“talvez o mundo pare de acabar tão depressa” [Maybe the world will stop ending so fast]: about a poem by Filpa Leal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2018v36p54

Keywords:

Contemporary poetry, Filipa Leal, Mário de Sá-Carneiro, Experience

Abstract

The reflection for the writing of this article begins in the manifesto written by the Portuguese poetess Filipa Leal. From the defense of the readers of poetry, the poetess seems, ironically, to challenge the position of the readers of the novels. Nevertheless, we can observe that some critics note the presence of a narrativity in the contemporary poets. This feature seems to confirm that the absence of a more present genre, which is not a novelty of contemporary poetry, is confirmed as a possibility to talk about a time that produces its specificities. An example is present in the poem that gives title to the book, “come on Thursday”, which is a reference to a poem by Mário de Sá-Carneiro. In other books by Filipa Leal, we can note the presence of a reflection on the liquidity of contemporaneity, a possible reading key for the confirmation of Benjamin’s thesis that narration would be a genuine maintenance of experience. Therefore, there is a principle of narration that seems to be relevant to experience.

Author Biography

Viviane Vasconcelos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Master in Portuguese Literature and doctorate in Comparative Literature by Universidade Federal Fluminense. Adjunct Professor of Portuguese Literature at the Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

References

ALVES, Ida. Poesia portuguesa contemporânea e a opção pela narratividade. Alea (Rio de Janeiro), v. 3, n. 2, pp.57-66, jul-dez 2001. Disponível em https://tinyurl.com/y4wg3a2m.

BAUMAN, Zygmunt. Confiança e medo na cidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza. Obras escolhidas. Vol 1. São Paulo: Brasiliense, 1994, pp. 114-119.

BENJAMIN, Walter. Sobre alguns temas de Baudelaire. A modernidade e os modernos. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2000, pp. 103-149.

HELDER, Herberto. Os passos em volta. Lisboa: Cooperativa Editora e Livreira, 1994.

FERREIRA, Pedro. A poesia que dispensa gravata. Esquerda.net, 2016. Disponível em: http://www.esquerda.net/artigo/poesia-que-dispensa-gravata/43312.

HOBSBAWM, Eric. Tempos Fraturados. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

LEAL, Filipa. Cidade líquida & outras texturas. Porto: Deriva, 2006.

LEAL, Filipa. Pelos leitores de poesia. Lisboa: Abysmo, 2015.

LEAL, Filipa. Vem à quinta-feira. Lisboa: Assírio & Alvim, 2016.

MAFFEI, Luís. Para quem escreve quem hoje escreve? Convergência Lusíada (Lisboa), n. 33, pp. 77-87, jan–jun de 2015. Disponível em http://rgplrc.libware.net/ojs/index.php/rcl/article/view/54/52.

MARTINS, Fernando Cabral. O modernismo em Mário de Sá-Carneiro. Lisboa: Estampa, 1997.

SÁ-CARNEIRO, Mário de. Obra completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1995.

SÁ-CARNEIRO, Mário de. Poemas completos. Fernando Cabral Martins (org.). Lisboa: Assírio & Alvim, 1996.

Published

2018-12-18

How to Cite

Vasconcelos, Viviane. “‘talvez O Mundo Pare De Acabar tão depressa’ [Maybe the World Will Stop Ending so fast]: About a Poem by Filpa Leal”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 36, Dec. 2018, pp. 54-63, doi:10.5433/1678-2054.2018v36p54.