José de Alencar and the landscape through a diorama

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2023vol43n2p209

Keywords:

Landscapes, Dioramas, José de Alencar, Indianism

Abstract

As a prominent figure in Brazilian Romanticism, José de Alencar portrayed the Brazilian past through his Indianist legends, emphasizing the nation’s natural beauty. By extolling the country and celebrating its origins, the author skillfully depicted vibrant national landscapes. The association of these landscapes with the noble purpose of elevating the country is a distinctive feature of works such as Iracema (1865) and Ubirajara (1874). This article examines the construction of landscapes in these works in relation to the formation of dioramas, a resource that gained popularity in the natural history museums of the 19th century. Within the Indianist scenes, the landscapes function as a museal device, characterized by detailed descriptions and carefully selected elements. These elements are also discernible in the formal aspects of the narratives and their paratexts.

Author Biography

Ana Maria Amorim Correia, Fundação Cecierj

Doutora em Literatura Comparada pela Universidade Federal Fluminense.
Divulgadora científica da Fundação Cecierj.

References

ABREU, Mirhiane Mendes de. Ao pé da página: a dupla narrativa em José de Alencar. Campinas, 2002. Tese (Doutorado em Teoria e História Literária) - Instituto de Estudos da Linguagem da UNICAMP, Campinas, 2002. Disponível em: https://www.repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/276947?guid=1668463232137.

ALENCAR, José de. Sonhos d’Ouro. Rio de Janeiro: Letras e Artes, 1964.

ALENCAR, José de. Ubirajara. Porto Alegre: L&PM Pocket, 2001.

ALENCAR, José de. Iracema. São Paulo: Panda, 2015.

BEWELL, Alan. Natures in translation: Romanticism and colonial natural history. Baltimore: Johns Hopkins UP, 2017. DOI: https://doi.org/10.1353/book.49469

COLLOT, Michel. Poética e filosofia da paisagem. Trad. Ida Alves et al. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2013.

DIORAMAS em museus de ciências. INCT-CPCT Divulgação Científica: Casa de Oswaldo Cruz, Fiocruz. YouTube. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=hC5EzI1w38g&gt.

HUTTERER, Rainer. Construir um diorama é uma tarefa multidisciplinar. Martha Marandino, Graziele Scalfi & Barbara Milan. Janelas para a natureza: explorando o potencial educativo dos dioramas. São Paulo: FEUSP, 2020.

KÜHL, Beatriz Mugayar. Viollet-le-Duc e o Verbete Restauração. Eugène Emmanuel Viollet-le-Duc. Restauração. Cotia: Ateliê, 2000. 9-25.

MERQUIOR, José Guilherme. De Anchieta a Euclides: breve história da literatura brasileira. São Paulo: É Realizações, 2014.

PEIXOTO, Nelson Brissac. Paisagens Urbanas. São Paulo: Senac, 2004.

RENAN, Ernest. Que é uma nação? Trad. de Samuel Titan Jr. Plural: Revista de Ciências Sociais, São Paulo, v. 4, p. 154-75, 1997. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-8099.pcso.1997.75901

RICUPERO, Bernardo. O romantismo e a ideia de nação no Brasil (1830-1870). São Paulo: Martins Fontes, 2004.

RUSKIN, John. A lâmpada da memória. Cotia: Ateliê, 2008.

Published

2023-12-29

How to Cite

Correia, Ana Maria Amorim. “José De Alencar and the Landscape through a Diorama”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 43, no. 2, Dec. 2023, p. 209, doi:10.5433/1678-2054.2023vol43n2p209.