Grammar practice in elementary school: how to search

Authors

  • Rosangela Cristina Henrique Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul
  • Marlon Leal Rodrigues Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul https://orcid.org/0000-0003-0559-3098

DOI:

https://doi.org/10.5433/1519-5392.2013v13n2p363

Keywords:

Grammar, Education, Classroom

Abstract

In this study we intend to discuss the difference between the speech and the writing and the use of the grammar at the service of these within the classroom. Our theoretical basis follows the works of the subsequent scholars of Education and Linguistics: Bagno, Faraco, Geraldi, Goulart, Koch, Luft, Luzio, Orlandi and Possenti. The search will be developed with bibliographical research and with fieldwork in a classroom of eighth grade of elementary school in a public school. We shall analyze the work done by students, basing ourselves on these to discuss the issues raised by the confrontation between the standard cultural norms against the colloquial speech, then observing how students use the grammar. Even because, during our research, we found that students had knowledge of the difference between speech and writing, while demonstrating not enough tact with the forms of grammar consultation; it’s because they do not know how to manipulate the grammar, so they become dependent students and they always need the teacher to know how to tell them the rules, in a way that they are not able to accomplish an autonomous research.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosangela Cristina Henrique, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul

Undergraduate in Literature at the Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul - UEMS.

Marlon Leal Rodrigues, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul

PhD in Linguistics from the State University of Campinas. Professor at the Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul

References

BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. 15. ed. São Paulo: Loyola, 1999.

BRASIL. Parâmetros Curriculares para o Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2000.

FARACO, Carlos Alberto. Repensando a língua portuguesa: escrita e alfabetização. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2001.

GERALDI, João Wanderley. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. 1. ed. São Paulo: Mercado das Letras, 1996.

GOULART, Iris Barbosa. Piaget: experiências básicas para utilização pelo professor. 14. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1998. http://intervox.nce.ufrj.br/~diniz/d/direito/ouApostila_Portugues_Oralidade_x_E scrita_1.pdf acesso: 03/05/2013.

KOCH, Ingedore Villaça. A inter-ação pela linguagem. 6. ed. São Paulo: Contexto, 1992.

LUFT, Celso Pedro. Língua e liberdade: por uma nova concepção da língua materna e seu ensino. 13. ed. Porto Alegre: L& PM, 1985.

LÚZIO, Ellen Regina Camargo. Marcas da oralidade em textos escritos. UNEMAT/AIA. Alto Araguaia, 2005.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. Discurso e leitura. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

LÚZIO, Ellen Regina Camargo. Discurso e texto: formulação e circulação dos sentidos. 3. ed. São Paulo: Pontes, 2008.

POSSENTI, Sírio. Por que (não) ensinar gramática na escola. 7. ed. Mercado de Letras: São Paulo, 1996.

Published

2014-01-30

How to Cite

HENRIQUE, R. C.; RODRIGUES, M. L. Grammar practice in elementary school: how to search. Entretextos, Londrina, v. 13, n. 2, p. 363–387, 2014. DOI: 10.5433/1519-5392.2013v13n2p363. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/16204. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Artigos