Speech genre in teaching-learning: towards a destabilizing and socio-historical approach to language

Authors

  • Paula Angélica da Silva Campos Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2018v18n2p51

Keywords:

Teaching-learning, Speech genres, Destabilization, Architectural principles, Discursive trajectory

Abstract

From the classical definition of speech genres as relatively stable types of utterance in terms of linguistic style, thematic content, and compositional structure (BAKHTIN, 2011), this article proposes to problematize the notion of stability in genres through a reflection about its dynamicity and plasticity in a world of interconnected networks. For a responsible and responsive education of genres in school education, a destabilizing approach of genre through its discursive trajectory can favor a critical formation of the citizen. This approach, however, requires the recognition of the multiple dimensions that the concept of genre implies in the teaching-learning of languages. This theoretical article articulates the concept of speech genres to language complexity (CAMERON; LARSEN-FREEMAN, 2007), entextualization, nonlinear effect of meaning (BLOMMAERT, 2005; 2014), dialogism of the Bakhtin’s circle (FARACO, 2009), hybridization and (multi)literacy (LEMKE, 2010; ROJO, 2012). Starting from the Bakhtin genre theory, markedly broad in its theoretical scope, this established dialogue presents a destabilizing approach in teaching-learning language by genres in a way that values its architectural principles.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Paula Angélica da Silva Campos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Master's student of the Interdisciplinary Program in Applied Linguistics at the Faculty of Letters of the Federal University of Rio de Janeiro.

References

AMORIM, Marcel Álvaro. Documentos oficiais, currículo e ensinagem de I/LE: possíveis (inter-) relações sócio-históricas. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 53, n. 2, p. 357-380, 2014.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Para uma filosofia do ato. Tradução de Carlos Alberto Faraco e Cristovão Tezza. Austin, TX: University of Texas Press, 1993.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich; VOLOSHINOV, Valentin Nikolaevich. Discurso na vida e discurso na arte. Tradução de Carlos Alberto Faraco e Cristóvão Tezza. In: VOLOSHINOV, Valentin Nikolaevich. Freudismo. New York: Academic Press, 1976. p. 93-116.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Editora WMF: Martins Fontes, 2011. p. 261-306.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich; VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 16. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

BLOMMAERT, Jan. Meaning as a nonlinear effect: the birth of cool. AILA Review, Amsterdam, v. 28, n. 1, p. 7-27, Sep. 2014.

BLOMMAERT, Jan. Critical discourse analysis. In. BLOMMAERT, Jan. Discourse: a critical introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. p. 21-38.

BRAIT, Beth; PISTORI, Maria Helena Cruz H. C. A produtividade do conceito de gênero em Bakhtine o círculo. Alfa: Revista de Lingüística, São José do Rio Preto, SP, v. 56, n. 2, p. 371-401, 2012.

CAMERON, Lynne; LARSEN-FREEMAN, Diane. Complex systems and applied linguistics. International Journal of Applied Linguistics, Oxford, OX, v. 17, n. 2, p. 226-239, 2007.

FABRICÍO, Branca Falabella. Linguística aplicada como espaço de “desaprendizagem”: redescrições em curso. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem e diálogo: as ideias do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2012. GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: Editora Unesp, 1991.

LAGE, Nilson. Ideologia e técnica da notícia. Petrópolis: Vozes, 1981.

LEMKE, Jay. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Revista Trabalhos em Linguistica Aplicada, Campinas, SP, v. 49, n. 2, p. 455- 479, jul./dez. 2010.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de textos e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Introdução. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da (org.). Linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

RODRIGUES, Rosângela Hammes. Os gêneros do discurso na perspectiva dialógica da linguagem: a abordagem do círculo de Bakhtin. In: MEURER, José Luiz; MOTTA-ROTH, Désirée; BONINI, Adair (org.). Gêneros: teorias, métodos, debates. 2. ed. São Paulo: Parábola, 2007. p. 152-183.

ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Bakhtin circle’s speech genres theory: tools for a transdisciplinary analysis of utterances in didactic practices. In: BAZERMAN, Charles; BONINI, Adair; FIGUEIREDO, Débora de C. (org.). Genre in a changing world. Fort Collins, CO: The WAC Clearinghouse: Parlor Press, 2009. p. 295-316.

ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. In: MEURER, José Luiz; BONINI, Adair; MOTTAROTH, Désirée (org.). Gêneros: teorias, métodos e debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 184-207.

ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagem na escola. In: ROJO, Roxane Helena; MOURA, Eduardo (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11- 32.

ROJO, Roxane Helena Rodrigues; BARBOSA, Jacqueline. Gêneros do discurso, multiletramentos e hipermodernidade. In: ROJO, Roxane Helena Rodrigues; BARBOSA, Jacqueline M. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015. p. 115-145.

SHIFMAN, Limor. The cultural logic of photo-based meme genres. Journal of Visual Culture, New York, NY, v. 13, n. 3, p. 340-358, 2014.

VIAN JUNIOR, Orlando. Beyond the three traditions in genre studies: a Brazilian perspective. In: ARTEMEVA, Natasha; FREEDMAN, Aviva (org.). Genre studies around the globe: beyond the three traditions. Winnipeg, CA: Inkshed Publications, 2015. p. 95-114.

Published

2018-12-30

How to Cite

CAMPOS, P. A. da S. Speech genre in teaching-learning: towards a destabilizing and socio-historical approach to language. Entretextos, Londrina, v. 18, n. 2, p. 51–76, 2018. DOI: 10.5433/1519-5392.2018v18n2p51. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/31994. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Artigos