Confined Moments
An Analysis of Photography as a Visual Testimony of Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2024.v18.49478Keywords:
Communication, Covid-19, Photography, Documentary photography, Visual memoryAbstract
The Covid-19 pandemic in 2020 triggered a health crisis and initiated an era of social transformations. Photography emerged as a tool to document the impacts of this crisis, capturing moments that became historical records. The images incorporate the vision of the photographers, contributing to the collective memory of the events. This is visible in the photographs that tell the story of the pandemic. We analyze five images from Medicins Sans Frontieres in different countries, in light of the concepts of Kossoy (2012) and Joly (2007), which discuss the nature and language of photography. The application of analysis at the pre-iconographic, iconographic, and iconological levels, according to the methodology of Panofsky (1989), reveals deeper meanings, offering insights into the messages in these photographs. This research highlights the importance of these images and their ability to tell the story of a challenging period.
By directing our attention to five specific images from Medicins Sans Frontieres in different countries, we aim to analyze them in light of the concepts presented by Kossoy (2012) and Joly (2007), exploring the documentary nature and intrinsic language of photography. Furthermore, the application of analysis at the pre-iconographic, iconographic, and iconological levels, following Panofsky's methodology (1989), reveals deeper layers of meaning, providing valuable insights into the underlying messages present in these photographs. Ultimately, this research seeks to highlight not only the historical significance of these images but also their ability to transcend time, uniquely telling the story of a challenging and transformative period.
Downloads
References
ANDRADE, R. Fotografia e antropologia: olhares fora-dentro. São Paulo: Estação da Liberdade: EUDC, 2002.
ANDRADE, Rosane. Fotografia e antropologia: olhares fora-dentro. São Paulo: Estação da Liberdade: EUDC, 2002.
AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas, SP: Papirus, 1993.
BARTHES, Roland. A Câmara Clara. Edição comemorativa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.
BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso. 3 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.
BASTOS, Ana. R. A fotografia como retrato da sociedade. Sociologia: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, [S. l.], v. 28, 2014. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/Sociologia/article/view/1310. Acesso em: 16 jun. 2023.
BERGER, John. Modos de ver. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
BERGSON, Henri. Matéria e Memória: Ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
BOCCATO, Vera. R. C.; FUJITA, Mariângela. S. L. Discutindo a análise documental de fotografias: uma síntese bibliográfica. Cadernos BAD, Lisboa, Portugal, n. 2, 2006. DOI: 10.48798/cadernosbad.794. Disponível em: https://publicacoes.bad.pt/revistas/index.php/cadernos/article/view/794. Acesso em: 15 ago. 2023.
BOURDIEU, Pierre. Un art moyen, essai sur les usages sociaux de la photographie. Paris: Les editions de Minuit, 1965.
BRIZUELA, Natalia. Depois da fotografia: uma literatura fora de si. Rio de Janeiro: ElsevierRocco, 2009.
CASSINI, Adriel. H. F. Registro e Memória: Uma revisão bibliográfica da fotografia como testemunho visual da Covid-19. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 46º, 2023, Belo Horizonte. Anais [...]. [s. l], Editora Intercom, 2023. p. 211-21. Disponível em: https://sistemas.intercom.org.br/pdf/link_aceite/nacional/11/0816202322040164dd72019032c.pdf. Acesso em: 5 abr. 2024.
CIAVATTA, Maria. O mundo do trabalho em imagens: a fotografia como fonte histórica. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2002.
DUBOIS, Philippe. O Ato Fotográfico e outros Ensaios. 2 ed. Campinas: Papirus, 1998.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Sinergia Relume Dumará, 2009.
FRANZON, Erica. C. S. A imagem midiatizada da morte de Aylan Kurdi: experiências estéticas e poéticas. Tese (Doutorado em Comunicação) - Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/192626. Acesso em: 15 jun. 2023.
GARCEZ, Marcus. E. S.; LEITE, Amanda. M. P. Entre documento e arte experimental: as fotografias do Bumba meu Boi de Juçatuba. Discursos Fotográficos, [S. l.], v. 18, n. 31, p. 117-142, 2021. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/45151.
GUIMARÃES, João P. Cenas da pandemia no Brasil: País já registrou mais de 14 milhões de casos da doença. Folha de São Paulo. [s. l.]. Disponível em: https://fotografia.folha.uol.com.br/galerias/1697668703431584-cenas-%20da-pandemia-no-brasil. Acesso em: 16 jun. 2023.
HIDALGO, Emilio. Pandemia na Espanha causa a maior crise demográfica desde a Guerra Civil. El País. [s. l], 2021. Internacional. Disponível em: https://brasil.elpais.com/internacional/2021-06-17/pandemia-na-espanha-causa-a-maior-crise-demografica-desde-a-guerra-civil.html. Acesso em: 5 jul. 2024.
JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. 5 ed. Campinas: Papirus Editora,1994.
JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Lisboa: Edições 70, 2007.
KOSSOY, Boris. Fotografia & História. 1 ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 1989.
KOSSOY, Boris. Fotografia & História. 4 ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2012.
KOSSOY, Boris. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. 2 ed. São Paulo: Ateliê Editorial: 2007.
LOMBARDI, Kátia. H. Documentário Imaginário: reflexões sobre a fotografia documental contemporânea. Discursos Fotográficos, [S. l.], v. 4, n. 4, p. 35-58, 2008. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1505. Acesso em: 9 ago. 2023.
MEDECINS, Sans Frontieres. 5 fotos marcantes da atuação de MSF contra a COVID-19. Medecins Sans Frontieres. 2020. Disponível em: https://www.msf.org.br/noticias/5-fotos-marcantes-da-atuacao-de-msf-contra-covid-19/. Acesso em: 9 ago. 2023.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Brasil chega à marca de 700 mil mortes por Covid-19: Milhares de vidas interrompidas e famílias enlutadas poderiam ter histórias diferentes com a vacinação. Ministério da Saúde. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/noticias/2023/marco/brasil-chega-a-marca-de-700-mil-mortes-por-covid-19. Acesso em: 5 jul. 2024.
PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais. 2 ed. São Paulo: Perspectiva, 1979.
ROSE, Gillian. Visual methodologies: an introduction to researching with visual materials. 4th ed. London: Sage, 2016.
ROUILLÉ, André. A Fotografia: Entre o documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora Sesc, 2005.
SILVA, Sérgio. L. P. Gozo estético na cultura visual: fotografia, memória e alienação social. 1 ed. Curitiba: Appris, 2020.
SOARES, Miguel. A. P. Representações da morte: fotografia e memória. 2007. 149 fls. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/2536. Acesso em 26 jun. 2023.
SONTAG, Susan. Diante da Dor dos Outros. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
SONTAG, Susan. Sobre fotografia. 1 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
TESSARI, Anthony. Fotografia na história e no ensino de História. Revista Aedos, [S. l.], v. 4, n. 11, 2012, p.470-489. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/aedos/article/view/30773. Acesso em: 6 jul. 2024.
TORNIELLI, Andrea. O Crucifixo banhado pelas lágrimas do céu, o Papa sozinho na praça. Vatican News, 2020. Disponível em: https://www.vaticannews.va/pt/papa/news/2020-03/papa-francisco-bencao-urbi-orbi- editorial-tornielli.html. Acesso em: 26 jun 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Adriel Henrique Francisco CassiniDomínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.






The works in this journal are licensed under Creative Commons .