Validation of professors’ competences in the area of nursing administration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/anh.2020v2.id39158

Keywords:

Competência profissional, Prática do docente de enfermagem, Organização e Administração.

Abstract

Objective: to validate a set of professors’ competences in the area of nursing administration. Method: quantitative methodological study, whose data was collected using the Delphi technique. It was operationalized by sending a preliminary version of a set of teaching competences, description and indicators that lead to maintaining and/or developing them via electronic mail. A total of 22 nursing administration professors participated in the study. A descriptive analysis was used, as well as the Index of Agreement, for final analysis of the instrument items. Results: A total of 29 competences were validated and the technical, academic, didactic-pedagogical and ethical-political competences were outlined as domains. The general agreement of the items was 92.14%, evidencing a high level of agreement in the validated items. Conclusion: the validation of teaching competences in nursing administration allowed to highlight the profile of this professional in the fields of nursing training and professional practice, integrating theoretical knowledge with practical experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Riciana do Carmo Calixto, Paraná State Department of Health.

Nurse. Master in Professional Nursing Practice. Nurse at the State Department of Health of Paraná. Curitiba, Paraná, Brazil. E-mail: rici_calixto@yahoo.com.br. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-9603-7358.

Danielli Rafaeli Candido Pedro, State University of Londrina.

Nurse. Master in Nursing from the State University of Londrina. Londrina, Paraná, Brazil. E-mail: danirafaeli@hotmail.com. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-4141-1220.

Juliana Helena Montezeli, State University of Londrina.

Nurse. PhD in Nursing. Adjunct professor at the Nursing Department of the State University of Londrina. Londrina, Paraná, Brazil. E-mail: jhmontezeli@hotmail.com. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-4522-9426.

Maria do Carmo Fernandez Lourenço Haddad, State University of Londrina.

Nurse. PhD in Nursing. Senior Professor, Department of Nursing, State University of Londrina. Londrina, Paraná, Brazil. E-mail: carmohaddad@gmail.com. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001- 7564-8563.

Aida Maris Peres, Federal University of Paraná.

Nurse. Post-doctorate in Nursing. Associate Professor at the Federal University of Paraná. Curitiba, Paraná, Brazil. E-mail: aidamaris.peres@gmail.com. ORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-2913-2851.

References

Brasil, Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 3/2001. Diário Oficial da União, Brasília, 9 de Novembro de 2001. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES03.pdf>.

Fleury MTL, Fleury A. Construindo o conceito de competência. RAC. 2001 (edição especial): 183-196. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rac/v5nspe/v5nspea10.pdf>.

Perrenoud P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul; 2000.

Leal LA, Camelo SHH, Santos FC. O docente de administração em enfermagem: formação e competências profissionais. Rev enferm UFPE on line. 2017;11(6):2329-38

Oliveira SNde, Bernardi MC, Prado MLdo, Lazzari DD, Lino MM, Vicensi MdoC. Professores de enfermagem e o desenvolvimento de competências: reflexões sobre a teoria de Philippe Perrenoud. Rev Enferm UFSM. 2015;5(3):589-596.

Mororó DDdS, Enders BC, Lira ALBC, Silva CMBda, Menezes RMPde. Análise conceitual da gestão do cuidado em enfermagem no âmbito hospitalar. Acta Paul Enferm. 2017; 30(3):323-32.

Galdeano LE, Rossi LA. Validação de conteúdo diagnóstico: critérios para a seleção de experts. Cienc Cuid Saúde. 2006;5(1):60-66.

Faro ACM. Técnica Delphi na validação das intervenções de Enfermagem. Rev. Esc. Enferm. USP. 1997;31(1):259-73.

Pimenta SG, Anastasiou LGC. Docência no Ensino Superior. 5a ed. São Paulo: Cortez; 2011.

Masetto MT. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus; 2012.

Sade PMCS, Peres AM, Wolff LDGW. A formação das competências gerenciais do enfermeiro: revisão integrativa. Rev enferm UFPE on line. 2014;8(6):1739-45.

Fidalgo AM, Scalon JD. Uso dos métodos Mantel-Haenszel para a detecção do funcionamento diferencial dos itens e software relacionado. Psicol. Reflex. Crít. 2012;25(1):60-68.

Aline Massaroli A, Martini JG, Lino MM, Spenassato D, Massaroli R. Método delphi como referencial metodológico para a pesquisa em enfermagem. Texto Contexto Enferm, 2017; 26(4):e1110017.

Barbiani R, Nora CRD, Schaefer R. Práticas do enfermeiro no contexto da atenção básica: scoping review. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2016;24:e2721.

Júnior NJdeO, Cardoso KE. O papel do enfermeiro frente à auditoria hospitalar. Rev. Adm. Saúde. 2017;17(68).

Costa ACB, Paiva KCM, Mageste GS. Competências gerenciais de enfermeiros de um hospital de Belo Horizonte (MG): o ideal e o real. Revista de Administração Hospitalar e Inovação em Saúde. 2017;14(4):73-86.

Luz MAPda, Oliveira JLCde, Tonini NS, Maraschin MS. Competências gerenciais: opinião de enfermeiros no contexto hospitalar. Rev. Gestão & Saúde. 2017;8(3).

Leal LA, et al. Competências profissionais para enfermeiros hospitalares: uma análise documental. Rev Enf Centro-Oeste Min. 2019; 9/3249.

Erdmann AL, Peiter CC, Lanzoni GMM. Grupos de pesquisa em enfermagem no Brasil:
comparação dos perfis de 2006 e 2016. Rev Gaúcha Enferm. 2017;38(2):e69051.

Magalhães SMF, Gabrielloni MC, Sanna MC, Barbieri M. Educação em Enfermagem: conceituando projeto pedagógico na visão de professores. Acta Paul Enferm. 2017; 30(3):247-53.

Padovani O, Corrêa AK. Currículo e formação do enfermeiro: desafios das universidades na atualidade. Sau. & Transf. Soc. 2017;8(2):112-119.

Magalhães SMF, Gabrielloni MC, Sanna MC, Barbieri M. Educação em Enfermagem: conceituando projeto pedagógico na visão de professores. Acta Paul Enferm. 2017;30(3):247-53.

Macedo KDdaS, Acosta BS, Silva EBda, Souza NSde, Beck CLC, Silva KKDda. Metodologias ativas de aprendizagem: caminhos possíveis para inovação no ensino em saúde. Esc Anna Nery. 2018;22(3):e20170435.

Published

2020-11-25

How to Cite

Calixto, R. do C., Rafaeli Candido Pedro, D., Montezeli, J. H., Fernandez Lourenço Haddad, M. do C., & Peres, A. M. (2020). Validation of professors’ competences in the area of nursing administration. Advances in Nursing and Health, 2. https://doi.org/10.5433/anh.2020v2.id39158

Most read articles by the same author(s)