The reconstitution of the meanings of political jingle through semiotics
DOI:
https://doi.org/10.5433/1519-5392.2006v6n1p86Keywords:
Semiotics, Combined, Verbal, MusicalAbstract
This research goal, trough greimasiana semiotics theory, to analyze Lula-lá Jingle senses, used during the elections presidential closely fought by Lula. This music style belongs to song genre, combined musical text, formed by verbal and melodic languages. The semiotics theory have three differents levels: Basic, Narrative and Discourse, which are distincts but interrelated among themselves. After that, a inter-semiotcs comparison is made with the results achieved from the inquiry of existing significant contents in these two languages. In this way, are seem the dialogue and arguments presents both of them. Therefore, search to prove that differents genres unity reinforce the manipulation, making the combined texts highly persuasives.Downloads
References
CHEDIAK, A. Harmonia & Improvisação. Cascadura: Lumiar, 1986.
CURIA, W. Harmonia Moderna e Improvisação. São Paulo: Fermata do Brasil, 1990.
DIETRICH, P. Araçá Azul: uma análise semiótica. 2003. 197 f. Dissertação (Mestrado). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP. São Paulo, 2003.
ERNANI, T; NICOLA, J. Gramática Literatura e Produção de Textos para o ensino médio. São Paulo: Scipione, 2002.
FIORIN, J. L. Elementos da Análise do Discurso. São Paulo: Contexto, 2003.
GREIMAS A. J.; COURTÉS J. Dicionário de Semiótica. São Paulo: Cultrix, 1979.
LÍMOLI, l.; GIACHINI N. Semiolingüística e leitura do texto literário. Boletim do CCH, Londrina, n. 41, p. 151-166, jul/dez. 2001.
MONTEIRO, C. R. As muitas vozes da canção: uma análise de Yesterday. In: LOPES; HERNANDES (org.). Semiótica (objetos e práticas). São Paulo: Contexto, 2005.
TATIT, L. Musicando a semiótica. Ensaios. São Paulo: Annablume, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Entretextos adota a Licença Creative Commons Attribution 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor (es).
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.