Cinema e aprendizagem em história

Authors

  • Serlei Maria Fischer Ranzi Universidade Federal do Paraná - UFPR

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2002v8n0p185

Keywords:

Movies, Image, History teaching, Teachers formation.

Abstract

The article points out the difficulties appeared in the use of the movies in classroom in the history teaching, since the "source specificity" until the absence of teachers formation, and it suggests possible roads for working with the image.

Author Biography

Serlei Maria Fischer Ranzi, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Professor at the Universidade Federal do Paraná - UFPR

References

ACUNA, L. G. La capacitacion docente y el uso deI vide o para la ensenanza de la Historia en la escuela media. In: CLIO & ASSOCIADOS. La historia Ensenãda. Argentina: Centro de Publicaciones Universidad Nacional del Litoral, 1996. n.1,. p. 127-132.

CARDOSO, C. E.; VAINFAS, R. (Org.). Domínios da História: ensaios de teoria e metodologia. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

JACQUINOT, G. Apprendre des images: du réel “reproduit” au réel “calculé” In: DIDACTIQUES de l’histoire, de la géographie, des sciences sociales: Documents: des moyens pour quelles fins? Paris : INRP, 1992. p. 71-80

POIRIER, B. (Dir.). Texte filmique et aprentissage en Histoire: le Rebelle, le chagrin e la pitié: réception et traitement par des éleves de Premiere et Troisieme. Paris: INRp, 1993.

POIRIER, B. Document filmique et aprentissage en histoire: enquête Sur les représentations et les pratiques des professeurs des Iycées et des collèges. Paris: INRp, 1995.

POIRIER, B.; SULT AN, J. (Dir.). Faire/voir et savoir: connaissance de I'image image et connaissance. Paris: INRp, 1992.

SALIBA, E. T. A produção do conhecimento histórico e suas relações com a narrativa fílmica. In: COLETÂNEA lições com cinema. São Paulo: FDE, 1993. p. 87-108

FERRO, M. O filme: uma contra-análise da sociedade! In: HISTÓRIA: novos objetos. Rio de Janeiro: F. Alves, 1976. p. 199-215

Published

2002-06-05

How to Cite

Ranzi, S. M. F. (2002). Cinema e aprendizagem em história. História & Ensino, 8, 185–194. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2002v8n0p185