The regional and local history teaching in the high school: experiences and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2007v13n0p107

Keywords:

Local history, Regional history, History teaching.

Abstract

This article bases itself in research that search how the high school history teachers work with theirs students the regional and local problems. We based ourselves in the Curricular Propose of Santa Catarina state (Proposta Curricular da Secretaria Estadual de Educação do Estado de Santa Catarina), and in the National Curricular Plans (Planos Curriculares Nacionais), to the history teaching, that defends the importance of teaching Local and Regional History. The methodology that we used to collect information was based in the Oral History procedure; we worked with the history teachers statements. The experiences made with the regional and local history teaching in Chapecó city in the teacher’s interpretations shows that the works made in the schools emphasizing the local and the regional wake up the students' curiosity and make them questioning about their paper in the historic context that they live in.

Author Biographies

Elison Antonio Paim, Universidade de Campinas

PhD in Education from Unicamp. Professor of the History course and Coordinator of the West Santa Catarina Memory Center - CEOM-UNICHAPECÓ

Vanessa Picolli, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Master's student in Education at the State University of Santa Catarina - UDESC - Florianópolis

References

AMADO, J. História e região: reconhecendo e construindo espaços. In: SILVA, M. A. República em migalhas: história regional e local. São Paulo: Marco Zero, 1990.

BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de Histórla:fundamentas e métodos. São Paulo: Cortez, 2005.

DIEH, A. A. Do método hitórico. 2. ed. Passo Fundo: UPF - Universidade de Passo Fundo, 2001.

CAIMI, F. E. Conversas e controvérsias: oensino de história na Brasil (1980 - 1998). Passo Fundo Editora da UPF, 2001.

CASTRO, I. E.; CORREIA, R. L.; GOMES, P. C. C. Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995.

CÉRRI, L. F. Regionalismo e Ensino de História. In: BITENCOURT, C. M. (Org.). Anais do 2. Encontro Perspectivas do Ensino de História. São Paulo: FEUSP, 1996.

CRUZ, M. A. Oensino de História no contexto das transições paradigmáticas da História da Educação. In: NIKITIUKI, S. (Org.). Repensando oEnsino de História. São Paulo: Cortez, 1996, p.67- 92.

FlORES, M. B. R.; SERPA, E. C. A Hermenêutica do vazio: fronteira, região e brasilinidade na viagem elo governador ao Oeste de Santa Catarina. In: Projeto História 18 - Espaço e Cultura. São Paulo: Educ, 1999.

HAESBAERT, R.. Rio Grande do Sul: latifúndio e identidade regional. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.

FONSECA. S. G. Caminhos da História Ensinada. 2. ed. São Paulo: Papiros, 1994.

HUNT, L. A nova história cultura. São Paulo: Martins Fontes. 1995

LE GOFE, J. História e Memória. 2. ed. Campinas: Inslituto de Estudos ela Linguagem. 1992

MACHADO, l. A. P. O currículo de história. In: DIElIL, A. A. (org). O livro didático e o ocurrículo de história em transição. Passo Fundo: EDIUPF, 1999, p. 214.

MANIQUE, A. P.; PROENÇA, M.a C. Didáctica da história: patrimônio cbistória E local. Lisboa: Texto, 1994.

MARCON, T. História Regional: uma experiência em construção In: ZARTH, P. A. (Coord.). Anais do lV encontro de cientistas sociais sobre a problemática regional aportes para o futuro. Ijui: Unijuí, 1996. v. 1.

MARTINS, P. H. O nordeste e a questão regional: os equívocos do debate. In: SILVA, M. A. República em migalhas: história regional e local. São Paulo: Marco Zero, 1990.

MATTOSO, J. Ahistória regional e local. In: MATTOSO, J. A escrita da história. Lisboa: Editorial Estapa, 1988.

OLIVEIRA, C. Dicionário Cartográfico. 2.ed. Rio de Janeiro: IBGE, 1983.

PAIM, E. A. Fala professor(a): o ensino de história em Chapecó (1970-1990). Chapecó: Grifas, 1997.

THOMPSON, E. P. O Termo Ausente: experiência. In: A Miséria da teoira. Reio de janeiro: Zahar, 1981.

Published

2007-04-18

How to Cite

Paim, E. A., & Picolli, V. (2007). The regional and local history teaching in the high school: experiences and challenges. História & Ensino, 13, 107–126. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2007v13n0p107

Issue

Section

Artigos