The knowledge of history: elements of a contemporary curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2010v3n6p759

Keywords:

Education of history, Methodology of teaching, Curriculum, School disciplines

Abstract

It is common place to say that history studies the past to learn to live in the gift and to construct the future. However, we understand that this exercise of configuration and reconfiguration of the social world would have to create chances so that educating not only makees contact of a set of formadoras historical information of a collective memory, but also if it appropriates of a set of proper concepts of sciences human beings, as well as of a series of proper procedures technician for the agreement of the relations and social institutions. In such way we consider that the resume contemporary for disciplines pertaining to school history would have to work with these three orders to know: the historical information, the proper concepts of sciences human beings and the procedures of collection and organization of social data.

Author Biography

Ricardo de Aguiar Pacheco, Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFPE

Doctor in History from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Adjunct Professor at the Professor adjunto da Universidade Federal Rural de Pernambuco.

References

ABUD, Kátia Maria. Currículos de história e políticas públicas: os programas de história do Brasil na escola secundária. In: BITTENCOURT, Circe (org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997. p. 28-42.

ABUD, Kátia Maria. Formação da alma e do caráter nacional: ensino de história na Era Vargas. Revista Brasileira de História, v. 8, n. 6, p 103-1131, 1998.

ASTOLFI, Jean-Piere; DEVELAY, Michel. A didática das ciências. Campinas, SP: Papirus, 1994.

BALDISSERA, José Alberto. Os conceitos e o ensino de história. In: SEFFNER, Fernando; BALDISSERA, José Alberto. Qual história? Qual ensino? Qual cidadania? Porto Alegre: ANPUH, Unisinos, 1997. p. 82-94.

BERGAMASCHI, Maria Aparecida. Tempo e memória: o que ensina na escola? In: LENSKIJ, Tatiana; HELFER, Nadir Emma (org.). A memória e o ensino de história. Santa Cruz do Sul: Edunisc; São Leopoldo: ANPUH/RS, 2000. p. 39-52.

BITENCOURT, Circe Maria Fernandes. Capitalismo e cidadania nas atuais propostas curriculares de história. In: BITENCOURT, Circe (org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2005. p. 11-27.

BITENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História : fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2005.

CABRINI, Conceição. O ensino de história: revisão urgente. São Paulo: Brasiliense, 1994.

CHAUÍ, Marilena de Souza. Cultura e democracia: o discurso competente e outras falas. São Paulo: Cortez, 1997.

FENELON, Déa Ribeiro. A questão de estudos sociais, Cadernos Cedes, Campinas, v. 25, n. 67, p. 11-23, set./dez. 2005.

FONSECA, Selma Guimarães. Caminhos da história ensinada. Campinas: Papirus, 1995.

FONSECA, Thais Nívia de Lima e. História & ensino de história. Belo Horizonte: Autentica, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.

JANOTTI, Maria de Lourdes Mônaco. História, política e ensino. In: BITENCOURT, Circe (org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2005. p. 42-53.

KNAUSS, Paulo. KNAUSS, Paulo. Sobre a norma e o óbvio: a sala de aula como lugar de pesquisa. In: NIKITIUK, Sônia Maria Leite. Repensando o ensino de História. São Paulo: Cortez, 1996. p. 26-46.

KNAUSS, Paulo. O desafio da ciência: modelos científicos no ensino de história. Cadernos Cedes. Campinas, v. 25, n. 67, p. 279-295, set./dez. 2005.

LE GOFF, Jacques. História. In: LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas, SP: Unicamp, 1996. p. 17-166.

LOPES, Alice Ribeiro Casimiro. Conhecimento escolar: processo de seleção cultural e de mediação didática. Educação e realidade, v. 22, n. 1, p. 95-112, 1997.

MICELI, Paulo. Por outras histórias do Brasil. In: PINSKY, Jaime. O ensino de História e a criação do fato. São Paulo: Contexto, 1992. p. 31-42.

NADAI, Elza; BITENCOURT, Circe M. F. Repensando a noção de tempo histórico na ensino. In: PINSKY, Jaime. O ensino de história e a criação do fato. São Paulo: Contexto, 1992. p. 73-92.

NIKITIUK, Sônia Maria Leite. Ensino de História: algumas reflexões sobre a apropriação do saber. In: NIKITIUK, Sônia Maria Leite. Repensando o ensino de História. São Paulo: Cortez, 1996. p. 9-25.

PETITAT, André. Produção da escola/produção da sociedade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

POSSAMAI, Zita Rosane. Museu e arquivo: laboratórios de aprendizagem e descobertas. In: LENSKIJ, Tatiana; HELFER, Nadir Emma (org.). A memória e o ensino de História. Santa Cruz do Sul: Edunisc; São Leopoldo: ANPUH/RS, 2000. p. 97-106.

SANTOS. Boaventura dos. Pela Mão de Alice: o social e o político na pósmodernidade. São Paluo: Cortez, 1997.

SCHMITD, Maria Auxiliadora. História com pedagogia: a contribuição da oras de Jonathas Serrano na construção do código disciplinar da História no Brasil. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 24, n. 48, p. 189-211, 2004.

VISENTINI, Carlos Alberto. História e ensino: o tema do sistema de fábricas visto através de filmes. In: BITENCOURT, Circe (org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2005. p. 163-175.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

ZAMBONI, Ernesta. Desenvolvimento das noções de espaço e tempo na criança. Caderno Cedes, Campinas, n. 10, p. 63-71, 1984.

Published

2010-09-09

How to Cite

PACHECO, Ricardo de Aguiar. The knowledge of history: elements of a contemporary curriculum. Antíteses, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 759–776, 2010. DOI: 10.5433/1984-3356.2010v3n6p759. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4415. Acesso em: 23 jul. 2024.