Where are the women in history?

Museum collections and the invisibility of women - a case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2024.v18.50912

Keywords:

Museum, Women, Female Invisibility, Photographic Collection, George Craig Smith

Abstract

The aim of this article is to reflect on the absence of women in museum collections. We carried out a case study using the collections of the "Padre Carlos Weiss" Historical Museum of Londrina, problematizing the invisibility of women in the Photographic Collection of George Craig Smith, housed in the Image and Sound sector of this institution. Smith led the first caravan to the Londrina region in 1929, even before the city was founded (in 1934) and made visual records of colonization and other aspects of the region. Dialoguing with women's studies and gender studies, in this collection we analyzed 17 photographs showing contrasts in the representations made by the photographer, in terms of men and women. We noticed that the few female figures in his photographs do not figure as protagonists in the development process of the city of Londrina, as well as being a considerably smaller number in the totality of the images present in this Fund, which belongs to the Londrina Historical Museum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edméia Ribeiro, Londrina State University

Professora Associada do Departamento de História da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Desde 2019 está como diretora do Museu Histórico de Londrina "Padre Carlos Weiss", que se constitui em Órgão Suplementar da Universidade, criado em 18 de setembro de 1970. Orcid: https://orcid.org/0009-0002-5232-5459. Email: edmeialondrina@uel.br

Rúbia Fernandes da Silva, Londrina State University

Formada em História pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) e gestora do Museu da Sociedade Rural do Paraná.

References

ANDRÉ, Richard Gonçalves. O paraíso entre luzes e sombras: representações de natureza em fontes fotográficas. Londrina: EDUEL, 2014.

ARIAS NETO, José Miguel. O Eldorado: representações da política em Londrina (1930-1975). Londrina: EDUEL, 2008.

AUDEBERT, Ana. Museologia, gênero e feminismos: sobre mulheres, coleções e museus. Anais do XXIV Encontro Anual do ICOFOM LAM. Musealidade e patrimônio na teoria museológica latino-americana e do Caribe. ICOFOM LAM - Subcomitê Regional do ICOFOM para a América Latina e o Caribe. Ouro Preto, 2016, p. 231-265.

BONI, Paulo César. A fotografia como mídia visual da recuperação histórica de Londrina. In: Intercom - Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação V Congresso Nacional de História da Mídia- (on-line). São Paulo, 2007. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/alcar/encontros-nacionais-1/encontros-nacionais/5o-encontro-20071/A%20fotografia%20como%20midia%20visual%20da%20recuperacao%20historica%20de%20Londrina.pdf>.

BURKE, Peter. Testemunha ocular: história e imagem. Bauru: EDUSC, 2004.

CASTRO, Rosimeire Aparecida Angelini. O cotidiano e a cidade: práticas, papéis e representações femininas em Londrina (1930-1960). 1994. 329f. Dissertação (Mestrado em História) - Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 1994.

CASTRO, Rosimeire Aparecida Angelini de. Ecos da memória: uma contribuição à história da vida quotidiana das mulheres do Paraná (1930/1975). 2003. 333f. Tese (Doutorado em História) - PUC, Programa de Estudos Pós-Graduados em História. São Paulo. 2003.

FRANCO, Stella Maris Scatena. Gênero em debate: problemas metodológicos e perspectivas historiográficas. In: VILLAÇA, Mariana; PRADO, Maria Ligia Coelho (orgs.). História das Américas: fontes e abordagens historiográficas. São Paulo: Humanitas: CAPES, 2015, p. 36-51.

KOSSOY, Boris. Construção e desmontagem do signo fotográfico. São Paulo: Ateliê Editorial, 2002.

LOURO, Guacira Lopes. A emergência do gênero. In: Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997, p. 14-36.

MAUAD, Ana Maria. Fotografia e história - possibilidades de análise. In: CIAVATTA, Maria; ALVES, Nilda (Orgs.). A leitura de imagens na pesquisa social: história, comunicação e educação. São Paulo: Cortez, 2004, p. 19-36.

NORA, Pierre. Entre memória e história: A problemática dos lugares. In: Projeto História. São Paulo, n. 10, p. 7-28, dez. 1993.

PERROT, Michelle. História das mulheres. São Paulo: Contexto, 2007.

PERROT, Michelle. Os excluídos da história: operários, mulheres e prisioneiros. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1988.

PISCITELLI, Adriana. Gênero: história de um conceito. In: ALMEIDA, Heloisa Buarque de; SZWAKO, José Eduardo (Orgs.). Diferenças, igualdade. São Paulo: Berlendis & Vertecchia, 2009, p. 116-149.

SCOTT, Joan Wallace. A Invisibilidade da Experiência. In: Revista Projeto História. São Paulo, n. 16, p. 297-325, fev.1998.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica? In: Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995.

SCOTT, Joan. História das Mulheres. In: BURKE, Peter (Org.). A escrita da História. Tradução de Magda Lopes. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1992, p. 63-96.

SILVA, Bruno Sanches Mariante da. As mulheres pioneiras no Memorial do Pioneiro: inscrições e relações de gênero no espaço urbano de Londrina - PR. In: Patrimônio e Memória. São Paulo: Unesp, v. 12, n.1, p. 92-121, janeiro-junho, 2016.

SILVEIRA, Andréa Reis da. Interfaces entre o Museu, o ensino da História, a História das Mulheres e a História do Tempo Presente. In: Anais Seminário Internacional História do Tempo Presente. Florianópolis, p.1-16, 2017.

SOMBRIO, Mariana Moraes de Oliveira; QUEIROZ, Marijara Souza. Dossiê Estudos de Gênero e Museologia. In: Museologia & Interdisciplinaridade. Vol. 7, n. 13, 2018, p. 1-4.

Published

2024-12-01

How to Cite

Ribeiro, E., & Fernandes da Silva, R. (2024). Where are the women in history? : Museum collections and the invisibility of women - a case study. Domínios Da Imagem, 18, 1–19. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2024.v18.50912