The linguistic development showed by writings of children at elementary school
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2011v11n1p29Keywords:
Writing in elementary school, textuality, enunciationAbstract
The present paper aims to study writings from personal experience genre produced by children at third year and at fifth year at elementary school. The analysis tries to verify textuality and the use of temporal linguistic marks on their texts to propose a linguistic thought over writing development. We consider textuality as a group of resources that allow the pupil to write his text efficiently at a determined genre and a specific type of text. The marks of time are related to an enunciative knowledge that reaches to text meaning. Considering the enunciative aspect, we decided to observe how children use the verbal tenses and adverbs in order to see how they use the language. We aim to contribute to the studies of writing and text development at elementary school.Downloads
References
ARAUJO E OLIVEIRA, João Batista. ABC do alfabetizador. 2.ed. Belo Horizonte: Alfa Educativa, 2004.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução feita a partir do francês por Maria Ermantina Galvão: revisão da tradução, Marina Appenzeller. 3 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
BENVENISTE, Émile (1967). Problemas de Linguística Geral II. Campinas, SP: Pontes, 1989.
FIORIN, José Luiz; SAVIOLI, Francisco Platão. Lições de texto. São Paulo: Ática, 2003.
FLORES, Valdir et al. Enunciação e gramática. São Paulo: Contexto, 2008.
KLEIMAN, Ângela. Texto e leitor. Aspectos cognitivos da leitura. 2.ed. Campinas, SP: Pontes, 1989.
MARCUSCHI, Luiz A. Oralidade e letramento como práticas sociais. In: MARCUSCHI, L.A. e DIONISIO, A. P. (Org.) Fala e escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 31-56.
MARCUSCHI, Luiz A.; HOFFNAGEL, Judith. A escrita no contexto de usos linguísticos: caracterizando a escrita. In: MARCUSCHI, L.A.; DIONISIO, A. P. (Org.) Fala e escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 85-104.
MORAIS, Artur Gomes; da SILVA, Alexsandro. Produção de textos escritos e análise linguística na escola. In: LEAL, T. F.; BRANDÃO, A.C.P. Produção de textos na escola: reflexões e práticas no Ensino Fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
TEBEROSKY, Ana; TOLCHINSKY, Liliana. (Orgs.) Além da alfabetização. In: TEBEROSKY, Ana; TOLCHINSKY, Liliana. (Orgs.) Além da alfabetização. A aprendizagem fonológica, ortográfica, textual e matemática. 4.ed. São Paulo: Ática, 2006.
TEBEROSKY, Ana. Para que aprender a escrever? In: TEBEROSKY, Ana; TOLCHINSKY, Liliana. (Orgs.) Além da alfabetização. A aprendizagem fonológica, ortográfica, textual e matemática. 4.ed. São Paulo: Ática, 2006ª. p. 19-37.
TEBEROSKY, Ana. Compor textos. In: TEBEROSKY, Ana; TOLCHINSKY, Liliana. (Orgs.) Além da alfabetização. A aprendizagem fonológica, ortográfica, textual e matemática. 4.ed. São Paulo: Ática, 2006b. p. 85-117.
WERTZER, Haydée F.; SANTOS, Maria Thereza M. dos. Processamento fonológico e processamento da escrita. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE FONOAUDIOLOGIA, 15.; CONGRESSO INTERNACIONAL DE FONOAUDIOLOGIA, 7., 2007, Gramado. Anais... Gramado, RS, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.