Contributions of Multimodality in understanding visuality in Portuguese as L2 teaching materials for deaf

Authors

Keywords:

Multimodality, Portuguese Teaching to Deafs, Teaching Materials, Visuality

Abstract

In this article, we intend to present and comment on some partial results of ongoing research funded by CNPq (Call PQ4/ 2021), which is guided by the following questions: What would be the characteristics of teaching material for teaching Portuguese as a second language (PL2) for the deaf? How can these characteristics contribute to promoting language knowledge and its use? It is intended to show the specific treatments given to visuality in teaching materials for deaf through teaching materials prepared by Freitas (2018) and Silva and Guimarães (2018). The visuality present in these materials for deaf is approached from studies on multimodality under a social semiotic perspective, based on Kress (2010), Van Leeuwen (2005), Kress and Van Leeuwen (1996) and Kress and Van Leeuwen (2001), focusing on the concepts of representation, semiotic mode, semiotic resources, and issues linked to the Grammar of Visual Design concerning representational, interactional and compositional metafunctions. Analyzes are presented that have indicated visuality as a fundamental element for the education of deaf people, involving images (photos, drawings, graphs, and pictures), Libras in static images or videos, and writing in Portuguese. The analyses show that different images contribute to the development of PL2 content for deaf people, integrating and highlighting, methodologically, static images, videos, use of Libras, written Portuguese language, promoting representations, interactions, and textual organizations that can help in the development of the language target, respecting visuality as something fundamental in communication between and with deaf people.

Author Biography

Renato Caixeta da Silva, CEFET-MG

Graduado em Letras - Português e Inglês pela Faculdade de Letras da UFMG (1992), Mestre em Estudos Linguísticos pela UFMG (1998), Doutor em Letras - Estudos da Linguagem pela PUC-Rio (2012). Professor de inglês em cursos de idiomas, em escolas das redes particular e pública. Professor de inglês do CEFET-MG desde 1997, sendo professor titular desde 2015. Tem atuado na Educação Profissional Técnica de Nível Médio, na Graduação e como professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens (POSLING) do CEFET-MG. Pesquisador Produtividade PQ2 do CNPq desde 2022. Áreas de interesse: materiais didáticos, ensino e aprendizagem de línguas adicionais, Linguística Sistêmico-Funcional e Multimodalidade.

References

ALLWRIGHT, D. Six promising directions in Applied Linguistics. In: GIEVE, S.; MILLER, I. k. (Ed.) Understanding the language classroom, Hampshire, United Kingdom: Palgrave Macmillan. 2006, p 11-17.

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Linguística Aplicada, Ensino de Línguas e Comunicação. Campinas: Pontes Editores, 2011.

FREITAS, L. G. A multimodalidade no ensino de Língua Portuguesa para alunos surdos nos anos iniciais: uma proposta de material didático. Dissertação de Mestrado. Belo Horizonte: POSLING/ CEFET-MG, 2018.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading Images: the Grammar of Visual Design. London; New York: Routledge, 1996.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Multimodal Discourse – the modes and media of contemporary communjication. London: Hodder Education, 2001.

KRESS, G. Multimodality: a Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. New York; London: Routledge, 2010.

MIRANDA, D. G. (a). A multimodalidade no ensino da Língua Portuguesa como Segunda Língua para Surdos: análise do uso do livro didático adaptado em Libras. Tese de doutorado. Belo Horizonte: POSLING/ CEFET-MG, 2019, 277fls.

MOITA LOPES, L. P. (org) Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editora, 2006.

PAIVA, V. L. M. O. Aquisição de Segunda Língua. São Paulo: Parábola Editora, 2014.

PEREIRA, M. C. C.; CHOI, D.; VIEIRA, M.I.; GASPAR, P.; NAKASATO, R. LIBRAS: conhecimento além dos sinais. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.

QUADROS, R. M. Educação de Surdos – a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.

QUADROS, R. M; SCHMIEDT, M. L. P. Ideias para ensinar português para alunos surdos. Brasília: MEC/ SEESP, 2006.

REILY, L. As imagens: o lúdico e o absurdo no ensino de arte para pré-escolares surdos. In.: SILVA, I. R.; KAUCHAKJE, S.; GESUELI, Z. M. (org.) Cidadania, Surdez e Linguagem: desafios e realidades. 4ª ed. São Paulo: Plexus Editora, 2003, p. 161-192.

SILVA, G. M.; GUIMARÃES, A. B. C. Português para crianças surdas [livro eletrônico]: leitura e escrita no cotidiano. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2018.

SILVA, R. C. Contribuições da visão sociossemiótica da linguagem e da multimodalidade como apoio à educação linguística de surdos. In: MIRANDA, D. G.; FREITAS, L. Educação para Surdos: possibilidades e desafios. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2019, p. 61-74.

SILVA, R. C. Implicações de se assumir a multimodalidade nos estudos de linguagem. In. SILVA, R. C.; QUEIRÓZ, L. A. A. Multimodalidade e Discursos. São Paulo: Editora Pimenta Cultural, 2021, p. 26-53.

VAN LEEUWEN, T. Introducing Social Semiotics. London; New York: Routledge, 2005.

Published

2024-07-24

How to Cite

SILVA, Renato Caixeta da. Contributions of Multimodality in understanding visuality in Portuguese as L2 teaching materials for deaf. Entretextos, Londrina, v. 24, n. 2, p. 146–170, 2024. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/50176. Acesso em: 25 jul. 2024.

Funding data

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.