From speaker to subject: the writing of a Haitian immigrant in the light of Benvenistian Enunciation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2021v21n3Esp.p183

Keywords:

Theory of Enunciation, Welcoming Language, Haitian Immigrants

Abstract

This article presents the analysis from a textual production elaborated by a Haitian immigrant during a course of Portuguese as Welcoming Language. The aim of the study is to reflect on the subject's marks in his production through the Linguistics of Enunciation, in order to analyze the passage from speaker to subject and their appropriation of language. The theoretical contribution was based on studies by Balzan (2017), Benveniste (1976, 1989), Flores (2013), Flores et al. (2020), Jaques (2016) and Silva (2018). The study takes into account the conception of Welcoming Language teaching, which proposes, in addition to linguistic knowledge, themes involving sociocultural aspects of the environment where the immigrant or refugee will live. For this, studies of Amado (2013), Grosso (2010) and São Bernardo (2016) were the theoretical approach. The result demonstrates that knowledge of the language is essential for the immigrant to feel part of the environment and exercise their citizenship. Therefore, through the subject's traces in the speech it is concluded that the immigrant, despite formal mistakes, manages to communicate and include themselves in the society in a unique way.

Author Biographies

Júlia Sonaglio Pedrassani, Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS, Bento Gonçalves

Undergraduate student of the Licentiate of Letters - Portuguese Language at the Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS, Bento Gonçalves.

Estella Maria Bortoncello Munhoz, Universidade de Caxias do Sul - UCS

Master's student in Letters and Culture at the Universidade de Caxias do Sul

Michele Mafessoni de Almeida, Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS, Bento Gonçalves

PhD in Language Studies from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor at the Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS, Bento Gonçalves.

Carina Fior Postingher Balzan, Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS, Bento Gonçalves

Doctorate in Letters from the Universidade de Caxias do Sul/UniRitter. Professor at the Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS, Bento Gonçalves

References

AMADO, Rosane de Sá. O ensino de português como língua de acolhimento para refugiados. Revista SIPLE, Brasília, v. 4, n. 2, p. 1-10, out. 2013. Disponível em: http://bit.ly/2ZzK7EQ. Acesso em: 02 jul. 2019.

BALZAN, Carina Fior Postingher. Da noção de subjetividade de Benveniste à leitura como ato enunciativo. Leitura: teoria & prática, [s. l.], v. 35, n. 69, p. 87-102, maio 2017. http://dx.doi.org/10.34112/2317-0972a2017v35n69p87-102. Acesso em: 02 jul. 2019.

BALZAN, Carina Fior Postingher; VIEIRA, Leandro Rocha; PEDRASSANI, Júlia Sonaglio. Língua Portuguesa como passaporte para a cidadania: estudo de caso com imigrantes haitianos no IFRS-Campus Bento Gonçalves. Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades, Rio Branco, v. 7, n. 2, p. 23-37, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/mui. Acesso em: 24 jan. 2021.

BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral I. São Paulo: Ed. Nacional, 1976.

BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral II. Campinas: Pontes, 1989.

FIORIN, José Luiz. Uma teoria da enunciação: Benveniste e Greimas. Gragoatá, Niterói, v. 22, n. 44, p. 970-985, set./dez. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.22409/gragoata.v22i44.33544. Acesso em: 15 maio 2019.

FLORES, Valdir do Nascimento; Introdução à teoria enunciativa de Benveniste. São Paulo: Parábola, 2013.

FLORES, Valdir et al. Enunciação e gramática. São Paulo: Contexto, 2020.

GROSSO, Maria José dos Reis. Língua de acolhimento, língua de interação. Horizontes de Linguística Aplicada, Brasília, v. 9, n. 2, p. 61-77, 2010. Disponível em: http://bit.ly/2F0LhzM. Acesso em: 15 maio 2019.

JAQUES, Rafael Ramires. Educação e linguagem: as situações enunciativas do Role-Playing Game (rpg) como ferramenta pedagógica de constituição da alteridade. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2016. Disponível em:
https://repositorio.ucs.br/xmlui/bitstream/handle/11338/1416/Dissertacao%20Rafael%20Ramires%20Jaques.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 24 set. 2021.

SÃO BERNARDO, Mirelle Amaral de. Português como língua de acolhimento: um estudo com imigrantes e pessoas em situação de refúgio no Brasil. 2016. Tese (Doutorado em Linguística) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016. Disponível em: http://bit.ly/2Q7dDi2. Acesso em: 12 jun. 2019.

SILVA, Carmem Luci da Costa. O estudo do texto em uma perspectiva enunciativa de linguagem. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 34, n. 1, p. 419-433, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/bZRt7LCSvZtw9Jppmm3jGGK/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 set. 2021.

STERN, Hans Heinrich. Fundamental Concepts of Language Teaching. Oxford: Oxford University Press, 1983.

VIEIRA, Leandro Rocha. O ensino de língua portuguesa como língua de acolhimento a imigrantes: por uma contribuição sociolinguística. Dissertação (Mestrado em Letras e Cultura) - Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2019. Disponível em: https://repositorio.ucs.br/xmlui/handle/11338/5244. Acesso em: 29 set. 2021.

Published

2021-12-31

How to Cite

PEDRASSANI, Júlia Sonaglio; MUNHOZ, Estella Maria Bortoncello; ALMEIDA, Michele Mafessoni de; BALZAN, Carina Fior Postingher. From speaker to subject: the writing of a Haitian immigrant in the light of Benvenistian Enunciation. Entretextos, Londrina, v. 21, n. 3Esp., p. 183–197, 2021. DOI: 10.5433/1519-5392.2021v21n3Esp.p183. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/44652. Acesso em: 30 jun. 2024.