A practice in other(s) space(s): writing and rewriting of texts in virtual environment orkut

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2011v11n2p105

Keywords:

Digital Literacy, Writing, Rewriting

Abstract

This research aims at examining virtual Orkut communities whose topics permeate the writing or rewriting of texts, as well as analyzing the textual productions of their members and also the respective corrections of those done and available in such social network, in order to observe the peculiarities of these texts which circulate in the virtual world. Moreover, it intends to investigate the reflexes in what is known as the real world, since such productions are inevitably originated in the school universe and to it return somehow. Considering the concept that “the act of writing is the offer of something to read” (MARCUSCHI, 2005), the compositions made available by members of this social network can be classified as texts for various interlocutors, which allow the analyses of the levels of the textual production of what has been written; the criteria used to evaluate these productions and even the opinions these people have of the act of writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Salek Fiad, Universidade Estadual de Campinas

PhD in Linguistics from the State University of New York. Professor at the Universidade Estadual de Campinas.

Flávia Danielle Sordi Silva, Universidade Estadual de Campinas

Master's student in the graduate program of the Applied Linguistics department at IEL Unicamp

References

ANTUNES, Irandé. Lutar com palavras: coesão e coerência. São Paulo: Parábola Editoral, 2005.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BERGMANN, Leila Mury. Manifestações dos alunos sobre professores/escola. In: SIGET - Simpósio Internacional de Estudos de Gêneros Textuais, 4., 2007, Tubarão. Anais... Tubarão: SIGET, 2007. p. 1-12.

BONINI, Adair. Metodologias de ensino de produção textual: a perspectiva da enunciação e o papel da psicolingüística. Perspectiva, Florianópolis, v.20, n.1, p.23-47, jun, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio – Parte II Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEF, 2000.

BRITTO, Percival Leme. Em terra de surdos-mudos (um estudo sobre as condições de produção de textos escolares). In: Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, n.2, p.149-167, 1983.

BUZATO, Marcelo El Khouri. Entrevista. A Gazeta. Disponível em http://gazetaonline.globo.com/index.php?id=/local/a_gazeta/materia.php&cd_ matia=475813. Acesso em 26 de out. 2008.

CABRAL, Manuela. Avaliação e escrita: um processo integrado. In: FONSECA, Fernanda Irene (Org.). Pedagogia da escrita: perspectivas. Porto: Porto, 1994.

CASTELLS, Manuel. Internet e sociedade em rede. In: MORAES, Dênis de. (Org). Por uma outra comunicação: mídia, mundialização cultural e poder. Rio de Janeiro: Record, 2004.

CRUVINEL, Monica Vasconcelos. Rastros virtuais de uma morte (a)enunciada: uma análise do discurso do suicídio pelas páginas “brasileiras” do Orkut. 2008. Dissertação (Mestrado) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2008.

DAHLET, Patrick. A produção da escrita: abordagens cognitivas e textuais. In: Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, n. 23, p. 79-95, 1994.

FIAD, R. S. Reescrita de textos: uma prática escolar e social. ORGANON, Porto Alegre, v. 23, n. 46, p. 147-159, 2009.

FREITAS, Maria Teresa de Assunção; COSTA, Sérgio Roberto. Leitura e escrita de adolescentes na internet e na escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

KOMESU, Fabiana. Internetês para interneteiros: (velhas questões) sobre escrita. In: Estudos Linguísticos XXXVI (3), Araraquara: UNESP/UNIP, setembro-dezembro, p.100-107, 2007.

LANKSHEAR, Colin; LEANDER, Kevin M. Social science research in virtual realities. In: SOMEKH, Bridget; LAWIN, Cathy (Eds.). Research methods in the social sciences. London: Sage Publications, 2005.

LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michelle. Digital literacies: concepts, policies and practices. New York/Washington DC/Baltimore, Bern/Frankfurt/Berlin/Brussels/Vienna: Peter Lang, 2008.

LEMKE, Jay L. Travels in hypermodality (Working draft). In: Visual Communication, vol. 1, n. 3, pp. 299-325, 2002. Disponível em http://academic.brooklyn.cuny.edu/education/jlemke/. Acesso em 03 de mar. 2011.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 2003.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.

MARCUSCHI, Luís Antônio. A questão do suporte dos gêneros textuais. In: Língua, linguística e literatura, João Pessoa, v. 1, n.1, p. 9-40, 2003.

MARCUSCHI, Luís Antônio. Tudo o que você queria saber sobre como construir um bom texto sem se estressar. In: ANTUNES, Irandé. Lutar com palavras: coesão e coerência. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p.11-13.

MARTINS, Cláudia. Cristiane Levandosky. Gêneros digitais e a escrita no Orkut: reconfiguração do gênero bilhete. 2007. Dissertação (Mestrado) – Ciências da Linguagem da Universidade do Sul de Santa Catarina. Tubarão, 2007.

O’REILLY, Tim. What is web 2.0: design patterns and business models for the next generation of softerware (web article), 2005. Disponível em: http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html. Acesso em 07 de jan. 2010.

PÉCORA, Alcir. Problemas de redação. São Paulo: Martins Fontes, 1981.

PRIMO, A. F. T. A emergência das comunidades virtuais. In: INTERCOM - CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMPUTAÇÃO, 20, 1997, Santos. Anais... Santos, 1997.

RECUERO, Raquel da C. Comunidades Virtuais: uma abordagem teórica. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE COMUNICAÇÃO, 5, 2001, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre, 2001.

RECUERO, Raquel da C. Teoria das redes sociais e redes sociais na internet: considerações sobre o Orkut, os webblogs e os fotologs. In: INTERCOM - CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMPUTAÇÃO, 27, 2004, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre, 2004.

RHEINGOLD, Howard. La comunidad virtual: una sociedad sin fronteras. Barcelona: Gedisa Editorial. Colección Limites de La Ciência, 1994.

ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

SANTAELLA, Lucia. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

WELLMAN, Barry; MILENA, Gulia. Virtual Communities as Communities: net surfers don’t ride alone. In: KOLLOCK, Peter; SMITH, Marc (Eds.). Communities in cyberspace. New York: Routledge, 1999.

Published

2011-12-05

How to Cite

SALEK FIAD, Raquel; SILVA, Flávia Danielle Sordi. A practice in other(s) space(s): writing and rewriting of texts in virtual environment orkut. Entretextos, Londrina, v. 11, n. 2, p. 105–120, 2011. DOI: 10.5433/1519-5392.2011v11n2p105. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/9645. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.