O ensino da história nos cursos de graduação em educação física

Authors

  • Victor Andrade de Melo Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2000v6n0p91

Keywords:

Teaching history, History of physical education and sport.

Abstract

This article has for purpose, since a comprehension of undergraduation courses, to argue about the importance of the schooling "History of Physical Education and Sport" in Physical Education undergraduation courses. While I discuss the current way of teaching this schooling, I intend to present an alternative to become more effective the contribution to undergraduate.

Author Biography

Victor Andrade de Melo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doctor in History. full professor at the Federal University of Rio de Janeiro

References

FARIA JÚNIOR, A. G. Professor de Educação Física, licenciado generalista. In: OLIVEIRA, V. M.; FARIA JÚNIOR, A. G. (orgs.). Fundamentos Pedagógicos da Educação Física. Rio de Janei ro: Ao Livro Técnico, 1987.

MELO, V. A. Reflexão sobre a História da Educação Física no Brasil - uma abordagem historiográfica. Movimento, Porto Alegre, ano 111, n. 4, p.41-48, 1996a.

MELO, V. A. Escola Nacional de Educação Física e Desportos: uma possível história. 1996b. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Campinas, Campinas, 1996b.

MELO, V. A. Inezil Penna Marinho: notas biográficas. In: FERREIRA NETO, A. (org.). Pesquisa histórica na Educação Física - 3. Aracruz: FACHA, 1998. p.180-209.

PARK, R. J. Sport History in the 1990's: Prospects and problems. In: SAFRIT, M. J.; ECKERT, H. M. The cutting edge in Physical Education and exercise science research. Champaign: Human Kinetics, 1987.

PINTOR, J. L. M. A criação da Escola Nacional de Educação Física e Desportos da Universidade do Brasil e sua inserção na política do Estado Novo. 1995. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1995.

Published

2000-06-28

How to Cite

Melo, V. A. de. (2000). O ensino da história nos cursos de graduação em educação física. História & Ensino, 6, 91–101. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2000v6n0p91

Issue

Section

Artigos