The labyrinthic path in the archives of a silenced author

Tulio Carella and his Orgia in a Roteiro Recifense

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2024vol44n1p40

Keywords:

Archive, Memory, Tulio Carella

Abstract

The archive, serving as a potential avenue for literary inquiry, offers myriad possibilities. Such was the case with our investigation into the Argentine intellectual, writer, and poet Tulio Carella, who was enlisted by Hermilo Borba Filho to instruct at the nascent Theater School of the University of Recife. During his brief sojourn in the city from 1960 to 1961, Carella produced two works rooted in personal and collective memory: Orgia, structured as a novel with pronounced homoerotic undertones, and Roteiro Recifense, a collection of poems, many of which also featured homoerotic themes. Navigating this terrain of literary archives, informed in part by experiences documented by Marques (2015), our research encountered scant critical analysis pertaining to Carella’s works and limited archival material documenting his time in Pernambuco. Consequently, the primary aim of this article is to elucidate our engagement with archival sources, particularly those within the public domain, and to share insights garnered throughout this ongoing research endeavor. We aim to delineate the challenges inherent to such inquiries, the pathways traversed during our investigation, and the discoveries unearthed within these archives.

Author Biographies

Moacir Japearson Albuquerque Mendonça, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Doutorando pela Universidade Federal de Alagoas- UFAL.

Doutorado Sanduiche (PDSE) na Universidad Nacional de Tres de Febrero (Buenos Aires)



Susana Souto Silva, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Doutorado em Estudos Literários pela Universidade Federal de Alagoas (2008)

Professora Associada da Universidade Federal de Alagoas.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: Letramento, 2018.

BORBA FILHO, Hermilo. Um cavalheiro da segunda decadência: Deus no pasto. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1972.

CARELLA, Tulio. Orgia: diário primeiro. Rio de Janeiro: José Alvaro, 1968.

CARELLA, Tulio. Orgia: os diários de Tulio Carella, Recife, 1960. São Paulo: Opera Prima, 2011.

CARELLA, Tulio. Picaresca porteña. Buenos Aires: Ediciones Siglo Veinte, 1966a.

CARELLA, Tulio. Roteiro Recifense. Recife: Imprensa Universitária, 1965.

CARELLA, Tulio. Tango, mito y esencia. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina, 1966b.

Exército confirma a prisão de Carella e desmente a de Gregório. Jornal do Commercio, Recife, 27 de abril de 1961.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.

MACHADO, Alvaro. Introdução. A trajetória de uma confissão. Tulio Carella. Orgia. São Paulo: Opera Prima, 2011.

MACHADO, Alvaro. Quando dramaturgos se encontram: Federico García lorca, Tulio Carella e Hermilo Borba Filho, entre Buenos Aires e o Recife. Repertório, Salvador, ano 21, n. 31, p. 260-279, 2018.

MARQUES, Reinaldo. Arquivos literários: teoria, histórias, desafios. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

PROFESSOR da U.R não desapareceu: foi preso e está incomunicável. Diário de Pernambuco, Recife, p. 7-26, 26 de abril de 1961.

IV exército confirma furo do diário e esclarece prisão do prof. Carella. Diário de Pernambuco, Recife, p. 7-27, 27 de abril de 1961.

Published

2024-06-03

How to Cite

MENDONÇA, Moacir Japearson Albuquerque; SOUTO SILVA, Susana. The labyrinthic path in the archives of a silenced author: Tulio Carella and his Orgia in a Roteiro Recifense. Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários, [S. l.], v. 44, n. 1, p. 40–57, 2024. DOI: 10.5433/1678-2054.2024vol44n1p40. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/49274. Acesso em: 22 jul. 2024.