Perfumed Ball
from registration to review
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2024.v18.49705Keywords:
Cinema, Memory, Perfumed BallAbstract
Combining film analysis and bibliographic review, this paper proposes a study of Perfumed Ball (1996), by Lírio Ferreira and Paulo Caldas, in the light of memory, that is, it seeks to highlight how the film operates in different dimensions of "remembering" and, therefore, how this can provide an interesting key to reading the work. Anchored on three levels of appreciation of the theme, individual, social and cinematographic, we discuss the intricate interaction between collective imagination and media agency and we intuit, in advance, that we are facing a remarkable title that starts from the "cangaço" record for the review, in form and discourse, of the backlands-landscape (ALBUQUERQUE, 2016; BENTES, 2007; CUNHA, 2016).
Downloads
References
ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. A invenção do Nordeste e outras artes. Recife: FJN; Massangana; São Paulo: Cortez, 2001.
ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. Vede sertão, verdes sertões: Cinema, Fotografia e Literatura na Construção de Outras Paisagens Nordestinas. Fênix - Revista de História e Estudos Culturais, Uberlândia, v. 13 n. 1. p. 01-27, 2016.
BENTES, Ivana. Sertões e favelas no cinema brasileiro contemporâneo: estética e cosmética da fome. Revista Alceu, Rio de Janeiro, v. 8, n. 15, p. 242-255, 2007.
CHICO SCIENCE & NAÇÃO ZUMBI. Sangue de bairro. Recife: Bertelsmann Music Group: 1996. LP (133m).
CLEMENTE, Marcos Edilson de Araújo. O cangaço: poder e cultura política no tempo de Lampião. Recife: Editora da Fundação Joaquim Nabuco, 2016.
CRUZ, Nina Velasco e. Audiovisual e Memória: refletindo sobre algumas imagens-tempo contemporâneas. In: CARVALHO, Carlos André; LACERDA, Chico; ALMEIDA, Rodrigo (Orgs.). Cinema e Memória. Recife: UFPE, p.104-116, 2013.
CUNHA FILHO, Paulo Carneiro da. A Aventura do Baile Perfumado: vinte anos depois. Recife: CEPE, 2016.
CUNHA FILHO, Paulo Carneiro da. A representação visual da memória: imagens e melancolia na cidade periférica. In: PRYSTHON, Angela (Org.). Imagens da cidade: espaços urbanos na comunicação e cultura contemporâneas. Porto Alegre: Editora Sulina, p.219-234, 2006.
FRANÇA, Andréa. O Cinema entre a memória e o documental. Intexto, Porto Alegre: UFRGS, v. 2, n. 19. p. 01-14, 2008.
GRUNSPAN-JASMIN, Élise. Lampião, senhor do sertão: vidas e mortes de um cangaceiro. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006.
GUEDES, Heverton da Silva. Sertão hollywoodiano, cinema paulista. Faces da História, Assis (SP), v. 9, n. 2, p. 331-341, 2022.
GUIMARÃES, César. Imagens da memória (entre o legível e o visível). Belo Horizonte, Curso de Pós-Graduação de Estudos Literários/Editora da UFMG, 1997.
KILBOURN, Russell. Cinema, memory, modernity: the representation of memory from the art film to transnational cinema. New York: Routledge, 2010.
KOBS, Verônica Daniel. Baile perfumado revisita Lampião: realidade, ficção e revisão de um mito construído pela História. Todas as Musas, São Paulo, v. 2, n. 1. p. 150-164, 2010.
LINS, Consuelo; MESQUITA, Cláudia. Filmar o real: sobre o documentário brasileiro contemporâneo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2008.
LISSOVSKY, Mauricio. O que fazem as fotografias quando não estamos olhando para elas? In: BARRENECHEA, M. A. (Org.). As dobras da memória. Rio de Janeiro: Contracapa, 2008.
MATTOS, Antonio Carlos Gomes de. Publique-se a lenda: a história do western. Rio de Janeiro: Rocco, 2004.
PRYSTHON, Angela. Retratos das margens: do terceiro cinema ao cinema periférico. Campinas: Pontes Editores, 2022.
TOLENTINO, Célia Aparecida. O Rural no cinema brasileiro. São Paulo: UNESP, 2001.
VARJÃO, Thiago de Brito. As mitologias do sertão através do cinema e literatura. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 53, n. 4. p. 517-525, 2018.
VIEIRA, Marcelo Dídimo Souza. O cangaço no cinema brasileiro. Campinas, SP: [s.n.], 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Heverton da Silva GuedesDomínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.






The works in this journal are licensed under Creative Commons .