The municipal school atlas of Upanema/RN: perception of teachers in the final years of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.5433/got.2024.v10.49665Keywords:
school geography, school cartography, school atlas, placeAbstract
Cartography presents comprehensive aspects regarding its dimensions of action in Geography teaching. Currently, it is important to consider the perspective of teaching through different forms and methodologies. Therefore, the use of new methodological proposals such as the use of municipal school atlases is an option, helping students and teachers to understand various concepts of geographic science. Thereby, this research is the result of several reflections that approach the teaching of Geography and cartographic language. The objective of this research was to analyze the process of preparing the municipal school atlas of Upanema, based on the perception teachers in the final years of elementary school and how they can be used in the teaching of Geography. The present work followed some methodological steps, initially seeking a bibliographical survey, based on work from the perspective of analysis, the importance of municipal school atlases, and cartographic literacy. For the process of preparing the atlas “pranchas”, on QGis geoprocessing program, we collected pre-existing data, in addition, on-site visits were carried out to collect information and photographic records. Consequently, we conclude that municipal school atlases present themselves as an important teaching material to assist teachers in the classroom, considering that the atlas contains essential content that highlights local relationships, with emphasis on the student's locus of experience, thus providing recognition and identity for students.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.
BUENO, M. A. Atlas escolares municipais e sua proposta no âmbito das políticas curriculares educacionais: considerações iniciais. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, v. 99, p. 74- 85, 2018. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/boletim-paulista/article/view/1468. Acesso em: 13 jun. 2023.
BUENO, M. A.; COMPIANI, M. O estudo do lugar e a fundamentação geográfica dos atlas escolares municipais no Brasil. Anais... X Encontro de Geógrafos da América Latina, Universidade de São Paulo, p.14616-14626, 2005.
CALLAI, H. C. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, A. C.; (org.); CALLAI, H. C.; KAERCHER, N. A. Ensino de Geografia práticas e textualização no cotidiano. 12 ed. Porto Alegre: Mediação, p. 71-114, 2017.
CARLOS, J. M. L; GUEDES, J. A; COSTA, G. S. O atlas escolar municipal de Alto do Rodrigues/RN: concepção e análise de um material didático para o estudo do lugar. Pensar Geografia, Mossoró, v.6, n.2, p.66-91, 2022. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/PGEO/article/view/4624 Acesso em: 30 jul. 2023
CHRISTOFOLETTI, A. Perspectiva e critérios para a organização curricular no ensino de Geografia. Boletim Goiano De Geografia, Goiânia, v.17, n.1, p.65-82, jan./jun.1997. Disponível em: https://revistas.ufg.br/bgg/article/view/4293. Acesso em: 24 jan. 2023.
FARIAS, P. S. C. A Cartografia Escolar e o ensino fundamental I: limites e possibilidades. Revista Ensino de Geografia, Recife, v.1, n.1, p.17-34, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/ensinodegeografia/article/view/240411. Acesso em: 30 jul. 2023
FRANÇA JUNIOR, P. F.; ZUCCHI, V. P. A construção do atlas municipal de Cambira/PR: para o ensino e a aprendizagem geográfica do lugar. Geografia Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v.17, n.1, p.161–172, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/8747. Acesso em: 30 jan. 2023.
LASTÓRIA, A. C.; FERNANDES, S. A. S. A Geografia e a linguagem cartográfica: de nada adianta saber ler um mapa se não se sabe aonde quer chegar. Ensino Em ReVista, v. 19, n. 2, 2012, p. 323-334. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/14939/8437. Acesso em: 24 jan. 2023.
LESANN, J. G. Geografia no ensino fundamental I. Belo Horizonte: Fino Traço, 2010.
MARTINELLI, M. As cartografias e os atlas geográficos escolares. Revista da
ANPEGE, Uberlândia, v.7, n.1, número especial, p.251-260, out. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.5418/RA2011.0701.0021
MELO, I. B. N. Atlas escolar de Mairinque/SP - geográfico e histórico. Ciência Geográfica, Bauru, v.25, n.5, p.2157-2171, jan./dez. 2021.
MENEZES, P. K; PEREIRA, B. M; CORRÊA, A. P. S. Desafios da Cartografia Escolar no ensino de Geografia (Orgs.). Anápolis: Editora UEG, 2019. E-book. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/385/o/ebook-desafios-da-cartografia-escolar-2019.pdf. Acesso em: 13 ago. 2023
PITANO, S. C; NOAL, R. E; ROMIG, K. L. K. A elaboração participativa do atlas geográfico escolar de Arroio do Padre/RS e sua atuação extensionista. Expressa Extensão, v.25, n.1, p.17-27, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.15210/ee.v25i1.17117. Acesso em: 13 jun. 2023
RIBEIRO, R. A. S; FRANCISCHETT, M. N. A Cartografia Escolar crítica e as tecnologias no ensino de Geografia. Revista Signos Geográficos, v.3, p.1-17, 2021. Disponível em: https://revistas.ufg.br/signos/article/view/67454. Acesso em: 01 ago. 2023
ROBAINA, L. E. S.; MENEZES, D. J. Valorização do estudo do lugar a partir do atlas geoambiental de São Pedro do Sul–RS. Geosaberes: Revista de Estudos Geoeducacionais, Fortaleza, v.6, n.11, p.60-71, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5528/552856408007.pdf Acesso em: 30 jul. 2023
ROMING, K. L.; PITANO, S. C. O atlas geográfico municipal como recurso didático no ensino de Geografia: elaboração e perspectivas formativas. Geografia, Londrina, v.29, n.2, p.241-260, jul. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5433/2447-1747.2020v29n2p241 Acesso em: 24 jul. 2023
SAMPAIO, A. C. F; SAMPAIO, A. Á. M. A Cartografia ensinada na Educação Básica: experiências de atlas geográfico escolar municipal. Revista Brasileira de Cartografia, v.66, n.4, p.921-929, 2014. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/eafa/c974e0fd7647b1f0e1d692c065a98387db9f.pdf
SANTOS, M. G. M.; GUEDES, J. A. O atlas escolar municipal de São Rafael-RN: processo de elaboração e importância para o ensino de Geografia. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v.10, n.19, p.145-165, jul./dez. 2019. Disponível em: http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/edicao-19.php. Acesso em: 27 jan. 2023.
SILVA, C.; LEMES, D. P. A importância da utilização de mapas nas series iniciais Souza. Revista Geográfica de América Central, Costa Rica, v.2, p.1-12, jul./dic, 2011. Disponível em: https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/geografica/article/view/2740 Acesso em: 05 out.
SILVA, G. M; BATISTA, N. L; RIZZATTI, M; CASSOL, R. A Cartografia Escolar como ferramenta pedagógica no ensino de Geografia: uma proposta de oficinas didáticas com alunos do ensino fundamental. Revista Ensino de Geografia, Recife, v.1, n.2, p.120-134, mai./ago. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/ensinodegeografia/article/view/240434. Acesso em: 29 jul. 2023
SILVA, K. A. A formação continuada de professoras do Ensino Fundamental I a partir do Atlas Escolar Municipal de Trindade (GO). Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal de Goiás, Instituto de Estudos Sócio-Ambientais. Goiânia, 2014.
SILVA, L. M. A abordagem da Cartografia e o desenvolvimento das percepções espaciais nos anos finais do Ensino Fundamental. Anais... Encontro Nacional de Prática de Ensino em Geografia: Políticas, linguagens e trajetória. Campinas, p.376-388, 2019. Disponível em: https://ocs.ige.unicamp.br/ojs/anais14enpeg/article/view/2977 Acesso em: 05 out. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Filipe Rone de Moura, Josiel de Alencar Guedes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre)
- Os autores cedem à Geographia Opprrtuno Tempore, direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Atribuição-NãoComercial-
CompartilhaIgual 4.0 Internacional. Esta licença permite que terceiros façam download e compartilhem os trabalhos em qualquer meio ou formato, desde que atribuam o devido crédito de autoria, mas sem que possam alterá-los de nenhuma forma ou utilizá-los para fins comerciais. Se você remixar, transformar ou desenvolver o material, não poderá distribuir o material modificado