Written production as a practice of meaning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2022v22n1p89

Keywords:

Text production. High school. Literacy practices.

Abstract

This paper seeks to discuss effective proposals in the process of teaching and learning writing in the final stage of Basic Education: High School. Such a study is justified, not only, but expressively, by the demand that information and communication technologies (ICTs) present to subjects who wish to participate actively in the society in which they live. For this reason, diversified ways of interacting demand more and more capacity to produce, read and interpret different discourses. To support the discussion, studies by Rojo (2010); Kleiman (2007); Marcuschi (2011); Martelottaet al. (2011), among others, contributed to the intended analysis. With this objective, the research is built on the relationship between reading and interpreting a multisemiotic genre - the film - as one of the stages of the project “Volunteering and social responsibility”. The resulting productions make it clear that linking writing to broader meaning-making activities allows students to carry out this task with autonomy and protagonism, one of the pillars of the Brazilian National Guidelines.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Iussara Any da Silva Luz, SEED-PR/Teacher

Master in Professional and Technological Education from the Federal Institute of Paraná (IFPR - 2020); specialist in Reading and Text Production by Centro Universitário FAE (2012); degree in Portuguese-English Literature from Faculdade Pereira de Freitas (2009); Bachelor in Social Communication - Journalism from the University Center of Maringá (Unicesumar - 2004). He has experience in the area of communication with an emphasis on Journalism and Press Relations: as a professional journalist, he worked in state newspapers, websites and periodicals. As a teacher, he worked in the final grades of Elementary II and High School in public and private institutions. She is currently a teacher in the state education network of Paraná.

References

BAKHTIN, Mikhail M. Estética da criação verbal. Tradução Maria Ermantina Galvão G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997. (Coleção Ensino Superior). Disponível em: https://www.escrevendoofuturo.org.br/arquivos/6479/bakhtin-mikhail-estetica-da-criacao-verbal-sao-paulo-martins-fontes-2003.pdf. Acesso em: 10 maio 2022.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 10 maio 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio 2000. Brasília: Ministério da Educação, 2006. (Parte 2: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em: 5 maio 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmettos Curriculares Nacionais: Terceiro e quarto cilcos do ensino funcamental Língua portuguesa. Brasília: Ministério da Educação, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf. Acesso em: 10 maio 2022.

DIONÍSIO, Angela P. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, Acir M.; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim S. (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

KLEIMAN, Angela B. Letramento e suas implicações para o ensino de língua materna. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 32, n. 53, p. 1-25, 2007. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/242. Acesso em: 4 abril 2022.

KLEIMAN, Angela B. O processo de aculturação pela escrita: ensino da forma ou aprendizagem da função? In: KLEIMAN, Angela B.; SIGNORINI, Inês (org.). O ensino e a formação do professor: Alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre: Artmed, 2000. p. 223-243.

LOPES-ROSSI, Maria A. G. Gêneros discursivos no ensino de leitura e produção de textos. In: KARWOSKI, Acir M.; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim S. (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

MARCUSCHI, Luiz A. Gêneros textuais: configuração, dinamicidade e circulação. In: KARWOSKI, Acir M.; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim S. (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

MARTELOTTA, Mário E. et al. (org.). Manual de linguística. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011.

O LIVRO de Henry. Direção: Colin Trevorrow. Produção: Sidney Kimmel, Jenette Kahn e Adam Richman. Intérpretes: Naomi Watts, Jaeden Martell, Jacob Tremblay, Sarah Silverman, Dean Norris, Lee Pace et al. Roteiro: Gregg Hurwitz. Estados Unidos: Sidney Kimmel Entertainment; Double Nickel Entertainment; Focus Features, 2017. (105 min), son., color.

ORLANDI, Eni P. Discurso e Texto – Formulação e Circulação dos Sentidos. 4ª edição. Campinas, SP: Pontes Editores, 2012.

PETTER, Margarida. Linguagem, língua, linguística. In: FIORIN, José Luiz; MÜLLER, Ana; SCHER, Ana; PIETROFORTE, Antonio Vicente; BARROS, Diana Pessoa de; NEGRÃO, Esmeralda V.; VIOTTI, Evani; LOPES, Ivã C.;
PETTER, Margarida; CHAGAS, Paulo; SANTOS, Raquel (org.). Introdução à linguística. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2014. p. 11-24.

ROJO, Roxane. Alfabetização e letramentos múltiplos: como alfabetizar letrando?. In: BRASIL. Língua Portuguesa: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, 2010. p. 15-36. (Coleção Explorando o Ensino, v. 19). Disponível em: https://www.academia.edu/1387803/Alfabetiza%C3%A7%C3%A3o_e_letramentos_m%C3%BAltiplos_como_alfabetizar_letrando. Acesso em: 6 abril 2022.

SOARES, Magda B.; BATISTA; Antônio G. Alfabetização e letramento: caderno do professor. Belo Horizonte: UFMG, 2005. Disponível em: https://orientaeducacao.files.wordpress.com/2017/02/col-alf-let-01-alfabetizacao_letramento.pdf. Acesso em: 10 maio 2022.

Published

2022-07-07

How to Cite

DA SILVA LUZ, I. A. Written production as a practice of meaning. Entretextos, Londrina, v. 22, n. 1, p. 89–104, 2022. DOI: 10.5433/1519-5392.2022v22n1p89. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/43401. Acesso em: 16 jun. 2024.

Issue

Section

Artigos