Between losses and repetitions: the traumatic realism in Barba ensopada de sangue by Daniel Galera

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2020v39p36

Keywords:

Brazilian Novel, Daniel Galera, Barba Ensopada de Sangue, Traumatic Realism

Abstract

This article proposes a reading of Barba Ensopada de Sangue (2012), a novel by Daniel Galera, which starts from its ties with realist tradition, reverberating on contemporary Brazilian literature, to investigate some marks of traumatic realism in the narrative, especially the established repetitions between the protagonist and his grandfather. To this end, I visited Schøllhammer (2013) on the marks of realism in Brazilian prose, Ginzburg (2002) on the repercussion of trauma aesthetics in Brazil, and Foster (2017 and 2020) on traumatic realism as an essential category for understanding contemporary. The theme of loss is pivotal in the novel, seen as trauma simultaneously repeated and displaced, and its relationship with a pattern of masculinity that insists on resurging. The importance of the Beta dog is highlighted along with the narrative as a symbolic figure stressing the parallelism to prevent the repetition pattern from becoming a simple copy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nelson Eliezer Ferreira Júnior, Universidade Federal de Campina Grande

Professor at the Universidade Federal de Campina Grande.

References

FACCHIN, Michelle Aranda. Barba ensopada de sangue: realismo e subjetividade. Revista de Letras, Curitiba, v. 17, n. 21, p. 95-107, jul./dez. 2015. DOI: 10.3895/rl.v17n21.3033.

FERREIRA JÚNIOR, Nelson Eliezer. Virilidade e identidade narrativa em Mãos de cavalo, de Daniel Galera. Acta Scientiarum. Language and Culture, Maringá, v. 42, n. 2, p. e50843, 8 jul. 2020. DOI: 10.4025/actascilangcult.v42i2.50843.

FOSTER, Hal. O retorno do real: a vanguarda no final do século XX. São Paulo: Edu, 2017.

FOSTER, Hal. What comes after farce?: art and criticismo at time of debacle. New York: Verso, 2020.

GALERA, Daniel. Barba ensopada de sangue. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

GALERA, Daniel. Mãos de cavalo. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

GINZBURG, Jaime. “Ditadura e estética do trauma: exílio e fantasmagoria”. F. J. G. Correia, org. O rosto escuro de narciso. João Pessoa: Ideia, 2004. 53-62.

LUKÁCS, Georg. A teoria do romance: um ensaio histórico-filosófico sobre as formas da grande épica. São Paulo: Duas Cidades; 34, 2000.

SCHØLLHAMMER, Karl Erik. Ficção brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.

SCHØLLHAMMER, Karl Erik. Para uma crítica do realismo traumático. SOLETRAS, Rio de Janeiro, n.23, p. 19-28, 2012. DOI: 10.12957/soletras.2012.3801

TAKEDA, Anna Carolina Botelho. A obsessão pela virilidade em Mãos de cavalo: poder e ruína. Revista Estação Literária, Londrina, v. 16, p. 153-164, jun. 2016. http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/estacaoliteraria/article/view/28503/20650.

XAVIER, Luiz Gustavo Osório. Homens à deriva: a representação da masculinidade em dois romances de Daniel Galera. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística), Universidade Federal de Goiás, 2020. http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/10497.

Published

2020-12-11

How to Cite

Ferreira Júnior, Nelson Eliezer. “Between Losses and Repetitions: The Traumatic Realism in Barba Ensopada De Sangue by Daniel Galera”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 39, Dec. 2020, pp. 36-47, doi:10.5433/1678-2054.2020v39p36.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.