Por que pesquisar-ensinar história sob a perspectiva das relações de gênero?

Authors

  • Andréa Ferreira Delgado Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2002v8n0p143

Keywords:

History teaching, Gender, Power, Quotidian.

Abstract

This article has the objective of discussing the history teaching starting from the insertion of "gender" category, presenting some theoretical presuppositions and telling a didactic-pedagogic experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andréa Ferreira Delgado, Universidade Federal de Goiás

Professor at the Center for Teaching and Research Applied to Education (CEPAE) Universidade Federal de Goiás - UFGO

References

ALENCAR, Francisco et al. Brasil Vivo. Petrópolis: Vozes, 1990. v.1.

CORALINA, C. Poemas dos becos de Goiás e estórias mais. Goiânia: UFG, 1987.

CORALINA, C. Vintém de cobre - meias confissões de Aninha. Goiânia: UFG, 1987.

DELGADO, A. Cora Coralina: a construção de uma mulher monumento. Relatório de Pesquisa. Coiânia, 1996. mimeo.

DIAS, M. O. Quotidiano e poder em São Paulo no século XIX. São Paulo: Brasiliense, 1984.

DIAS, M. O. Teoria e método dos estudos feministas: perspectiva histórica e hermenêutica do cotidiano. In: DIAS, M. O. Uma questão de gênero. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 1992. p.39-53.

FOUCAULT, M. El sujecto y el poder. Revista Mexicana de Sociologia, México, n. 15, 1988 .

FOUCAULT, M. História da sexualidade: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

HAHNER, J. A mulher no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

MATTOS, M. I. Gênero: questão de influências. História, Portugal, ano 18, n. 11, mar. 1996.

MESGRAVIS, L. O Brasil nos primeiros séculos. São Paulo: Contexto, 1994.

MOTT, M. L. Submissão e resistência: a mulher na luta contra a escravidão. São Paulo: Contexto, 1988.

PERROT, M. Os excluídos da história: operários, mulheres e prisioneiros. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

PRIORE. M. A mulher na história do Brasil. São Paulo: Contexto, 1994.

PRIORE. M. Ao Sul do Corpo: condição feminina, maternidade e mentalidades no Brasil Colônia. Rio de janeiro: J. Olympio, 1993.

SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 16, 1990.

Published

2002-06-05

How to Cite

Delgado, A. F. (2002). Por que pesquisar-ensinar história sob a perspectiva das relações de gênero?. História & Ensino, 8, 143–154. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2002v8n0p143