Ensino de história e identidade nacional: desmontando o século dezenove

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2002v8n0p107

Keywords:

Nation, Identity, Independence.

Abstract

This communication approaches the ways for which it comes the idea of the national unit in the teaching of History of Brazil and it proposes other forms of studying the political history of the nineteenth century that offer to the students the opportunity to discuss the pertinence of that supposed unit.

Author Biography

Jaime Francisco P. Cordeiro, Universidade Estadual Paulista

Professor at Universidade Estadual Paulista

References

ATAÍDE, Y. D. B. As origens do povo do Bom Jesus Conselheiro. Revista da USP, São Paulo, n.20, p.88-99, dez. 1993/fev. 1994.

BOST, A. História concisa da literatura brasileira. 3.ed. São Paulo: Cultrix, 1989.

CORDEIRO, J. F. P. História e Literatura: relato de uma experiência de leitura da obra de José J. Veiga na escola. In: CONCRESSO DE LEITURA No BRASIL, 9., 1993, Campinas. [Anais... ]. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 1993.

CUNHA, E. Os sertões: campanha de Canudos. 23.ed. Rio de Janeiro: F. Alves, 1954.

LEITE, G. L. Pernambuco 1824: a Confederação do Equador. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 1989.

MENDES . JR., A. et aI. Brasil História: texto e consulta. 4.ed. São Paulo: Brasiliense, 1983. v. 2: Império

MONTEIRO, D. T. Um confronto entre Juazeiro, Canudos e Contestado. In: FAUSTO, B. (Org.). História Geral da Civilização Brasileira. 4.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990. p.39-92.

PINSKY, J. Nação e ensino de História no Brasil. In: PINSKY, J. (org.). O ensino de história e a criação do fato. São Paulo: Contexto, 1988.

REIS, A. C. E A inconfidência baiana. In: HOLANDA, S. B. de (Org.). História geral da Civilização Brasileira. 4.ed. São Paulo: Difel, 1977. p. 411-317. t.1: A época colonial; v.2: Administração, economia, socieclade

SILVA, R. E. Colônia e nativismo: a história como biografia da nação. 1981. Dissertação (Mestrado em História) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1981.

VARNHAGEN, F. A. Históreia da Independência do Brasil. 7.ed. São Paulo: Edusp, 1981.

VESENTINI, C. A. Escola e livro didático de História. In: SILVA, M. A. da (org.). Repensando a História. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1984.

VEYNE, P. Como se escreve a história. Lisboa: Edições 70, 1983.

Published

2002-06-05

How to Cite

Cordeiro, J. F. P. (2002). Ensino de história e identidade nacional: desmontando o século dezenove. História & Ensino, 8, 107–124. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2002v8n0p107