Interfaces between Art and Politics: construction, erasure and deconstruction of image memories

Authors

  • Milton Genésio de Brito Universidade Estadual de Londrina, Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2011v5n8p67

Keywords:

Artistic production, Political context, Napoleon Bonaparte.

Abstract

To discuss some points of connection in the complex relationship between artistic and political context, among others as the interference of politics in the establishment of strategies aimed at the construction, deconstruction and the erasure of memory imagery, is our scope in this paper. In this sense, the analysis itinerary was defined through of pictures that have the main character Napoleon Bonaparte, established during the first half of the nineteenth century, focusing on the period in which the Corsica’s man was the head of the government of post-revolutionary France.

Author Biography

Milton Genésio de Brito, Universidade Estadual de Londrina, Universidade Estadual Paulista

Specialization and Masters in History from the University
Universidade Estadual de Londrina, Doctorate from Universidade Estadual Paulista

References

ABRIL CULTURAL. David. São Paulo: Abril S.A. Cultural e Industrial, 1968. Gênios da Pintura, 52.

ARGAN, G.C. El Arte Moderno: 1770-1970. Traducido por Joaquín Espinosa Carbonell. Valencia-España: Fernando Torres-Editor, 1984.

BENOIST, L. História da Pintura. Tradução de Hermano Neves. Lisboa-Portugal: Publicações Europa-América Limitada, 1970. (Coleção Saber; 71)

HOBSBAWN, E. J. A era do capital, 1848-1875. Tradução de Luciano Costa Neto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

HOLLINS, D. The Battle of Marengo 1800. OxfordUnited Kingdom: Osprey, 2000. (Campaign, 70).

JACQUES, A. A imagem. Tradução de Estela dos Santos Abreu. Campinas: Papirus, 1993. (Ofício da arte e forma).

KOSELLECK, R. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUC-Rio, 2006.

MONTEVERDI, M (org.). A arte francesa de 1350 a 1850. In: AS BELAS-Artes: Enciclopédia Ilustrada de Pintura, Desenho e Escultura. Lisboa: Grolier Incorporated; Imprimarte Lisboa-Portugal, 1967. v. 5.

Published

2011-05-01

How to Cite

Brito, M. G. de. (2011). Interfaces between Art and Politics: construction, erasure and deconstruction of image memories. Domínios Da Imagem, 5(8), 67–76. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2011v5n8p67

Issue

Section

Artigos gerais