The regional and local history teaching in the high school: experiences and challenges
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2007v13n0p107Keywords:
Local history, Regional history, History teaching.Abstract
This article bases itself in research that search how the high school history teachers work with theirs students the regional and local problems. We based ourselves in the Curricular Propose of Santa Catarina state (Proposta Curricular da Secretaria Estadual de Educação do Estado de Santa Catarina), and in the National Curricular Plans (Planos Curriculares Nacionais), to the history teaching, that defends the importance of teaching Local and Regional History. The methodology that we used to collect information was based in the Oral History procedure; we worked with the history teachers statements. The experiences made with the regional and local history teaching in Chapecó city in the teacher’s interpretations shows that the works made in the schools emphasizing the local and the regional wake up the students' curiosity and make them questioning about their paper in the historic context that they live in.
Downloads
References
BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de Histórla:fundamentas e métodos. São Paulo: Cortez, 2005.
DIEH, A. A. Do método hitórico. 2. ed. Passo Fundo: UPF - Universidade de Passo Fundo, 2001.
CAIMI, F. E. Conversas e controvérsias: oensino de história na Brasil (1980 - 1998). Passo Fundo Editora da UPF, 2001.
CASTRO, I. E.; CORREIA, R. L.; GOMES, P. C. C. Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995.
CÉRRI, L. F. Regionalismo e Ensino de História. In: BITENCOURT, C. M. (Org.). Anais do 2. Encontro Perspectivas do Ensino de História. São Paulo: FEUSP, 1996.
CRUZ, M. A. Oensino de História no contexto das transições paradigmáticas da História da Educação. In: NIKITIUKI, S. (Org.). Repensando oEnsino de História. São Paulo: Cortez, 1996, p.67- 92.
FlORES, M. B. R.; SERPA, E. C. A Hermenêutica do vazio: fronteira, região e brasilinidade na viagem elo governador ao Oeste de Santa Catarina. In: Projeto História 18 - Espaço e Cultura. São Paulo: Educ, 1999.
HAESBAERT, R.. Rio Grande do Sul: latifúndio e identidade regional. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.
FONSECA. S. G. Caminhos da História Ensinada. 2. ed. São Paulo: Papiros, 1994.
HUNT, L. A nova história cultura. São Paulo: Martins Fontes. 1995
LE GOFE, J. História e Memória. 2. ed. Campinas: Inslituto de Estudos ela Linguagem. 1992
MACHADO, l. A. P. O currículo de história. In: DIElIL, A. A. (org). O livro didático e o ocurrículo de história em transição. Passo Fundo: EDIUPF, 1999, p. 214.
MANIQUE, A. P.; PROENÇA, M.a C. Didáctica da história: patrimônio cbistória E local. Lisboa: Texto, 1994.
MARCON, T. História Regional: uma experiência em construção In: ZARTH, P. A. (Coord.). Anais do lV encontro de cientistas sociais sobre a problemática regional aportes para o futuro. Ijui: Unijuí, 1996. v. 1.
MARTINS, P. H. O nordeste e a questão regional: os equívocos do debate. In: SILVA, M. A. República em migalhas: história regional e local. São Paulo: Marco Zero, 1990.
MATTOSO, J. Ahistória regional e local. In: MATTOSO, J. A escrita da história. Lisboa: Editorial Estapa, 1988.
OLIVEIRA, C. Dicionário Cartográfico. 2.ed. Rio de Janeiro: IBGE, 1983.
PAIM, E. A. Fala professor(a): o ensino de história em Chapecó (1970-1990). Chapecó: Grifas, 1997.
THOMPSON, E. P. O Termo Ausente: experiência. In: A Miséria da teoira. Reio de janeiro: Zahar, 1981.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.