Comments on the concretist group: technology, contemporary art and Zen
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2013v7n12p27Keywords:
Zen, Concrete poetry, Contemporary art.Abstract
This article seeks to make comments and link the production of concrete poetry with events related to contemporary art that have to do with technology, and to relate common features between them with Zen. Features that are found in all areas mentioned and can provide the connections we are seeking are the non-linearity, synaesthesia and overall configuration.Downloads
References
BARRETT, Cyril. An introduction to Optical Art. London, New York: Studio Vista, Dutton Pictureback, 1971.
BROWNWELL, Philip. Buddhism and Gestalt. Behavior Online, 6 dez. 1996. Disponível em: https://bit.ly/3xBHty5. Acesso em: 21 abr. 2013.
CAMPOS, Augusto de; CAMPOS, Haroldo de. O Grupo Concretista. In: AZEVEDO FILHO, Leodegário A. de (Org.). Poetas do Modernismo: Antologia Crítica. Brasília: MECINL, 1972. v. 6, p. 125-201.
CAMPOS, Augusto de. Estranho Erthos – Poesignos. Instituto Moreira Salles. 2010. Disponível em: https://elmcip.net/critical-writing/estranho-erthos-poesignos. Acesso em: 9 abr. 2013.
CENTER FOR VISUAL MUSIC. Events: Light Shows. Disponível em: http://www.centerforvisualmusic.org/. Acesso em: 6 abr. 2013.
DOLABELA, Marcelo. Poesia Semiótica. 40 Domínios da Imagem, Londrina, v. 7, n. 12, p. 27-41, jan./jun. 2013.
DOLHNIKOFF, Luis. A vanguarda como estereótipo: uma análise da poesia de Augusto de Campos. Sibila, poesia crítica e literária, 27 fev. 2012. Disponível em: https://bit.ly/3wKlOUF. Acesso em: 6 abr. 2013.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002. (Coleção Conexões, v. 15).
FRAZER, Bryant. A Hollis Frampton Odissey (1966-1979) [The Criterion Collection] – Blu-ray disc. Film Freak Central, 10 Jun. 2012. Disponível em: http://www. filmfreakcentral.net/ffc/2012/06/a-hollisframpton-odyssey-the-criterion-collection.html. Acesso em: 9 abr. 2013.
GIDAL, Peter. Theory and Definition of Structural/Materialist Lilm. Lux online, 2005. Disponível em: http://www.luxonline.org.uk/articles/theory_and_definition(1).htm. Acesso em: 7 abr. 2013.
HELFERT, Heike. Tony Conrad: “The Flicker”. Medien Kunst Netz. Disponível em: http://www.medienkunstnetz.de/works/the-flicker/. Acesso em: 10 maio 2013.
KHOURI, Omar. Visualidade: característica predominante da poesia da era pós-verso: apontamentos. Facom: Revista da Faculdade de Comunicação da FAAP, 2011. Disponível em: http://www.faap.br/revista_faap/. Acesso em: 9 abr. 2013.
LOCHER, L. J. Mark Boyle’s Journey to the Surface of the Earth. Boyle Family. Disponível em: http://www.boylefamily.co.uk/boyle/. Acesso em: 21 abr. 2013.
MACLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensão do homem. Tradução de Décio Pignatari. São Paulo: Editora Cultrix, 2007.
MIKLOS, Cláudio. A Arte Zen e o caminho do Vazio: uma investigação sobre o conceito zenbudista de Não-Eu na criação de arte. 2010. Dissertação (Mestrado em Fundamentos Teóricos) - Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2010.
PAIM, Isaías. Fenomenologia da Atividade Representativa. 2.ed. São Paulo: Grijalbo, 1972.
SALGUEIRO, Wilberth Clayton Ferreira. O verbo e o voco no visual: dois exemplos de poesia zen. O Eixo e a Roda: revista de literatura brasileira, v. 13, 2006. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/poslit/08_. Acesso em: 21 abr. 2013.
SALLES, Cecília. Redes da Criação: construção da obra de arte. São Paulo: Horizonte, 2006.
SANTAELLA, Lucia; NÖTH. Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. 3. ed. São Paulo: Iluminuras, 2001.
SCARDINO, Rafaela. Um contraponto do som e do silêncio: poetamenos e o serialismo de Webern. Água da Palavra: revista de literatura e teorias, n. 4, ago. 2011. Disponível em: http://media.wix.com/ugd/1bf2bf_efaa43d77b775d1a2c225646cf 57765b.pdf? dn=Rafaela.pdf. Acesso em: 21 abr. 2013.
SILVA, Alana Morais Abreu. Redes da Criação – construção da obra de arte, de Cecília. Revista Travessias: pesquisas em educação, cultura, linguagem e arte, v.1, n. 1, 2007. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/download/2831/2237. Acesso em: 21 abr. 2013.
SUZUKI, Daisetz Teitaro. Introdução ao ZenBudismo. Tradução de Nunes de Azevedo. Prefácio de C. G. Jung. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1961.
VISUAL MUSIC. Disponível em: http://homepage.eircom.net/~musima/visualmusic/visualmusic.htm. Acesso em: 6 abr. 2013.
WATTS, Alan. O espírito do Zen: Um caminho para a vida, o trabalho e a arte no Extremo Oriente. Tradução e prefácio: Murillo Nunes de Azevedo. Porto Alegre: L&PM, 2011.
WIER, D. R. Light Shows: a kinectic art technique using chemicals. In: MALINA, Franklin J. (Ed.). Kinectic Art: theory and practice. Selections from the journal Leonardo. New York: Dover Publications, 1974. p. 58- 63.
WILFRED, Thomas. Light and the Artist. Journal of Aesthetics and Art Criticism, v. 5, n. 4, p. 247-255, jun. 1974.
XISTO, Pedro. As águas glaucas. São Paulo: Berlendis & Vertecchia, 2006.
XISTO, Pedro. Caminho. Rio de Janeiro: Berlendis & Vertechia, 1979.
XISTO, Pedro. Lumes: uma antologia de Haikais. Organizado por Marcelo Tápia. São Paulo: Berlendis & Vertecchia, 2008.
YALKUT, Jud. Wavelength by Michael Snow. Film Quarterly, v. 21, n. 4, p. 50-52, 1968.
ZINMAN, Greg. Joshua Light Show 1967- 68. Joshua Light Show, 2012. Disponível em: http://www.joshualightshow.com/about-
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Domínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.