The condescending woman: a reflection on the reification of the female image on the covers of newspapers

Authors

  • Dulce Mazer Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2011v5n8p19

Keywords:

Communication, Body, Woman.

Abstract

Considering the value of technical images in contemporary Western civilization, this paper observes, through exploratory research, a subjective exposure of the female body on the covers of newspapers and considers the consent and authorization of use of image as the transforming element of creativity and human presence into merchandise. In this sense, the female bodyimage,to be published consensus and sensually on the covers of newspapers, gives the image of a woman character of market. For data collection we used the newspaper Folha de Londrina during the first quarter of 2010. We have observed some communication phenomena, such as identification, hyperreality, and simulacra evocation of exposure of subjectivity in the publication of images of women in media products. An analysis of the philosophy of iconofagia also contributes to the development of this work.

Author Biography

Dulce Mazer, Universidade Estadual de Londrina

Academic Master's student in Communication at the Universidade Estadual de Londrina, holds a Bachelor's degree in Social Communication with a degree in Journalism and Executive Secretariat - UEL

References

AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas : Papirus, 1995. 317 p.

BAITELLO, Norval. Era da Iconofagia. Hacker Editores, 2006. 122 p.

BARTHES, Roland. O sistema da moda. São Paulo: Nacional, 1979.

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulação. Lisboa: Relógio d’água, 1991.

CARVALHO, Priscilla Afonso de. SOUZA, Maria Irene Pellegrino de Oliveira. Pin ups: fotografias que encantam e seduzem. Discursos fotográficos, Londrina, v.6, n.8, p.119-144, jan./jun. 2010.

CRUZ, Sabrina Uzêda da Cruz. Corpos em evidência: imagens de mulheres nas propagandas de cerveja. IV Encuentro Sobre Disidencia Sexual e Identidades Sexuales y Genéricas México, 2010. Acessado em 23. out. 2010. Disponível em: http://www.disisex.org/documentos-disidencia-sexual/ iv-encuentro/sabrina-uzeda-da-cruz.pdf

DÉBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997, 237p.

FERRANTI, Ferrante: Lire la photographie. Rosnysous-Bois, France: Éd. Bréal, 2003

FONTENELLE, Isleide. Corpo, mobilidade e a cultura da imagem. Revista de Psicologia Hospitalar, v. 4, n 1, 2006. Disponível em: http://www.cepsic.org.br/revista/v4n1a06.htm.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

FREITAS, Neli Klix. Esquema corporal, imagem visual e representação do próprio corpo: questões teórico-conceituais. Ciências & Cognição 2008; v. 13n. 3, p.318-324 Disponível em: http://www.cienciasecognicao. org. Ciências & Cognição. ISSN 1806-5821 – Publicado on line em 30 nov. 2008.

GIACOMELLI, Ivan Luiz. Critérios de noticiabilidade e o fotojornalismo. Discursos Fotográficos, Londrina, v. 4, n. 2, 2008. p. 14-35.

HARTMANN, Hélio Roque. Lições de estética filosófica: uma pedagógica da sensibilidade e da expressão. Londrina: Ed. UEL, 2001. 169 p.

HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992. 121p.

JAMESON, Frederic. Reificação e utopia na cultura de massa. Crítica Marxista, Campinas: Ed. Unicamp, 1994. v. 1,

KLEIN, Alberto Carlos Augusto. Imagens de culto e imagens de mídia. Porto Alegre: Sulina, 2006.

LOPES, Dirce Vasconcellos. ZAMBON, Michele. A fotografia como modo de representação da identidade: dos cartões de visita de Disdéri ao ciberespaço. Discursos Fotográficos, Londrina, v.3, n.3, p.29-54, 2007.

MARRA, Claudio. Nas sombras de um sonho: história e linguagens da fotografia de moda. São Paulo: Senac, 2008. 224 p.

MONTAGU, Ashley. Tocar: o significado humano da pele. São Paulo: Summus, 1988.

MORIN, Edgar. Cultura de massas no século XX. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense, 1973.

ROLNIK, Suely. A vida na berlinda: como a mídia aterroriza com o jogo entre subjetividade-lixo e subjetividade-luxo.

SIBILIA, Paula. O pavor da carne: riscos da pureza e do sacrifício no corpo-imagem contemporâneo. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 25, dez. 2004.

SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

SOUSA, Jorge Pedro. Uma história crítica do fotojornalismo ocidental. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2000.

Published

2011-05-01

How to Cite

Mazer, D. (2011). The condescending woman: a reflection on the reification of the female image on the covers of newspapers. Domínios Da Imagem, 5(8), 19–30. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2011v5n8p19

Issue

Section

Artigos gerais