Some representations of colonization in America: an enunciative analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n1p22

Keywords:

Colonization of America. Textbook. Historic Semantics of Enunciation.

Abstract

This paper aims to identify different expressions that represent the colonization of America and to understand their conveyed meanings. In order to achieve this objective, we select some utterances about the colonization of America from the textbook “ProjetoAraribáHistória – 7º ano” and analyzed them based on concepts from Historic Semantics of Enunciation. In our analysis, we emphasized on the constitution of the semantic domain of determination, on analysis of the memorables mobilized on the utterances, and on the configuration of the enunciative scene of the sentences. We identified three frequent expressions about colonization of different regions of America: conquest, storming and invasion, which were the three perspectives that represent colonization. We could realize that these terms mobilize the memorable of opposition between civilized and savage, building different positions about colonization. Thereby, we point the political feature of the textbook, which is a material that manages the differences of speeches related to the processes of colonization of America.

Author Biography

Bárbara de Souza Freitas, Master's Degree in Linguistics / Federal University of São Carlos

Graduated in Language and Literature studies at State University of Santa Cruz. Master in Linguistics at Federal University of São Carlos. CAPES scholarship holder from Linguistics Program at the Federal University of São Carlos.

References

APOLINÁRIO, Maria Raquel. Projeto Araribá: história. 4. ed. São Paulo: Moderna, 2014.

BERNARDINO-COSTA, Joaze; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e perspectiva negra. Sociedade e Estado, Brasília, v. 31, n. 1, p. 15-24, 2016.

BITTENCOURT, Circe (org.). O saber histórico na sala de aula. 11. ed. São Paulo: Contexto, 2009.

FNDE – FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO. Dados estatísticos. Brasília: FNDE, 2021. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/pnld/dados-estatisticos. Acesso em: 26 jul. 2021.

GANDRA, Edgar Ávila; NOBRE, Felipe Nunes. A temática indígena no ensino de História do Brasil: uma análise da coleção didática Projeto Araribá (2008-2013). Revista do Lhiste: laboratório de ensino de história e educação, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 40-57, 2014.

GUIMARÃES, Eduardo. A enumeração funcionamento enunciativo e sentido. Cadernos de Estudos Lingüísticos, Campinas, v. 51, n. 1, p. 49-68, 2009.

GUIMARÃES, Eduardo. Domínio semântico de determinação. In: GUIMARÃES, Eduardo; MOLLICA, Maria Cecília (org.). A palavra: forma e sentido. Campinas: Pontes Editores, 2007.

GUIMARÃES, Eduardo. Semântica do acontecimento: um estudo enunciativo da designação. 4. ed. Campinas: Pontes Editores, 2017.

GUIMARÃES, Eduardo. Semântica: enunciação e sentido. Campinas: Pontes Editores, 2018.

PFEIFFER, Claudia Castellanos. Compreender discursivamente a escola: uma possibilidade construída. In: RODRIGUES, Eduardo Alves; SANTOS, Gabriel Leopoldino; CASTELLO BRANCO, Luiza Katia Andrade (org.). Análise de discurso no Brasil: pensando o impensado sempre. Uma homenagem a Eni Orlandi. Campinas: Editora RG, 2011.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – perspectivas latino-americanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: ColecciónSurSur, 2005. p. 107-130.

SANTOS, Maria Aparecida Lima; DOMINGUES, Ana Carla Bérgamo Gomes. Representações visuais dos indígenas no livro didático de história: estereótipos e colonialidade. Educação Básica Revista, [S. l.], v. 3, n. 2, p. p. 253-272, 2017.

SILVA, Giovani José; MEIRELES, Marinelma Costa. Orgulho e preconceito no ensino de História no Brasil: reflexões sobre currículos, formação docente e livros didáticos. Revista Crítica Histórica, Maceió, v. 8, n. 15, p. 7-30, 2017.

SILVA, Kalina Vanderlei. Dicionário de conceitos históricos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2009.

VIANA, Cibele Aparecida. Perdura o eurocentrismo no ensino de história? Cadernos de Pós graduação, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 73-85, 2020.

Published

2022-07-07

How to Cite

FREITAS, Bárbara de Souza. Some representations of colonization in America: an enunciative analysis. Entretextos, Londrina, v. 22, n. 1, p. 22–39, 2022. DOI: 10.5433/1519-5392.2022v22n1p22. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/43753. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos