Between narratives and written documents: a history of the primary school in the south of Sergipe (1930-1960)

Authors

  • Raylane Andreza Dias Navrro Barreto Universidade Federal de Pernambuco
  • Laísa Dias Santos Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p453

Keywords:

Primary school, Sergipe, Memory official, Document

Abstract

Under Cultural History inspiration, this article aimed to analyze the different types of primary schools in the South Central and southern state of Sergipe between 1930 and 1960. The analysis, which benefit the intersection of written documents and teachers' memories, revealed that the configuration of educational reforms and its school model was subordinate to funds and national plans, mostly to political conditions, materials, cultural and intellectual of the agents who were involved in their specific processes. So, the narrative and official speeches connection made possible the understanding of a plurality of meanings which added particular characteristics to Sergipe's primary school history. In addition, it opens possibilities for new versions, writing and teachingof history. Primary school. Sergipe; Memory official; Document

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raylane Andreza Dias Navrro Barreto, Universidade Federal de Pernambuco

PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Norte, with post-doctoral internship at the University of Lisbon. Professor of the Graduate Program in Education at the Federal University of Pernambuco.

Laísa Dias Santos, Universidade Federal de Sergipe

PhD student in Education at the Federal University of Sergipe- UFS.

References

ALBERTI, Verena. Ouvir contar: textos em história oral. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.

BARRETO, Raylane Andreza Dias; MESQUITA, Ilka Miglio de; SANTOS, Laísa Dias. Por uma história da educação vista por sujeitos simples: cultura e práticas da escola primária no sul sergipano (1930-1960). Revista Educação: Porto Alegre. v. 38. n. 2, p. 249-262. 2015.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução de Maria Manuela Galhardo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

CHARTIER, Roger. A história ou a leitura do tempo. Tradução de Cristina Antunes. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.

HOBSBAWM, Eric J. Pessoas Extraordinárias: resistência, rebelião e jazz. São Paulo: Paz e Terra, 1998.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS PEDAGÓGICOS (Brasil). Organização do ensino primário e normal: XVIII: Estado de Sergipe. Rio de Janeiro, 1950. 53 p. (Boletim, n. 54).

LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução Bernardo Leitão et al. Campinas/SP: Editora da Unicamp, 1990. (Coleção Repertórios).

SANTOS, Laísa Dias; SILVA, Rony Rei do Nascimento. Dos castigos e da disciplina: práticas escolares no território sul sergipano. Interfaces Científicas-Educação, Aracaju: Edunit, v. 1, p. 77-87, 2012.

SANTOS, Magno Francisco de Jesus. Ecos da modernidade: arquitetura dos grupos escolares sergipanos (1911-1926). São Cristóvão: Editora UFS, 2013.

SERGIPE. Decreto-lei n. 25, de 03 de fevereiro de 1931. Dá novo regulamento à Instrução primária do estado. Disponível em: Arquivo público do estado.

SERGIPE. Mensagem apresentada à Assembleia Legislativa do Estado, em 7 de setembro de 1936. Dr. Eronides Ferreira de Carvalho. Sergipe: Arquivo público do estado, 1936.

SERGIPE. Mensagem apresentada à Assembleia Legislativa do Estado, no ano de 1948, pelo Governador do estado José Rollemberg Leite. Sergipe: Arquivo público do estado, 1948.

SERGIPE. Mensagem apresentada à Assembleia Legislativa do Estado, no ano de 1949, pelo Governador do estado José Rollemberg Leite. Sergipe: Arquivo público do estado, 1949.

SERGIPE. Mensagem apresentada à Assembleia Legislativa do Estado no ano de 1951, pelo Governador do Estado José Rollemberg Leite. Sergipe: Arquivo público do estado, 1951.

SERGIPE. Mensagem apresentada à Assembleia Legislativa do Estado, no ano de 1952, pelo Governador do estado Arnaldo Rollemberg Garcez. Sergipe: Arquivo público do estado, 1952.

SERGIPE. Mensagem apresentada à Assembleia Legislativa do Estado, no ano de 1954, pelo Governador do estado Arnaldo Rollemberg Garcez. Sergipe: Arquivo público do estado, 1954.

SERGIPE. Mensagem apresentada à Assembleia Legislativa do Estado, no ano de 1959, pelo Governador do estado Luiz Garcia. Sergipe: Arquivo público do estado, 1959.

SHARPE, Jim. A história vista de baixo. In: BURKE, Peter (org.). A escrita da história: novas perspectivas. Tradução de Magda Lopes. São Paulo: Editora Unesp, 2011. p. 39-64.

THOMPSON, Paul. A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

Published

2019-07-29

How to Cite

Barreto, R. A. D. N., & Santos, L. D. (2019). Between narratives and written documents: a history of the primary school in the south of Sergipe (1930-1960). História & Ensino, 25(1), 453–483. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p453

Issue

Section

História da Educação