Teachers representations on schooll’s historical knowing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2004v10n0p53

Keywords:

History teaching, School’s everyday, Teachers representations.

Abstract

This text presents some results of a field research on teaching that attempts to understand how four History teachers of the same school represent the school’s historical knowing created daily by them. Data analysis suggested that the teachers representations are marked by the opposition to the so-called "traditional teachers" and "positivist historians".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oldimar Pontes Cardoso, Universidade de São Paulo

Master in Education - Doctor of Education from FEA - USP

References

ABUD, K. M. Conhecimento histórico e ensino de História: a produção de conhecimento histórico escolar. XlV ENCONTRO REGIONAL DE HISTÓRIA. SUJEITOS NA HlSTÓRIA. PRÁTICAS E REPRESENTAÇÕES, 1998, São Paulo. Encontros com a História, Bauru, n. 2, 127-141, 2001.

ITTENCOURT, C. M. F. Capitalismo e cidadania nas atuais propostas curriculares de história. In: BITTENCOURT, C. (org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004. p. 11-27.

ITTENCOURT, C. M. F. Propostas curriculares de história: continuidades e transformações. In: BARRETO, E. S.S. Os currículos do ensino fundamental para as escolas brasileiras. São Paulo: Autores Associados/Fundação Carlos Chagas, 1998. p.127-161.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: história e geografia -1997. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, n. 2, p. 177-229, 1990.

CHERVEL, A. La culture scolaire. - Paris: Belin, 1998.

CORDEIRO, J.F.B. História no centro do debate: da crítica do ensino ao ensino crítico (as propostas de renovação do ensino de História nas décadas de setenta e de oitenta) (1994). Araraquara: Unesp, 2000.

CRUZ, H. F. O ensino de história: da reprodução á produção de conhecimento. In: SILVA, M. A. Repensando a História. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1994. p.25-29.

DOSSE, F. A história em migalhas: dos annales à nova história. São Paulo: Ensaio, 1992.

ERICKSON, F. Qualitative methods in research on teaching. In: WITTROCK, M. C. (Org.). Handbook of research on teaching. New York: Macmillan, 1985. P. 119-161.

LEFEBVRE, H. La presencia y la ausencia: contribución a la teoria de las representaciones. México: Fondo de Cultura, 1983.

SILVA, M. A.; ANTONACCI, M. A. Vivência da contramão: produção de saber histórico e processo de trabalho na escola de 1º e 2º graus. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 9, n. 19, p. 9-29, 1990.

Published

2004-05-17

How to Cite

Cardoso, O. P. (2004). Teachers representations on schooll’s historical knowing. História & Ensino, 10, 53–63. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2004v10n0p53

Issue

Section

Artigos