Advertisement as historical source material

a study using two Mappin Stores advertisements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2024.v18.50456

Keywords:

Material Culture, Body, Gender, Mappin Stores

Abstract

In an article published over 20 years ago, Ulpiano Bezerra de Meneses provided an overview of studies on visuality and argued that historical analyses should cover the entire circuit of images, that is, their production, circulation, and consumption. Building on the issues raised by the author and the methodological exercise proposed by him, this article aims to trace the circuit of advertisements from the department store Mappin Stores in the 1930s and show how the analysis of formal aspects of this type of image can be applied in gender studies. Advertising images are rich sources for studies focused on gender differences, as they make it possible to identify attributes and images associated with femininity and masculinity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raissa Monteiro dos Santos, University of São Paulo

Mestre em História Social pela Universidade de São Paulo. Atualmente é doutoranda na mesma instituição e bolsista CAPES. Email: raissa.monteiro.santos@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8639-2564

References

ALVIN, Zuleika; PEIRÃO, Solange. Mappin: Setenta anos. São Paulo: ExLibris, 1985.

BARBUY, Heloísa. A cidade-exposição: comércio e cosmopolitismo em São Paulo, 1860-1914. São Paulo: Edusp, 2006.

BONADIO, Maria Cláudia. Moda e sociabilidade: mulheres e consumo na São Paulo dos anos 1920. São Paulo: Senac, 2007.

BRAZ, Camilo Albuquerque. Os vampiros saem do armário: um olhar antropológico sobre True Blood. Bagoas - Estudos gays: gêneros e sexualidades, v. 5, n. 6, p. 301-314, 2011.

BRITO, Rosildo Raimundo. O desafio da Iconografia: um balanço historiográfico da caricatura a partir da Nova História. Fronteiras, v. 20, n. 36, p. 137-153, 2018.

BRUNELLI, Silvana. Diálogo entre as artes plásticas e a publicidade no Brasil. 2007. Tese de Doutorado em Artes Plásticas - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

CARVALHO, Vânia Carneiro de. Gênero e artefato: o sistema doméstico na perspectiva da cultura material: São Paulo, 1870-1920. São Paulo: Edusp, 2008.

CARVALHO, Vânia Carneiro de; LIMA, Solange Ferraz de. Fotografia no Museu: o projeto de curadoria da coleção Militão Augusto de Azevedo. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, v. 5, n. 1, p. 205-245, 1997.

FERNANDES, Priscila Nina. Os contornos da intimidade e o uso do espartilho no Brasil (1889-1929). 2021. Tese (Doutorado em História Social) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021

FONTANINI, Khyara Gabrielly Mendes. Historiografia e imagem: Uma perspectiva historiográfica sobre a adesão das fontes visuais na História internacional e nacionalmente. Oficina do Historiador, v. 14, n. 1, p. e37432, 2021.

GENARO, Thiago de Mello. Práticas publicitárias: linguagem, circuito e memória na produção de anúncios impressos no Brasil (1951-1965). 2012. Dissertação (Mestrado em História Social) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

KNAUSS, Paulo. Aproximações disciplinares: história, arte e imagem. Revista anos 90, v. 15, n. 28, p. 151-168, 2009.

FELÍCIO, Laura Stocco. Modernidade e tradição: a introdução dos eletrodomésticos nas cozinhas da cidade de São Paulo (1920-1960). 2023. Dissertação (Mestrado em História Social) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2023.

LOPES, Aristeu Elisandro Machado. Jovens trabalhadores em 3x4: Fotografia e história do trabalho no Rio Grande do Sul, 1933-1943. Varia História, v. 35, n. 67, p. 345-376, jan. 2019.

MALTA, Renata; ANDRADE, Wesley; CORDEIRO, Gabriel; ALVES, Lilian. A publicidade e a construção da masculinidade: as representações de gênero em Malvino Salvador. Revista Ártemis, João Pessoa, v. 25, n. 1, p. 260-273, 2018.

MAUAD, Ana Maria. Através da imagem: fotografia e História - Interfaces. Tempo, v.1, n. 2, p. 73-98, 1996.

MELO, Flávia Valéria Cassimiro Braga. Etnografia virtual e gênero: masculinidades, cultura e poder na contemporaneidade brasileira. Emblemas, Catalão, v. 15, n. 2, p. 80-94, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufcat.edu.br/emblemas/article/view/53694/26485. Acesso em: 24 abr. 2024.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. O fogão da Société Anonyme du gaz: sugestões para uma leitura histórica de imagem publicitária. Projeto História, São Paulo, v.1, n. 21, p. 105-120, 2000.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. A fotografia como documento - Robert Capa e o miliciano abatido na Espanha: sugestões para um estudo histórico. Tempo, Niterói, v.1, n. 14, p. 131-151, 2002. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1670/167018094007.pdf. Acesso em 24 abr. 2024.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. Fontes visuais, cultura visual, história visual: balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 11-36, jul. 2003.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra de. História e Imagem: iconografia, iconologia e além. In: CARDOSO, Ciro; VAINFAS, Ronaldo. (org.). Novos domínios da História. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.

PADILHA, Marcia. A cidade como espetáculo: Publicidade e vida urbana na São Paulo dos anos 20. São Paulo: Annablume, 2001.

SANT'ANNA, Denise Bernuzzi de. História da beleza no Brasil. São Paulo: Contexto, 2014.

SANT'ANNA, Mara Rúbia. De perfumes aos pós: a publicidade como objeto histórico. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 32, n. 64, p. 299-324, 2012.

SANTOS, Raissa Monteiro dos. O corpo nos anúncios do Mappin (1931-1945). 2017. Dissertação (Mestrado em História Social) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

SCHROEDER, Jonathan E.; ZWICK, Detlev. Mirrors of masculinity: Representation and identity in advertising images. Consumption Markets & Culture, Reino Unido, v. 7, n. 1, p. 21-52, 2004.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, 1995.

SILVA, João Máximo. Cozinha modelo. São Paulo: Edusp, 2008.

SILVA, Marcelle Barreto Felix da. Representatividade negociada: feminilidade, raça e gênero na publicidade. Revista Brasileira de História da Mídia, v.8, n. 2, 2019.

SOARES, Ana Carolina Eiras Coelho; BARROS, Neide Célia Ferreira. As propagandas da Revista Feminina (1914-1936): a invenção do mito da beleza. Oficina do Historiador, v. 7, n. 1, p. 106-120, 2014.

SOUZA, Guilherme Ribeiro de. A história da cidade de são paulo contada por números: um estudo acerca do crescimento populacional da capital paulistana desde a sua fundação até o início do século XXI. XI Congresso de História Econômica, v.11, n.1, p. 358-381.

Published

2024-12-01

How to Cite

Monteiro dos Santos, R. (2024). Advertisement as historical source material: a study using two Mappin Stores advertisements. Domínios Da Imagem, 18, 1–16. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2024.v18.50456