A concepção de história nos manuais didáticos: uma releitura

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2002v8n0p19

Keywords:

Text books, History, Cultural industry.

Abstract

The present text has the objective of discussing the history conception transmitted in 4 didactic manuals used at public schools from 5th to 8th grades of the 1st degree in the city of Maringá, Paraná State. The choice of those manuals was due to the fact that they are used in eight of ten schools where trainees of the discipline of Practical Teaching of History II developed their activities in the year of 1992.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angelo Priori, Universidade Estadual de Maringá

Professor in the History Department at Universidade Estadual de Maringá

References

ARAÚJO, A. T. História do Brasil: descoberta e início da liberdade. São Paulo: Editora do Brasil, 1985

CAMPOS, E. História do Brasil. São Paulo: Atual, 1985.

CHESNEAUX, J. Hacemos tabla rasa del pasado? Madrid: Siglo XXI, 1977.

FONSECA, S. G. Caminhos da história ensinada. Campinas: Papirus, 1993,

FRANCO, M. L. P. B. O livro didático de história do Brasil. São Paulo: Global, 1982.

GONÇALVES, J. H. R. A Guerra do Contestado, 1912/1916: uma síntese escolar. Apontamentos, Maringa, n. 27, 1994.

MARROU, H, L Sobre o conhecimento histórico. Rio de Janeiro: Zahar, 1978

PARANÁ. Secretaria do Estado de Educação. Currículo básico paraa escola pública do estado do Paraná. Curitiba, 1990

PRIORI, A. História Regional e Local: métollos e fontes. São Paulo: Pôs-história, 1994. v. 2.

SANTOS, M. J. V História antiga e medieval. 20 .ed. Suo Paulo: Ática, 1991.

SILVA, M.; ANTONIACCI, M. A. Vivências da Contramão: produção do saber histórico e processo de trabalho na escola de 1º e 2º graus. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 9, n. 19, p. 9-29, set. 89/fev. 90.

SOUZA, o. R. História do Brasil. 19 ed. São Paulo: Ática, 1991.

THOMPSON, C. A. Escola e Livro Didático de História. In: SILVA, M. (org.). Repensando a história. São Paulo: Marco Zero, 1981.

Published

2002-06-05

How to Cite

Priori, A. (2002). A concepção de história nos manuais didáticos: uma releitura. História & Ensino, 8, 19–26. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2002v8n0p19