Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2023v23n2p23-44Keywords:
Punctuation marks, Advertisements, Syntactic and discursive bordersAbstract
This is a comparative study in which we examine punctuation marks in printed
advertisements published in the local newspaper Alto Madeira (from Porto Velho, RO) both in
the 40s and 50s and in the 2000s. There is no theoretical framework in Linguistics that accounts for punctuation marks, so we take the formalizations of Nunberg (1990), Dahlet
(1995 to 2006), Crystal (2015), and Bredel (2020) as a reference. To collect our data, we
defined that advertisements in the newspaper need to have an image that is not a mere
illustration of the advertised product. As the corpora collected for each period were unequal,
we chose to focus on sentence-ending punctuation marks, since the number of ending signs
could be divided by the number of sentences in the advertisements. The results obtained
point to a change in punctuation trends so that the 'list format' consolidates in more recent
years. The volume of text has decreased in recent years and the organization of the
advertising space is now governed by graphic criteria (font, color, size, etc.), not textual ones
(paragraphs).
Downloads
References
ANDROUTSOPOULOS, Jannis. Digitalisierung und soziolinguistischer Wandel: Der Fall der digitalen Interpunktion. In: MARX, K.; LOBIN, H.; SCHMIDT, A. (Hrsg.). Deutsch in sozialen Medien. Interaktiv – multimodal – vielfältig. Berlin: de Gruyter, 2020, p. 75 – 94. DOI: 10.1515/9783110679885-005. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/339458791_Digitalisierung_und_soziolinguistischer_Wandel_Der_Fall_der_digitalen_Interpunktion Acesso em: 20 abr. 2023.
BERNARDES, Ana Cristina de Aguiar. Pontuando alguns intervalos da pontuação. Tese (Doutorado em Linguística) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas: Instituto de Estudos da Linguagem, 2002.
BREDEL, Ursula. Interpunktion. Heidelberg: Universitätsverlag Heidelberg, 2020.
BRODY, Jennifer De Vere. Punctuation: art, politics and play. Duke University Press, 2008.
CRYSTAL, David. Making a point: the pernickety story of English punctuation. London: Profile Books, 2015.
DAHLET, Véronique. A pontuação e as culturas da escrita. Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, v. 1, p. 287-314, 2006.
DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v0i8p287-314. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/flp/article/view/59757. Acesso em: 30 mai. 2023.
DAHLET, Véronique. As (man)obras da pontuação: usos e significações. 1. ed. São Paulo: Associação Editorial Humanitas / Fapesp, 2006. v. 1.
DAHLET, Véronique. A pontuação e sua metalinguagem gramatical. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 10, n.1, p. 29-41, 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.10.1.29-41. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/2330. Acesso em: 20 abr. 2023.
DAHLET, Véronique. Aquisição das línguas e pesquisas em pontuação. Tradução de Cristina Casadei Pietraróia. Linha D’Água, São Paulo, n. 14, p. 75-85, 1999. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v0i14p75-85 . Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/37221. Acesso em: 20 abr. 2023.
DAHLET, Véronique. Pontuação, sentido e efeitos de sentido. In: XLV Seminário do GEL, 1998, Campinas. Estudos Lingüísticos. Anais do Seminário do GEL. São José do Rio Preto: UNESP/IBILCE, v. XXVII. p. 465-471, 1998.
DAHLET, Véronique. Pontuação, língua, discurso. In: XXIV Seminário do GEL, 1995, São Paulo. Estudos Lingüísticos. Anais de Seminários do GEL XXIV. São Paulo: GEL Est. de São Paulo, v. 1. p. 337-340, 1995.
KAWANO, Diogo Rógora; TRINDADE, Eneus. A publicidade contemporânea e as teorias da comunicação de massa. Revista Brasileira de Marketing, São Paulo, v. 6, n.2, p. 165 - 173, 2007. DOI: https://doi.org/10.5585/remark.v6i2.1196. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/remark/article/view/11705. Acesso em: 20 abr. 2023.
KLEIN, Naomi. Sem logo: a tirania das marcas em um planeta vendido. Tradução de Ryta Vinagre. Rio de Janeiro: Record, 2002.
KLEPPA, Lou-Ann. Onze sinais em jogo. Campinas: Editora Unicamp, 2019.
KLEPPA, Lou-Ann. Entre reticências e exclamações: usos de sinais de pontuação em peças publicitárias de 1952. Cadernos de Linguística, v. 2, n. 4, p. 1–23, 2021. DOI: 10.25189/2675-4916.2021.v2.n4.id492. Disponível em: https://cadernos.abralin.org/index.php/cadernos/article/view/492. Acesso em: 20 abr. 2023.
KOZMA, Eliana Vianna Brito. Os sinais de pontuação nas campanhas da Coca-Cola: uma análise linguístico-discursiva. In: PUZZO, M. B.; KOZAMA, E. V. B. (org.) Os sinais de pontuação e seus efeitos de sentido: uma abordagem discursiva. Campinas: Pontes Editores, 2014, p. 145-167.
LEAL, Telma Ferraz; GUIMARÃES, Gilda Lisbôa. Por que é tão difícil ensinar a pontuar? Revista Portuguesa de Educação, Minho, v. 15, n. 1, p. 129-146, 2002.
LISBÔA, Noeli Tejera. A pontuação do silêncio: uma análise discursiva da escritura de Clarice Lispector. Campinas: Pontes Editores, 2020.
MALAGA, Eugênio. Publicidade: uma introdução. São Paulo: Atlas, 1979.
MESQUITA PRESTES, Maria Luci de. A estrutura frasal e a pontuação nos diálogos de histórias em quadrinhos publicadas no Brasil. Actas del II Coloquio Argentino de la IADA, p. 524 – 538, 2005.
NUNBERG, Geoffrey. The linguistics of punctuation. Monografia apresentada ao Center for the Study of Language and Information. Leland Stanford Junior University, 1990.
SANTOS, Moacir José dos; CARNIELLO, Monica Franchi. História da Publicidade e da Propaganda: campo da Historiografia da Comunicação e da História do Brasil. Anais do 10º Encontro de História da Mídia, ALCAR 2015, p. 1–13, 2015.
SIMÕES, Roberto. A propaganda no Brasil: evolução histórica. São Paulo: ESPM: Referência, 2006.
ROCHA, Luta Lerche Vieira. Flutuação no modo de pontuar e estilos de pontuação. Delta, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 1-9, 1998. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/43468. Acesso em: 20 abr. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lou-Ann Kleppa, Gisele Maciel Damasceno, Álany Malafaia de Castro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.