T.; HELFER, N. E. (Org.). A memória e o ensino de História. Santa Cruz do Sul: Edunisc; São Leopoldo: ANPUH/RS, 2000, p. 109-122.

STEPHANOU, M. Instaurando maneiras de ser, conhecer e interpretar. Rev. Bras. Hist., São Paulo, v. 18, n. 36, p. 15-38, 1998.

VASCONCELLOS, M. M. M. Ensino de História: concepção e prática no ensino médio. In: BERBEL, Neusi Aparecida Navas. Metodologia da problematização: fundamentos e aplicações. Londrina: Ed. UEL, 1999. p. 101-149.

Published

2012-02-22

How to Cite

Silveira, J. A. da. (2012). Teaching of history: the search for new actions, approaches and perspectives. História & Ensino, 18(2), 203–232. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18n2p203

Issue

Section

Artigos