Cops: diagnosis of a reading lesson in initial

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2007v7n1p149

Keywords:

Textual genre, Comic strip, Initial stage of teacher development

Abstract

Under the light of Applied Linguistics, this article aims to develop a diagnostics about the knowledge of three student-teachers concerning the genre comic strip, by means of the elaboration of a lesson plan to be implemented in a 5th grade within the Brazilian public education syste. The theoretical background is based on the enunciation theory, from a bakhtinian perspective, though some contributions from Semiotics are also brought about, having in mind the nature of the object of investigation. Results evidenced that, by the end of the course, the student-teachers do not have relevant knowledge on the nature of non-verbal texts, and neither do they know about the teaching of syncretic genres. This evidence points to the need of urgent intervention measures at the initial stage of teacher development as for the role of verbal-visual genres in the development of future teachers.

Author Biography

Cláudia Valéria Doná Hila, Universidade Estadual de Maringá

Master in Applied Linguistics from the Universidade Estadual de Maringá

References

BAKTHIN, Mikail M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa: terceiro e quarto ciclos. Brasília: MEC/SEF, 1998.

DONDIS, A. Donis. Caráter e conteúdo do alfabetismo visual. In: DONDIS, A. Donis. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2003, p.5-27.

HILA, Cláudia Valéria Doná. Gêneros textuais e a formação dos professorandos no curso de Letras. In: Anais... I CONGRESSO LATINO-AMERICANO SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE LÍNGUAS, 1., 2006, Florianópolis-SC. Anais... Florianópolis-SC : Universidade Federal de Santa Catarina, 2006.

HONÓRIO, Ceci-Maria A. Concepções de leitura: dos caminhos possíveis. In: MENEGASSI, R.J. (Org.) Leitura e ensino. Maringá: EDUEM, 2005 (Formação de professores, EAD, n.19), p. 45-75.

LIMOLI, Loredana. Leitura de imagem e ensino de língua materna. In: LIMOLI, L. e Margarido Correia. Porto: Civilização, 1970.

MARTINS, Maria Helena. Palavra e imagem: um diálogo, uma provocação. In: MARTINS, Maria Helena. (Org.) Questões de linguagem. 3. ed. São Paulo: Contexto, 1993. p. 95-105.

RODRIGUES, Chris. O cinema e a produção. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

TASSO, Ismara Eliane Vidal de Souza. Linguagem não-verbal e produção de sentidos no cotidiano escolar. In: SANTOS, Annie Rose; RITTER, Lilian Cristina Buzato (Orgs.) Concepções de linguagem e ensino de lingual portuguesa. Maringá: EDUEM, 2005 (Formação de professores, EAD, n.18), p.131-173.

VOLOSHINO Valentin N., V.N; BAKTHIN, Mikail M. Discurso na vida e discurso na arte: sobre poética sociológica. (1926). Tradução de Carlos Alberto Faraco e Cristóvão Tezza. In: VOLOSHINOV, Valentin N. Freudism. Tradução I. R. Tiotunik. New York: Academic Press, 1976.

VYGOTSKY; L.S. Internalização das funções psicológicas superiores. In: VYGOTSKY; L.S. A formação social da mente. 2. ed. São Paulo : Martins Fontes, 1988.

Published

2014-06-15

How to Cite

HILA, Cláudia Valéria Doná. Cops: diagnosis of a reading lesson in initial. Entretextos, Londrina, v. 7, n. 1, p. 149–167, 2014. DOI: 10.5433/1519-5392.2007v7n1p149. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/18535. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.