Teacher’s mediation in literature readers in training: official and academic speeches
DOI:
https://doi.org/10.5433/1678-2054.2016v31p82Keywords:
Literature, Teacher, Mediation, ReaderAbstract
Public and private campaigns to encourage reading, the increase in academic research and book publications and periodicals allocating spaces to discuss the formation of readers and literature teach in school and beyond, has supported the effort and stay for the construction of the fostering proposals of reading in Brazil. Also, this direction, public policy has been intensifying and taking advantage of everyone’s commitment to present new paradigms to the concepts and practices of reading in school, causing the reorganization in traditional routines of literature teaching in the curriculum and in classroom activities and, above all, training and teacher praxis. Thus, reflecting on this context of changes in the school, the literature teaching and especially the role that the teacher should admit on the need to form readers, this article intends to show how the oficial and scholars speeches explicit the “new” teacher`s function when assume the role of mediator and articulator of the reading literary at school.Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações curriculares nacionais para o ensino médio. Volume 1: Linguagens Códigos e suas Tecnologias. Brasília 2006.
BURLAMAQUE, Fabiane V. “Os primeiros passos na constituição de leitores autônomos: a formação do professor”. In: TURCHI, Maria Z. Turchi & Vera T. Silva, (orgs.). Leitor formado, leitor em formação: a leitura literária em questão. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2006. p. 79-91.
CHIAPPINI, Ligia. Invasão da catedral: literatura e ensino em debate. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1983.
CHIAPPINI, Ligia. Reinvenção da catedral: língua, literatura, comunicação: novas tecnologias e políticas de ensino. São Paulo: Cortez, 2005.
COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Trad. Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.
FREITAS, Maria Teresa A. “Na memória de professoras: uma história de leitura e escrita”. Veredas: Revista de Estudos Linguísticos, v. 1, n. 2, p. 9-29, 2009. Disponível em: http://www.ufjf.br/revistaveredas/files/2009/12/artigo0114.pdf Acesso em: 01 de junho de 2016.
LAJOLO, Marisa. O texto não é pretexto. In: Regina Zilberman, (org.). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993. p. 51-62.
LARROSA, Jorge. “Dar a ler...talvez”. Linguagem e educação depois de Babel. Trad. Cynthia Farina. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 15-47.
LERNER, Délia. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, 1996.
MAGNANI, Maria do Rosário M. Leitura, literatura e escola: sobre a formação do gos-to. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
OLIVEIRA, Gabriela Rodella. O professor de português e a literatura: relações entre formação, hábitos de leitura e prática de ensino. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Educação (USP), São Paulo, 2008. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-07102008-101148/pt-br.php. Acesso em 23.06.2016.
RAMOS, Flávia Brocchetto. O leitor como produtor de sentido nas aulas de literatura: reflexões sobre o processo de mediação. In: PAULINO, Graça Paulino & Rildo Cosson, (orgs.). Leitura literária: a mediação escolar. Belo Horizonte: UFMG, 2004. p. 107-114.
ROCCO, Maria Thereza F. Literatura/ensino: uma problemática. São Paulo: Ática, 1981.
SEGABINAZI, Daniela M. Educação literária e a formação docente: encontros e de-sencontros do ensino de literatura na escola e na Universidade do Século XXI. Tese de doutorado, Programa de Pós-Graduação em Letras (UFPB), João Pessoa, 2011. Disponível em: http://tede.biblioteca.ufpb.br/handle/tede/6177. Acesso em: 23 de junho de 2016.
SOUZA, Renata J. & Caroline Santos. “A leitura da literatura infantil na escola”. In: Renata J. Souza, (org.). Caminhos para a formação do leitor. São Paulo: DCL, 2004. p. 79-90.
VIEIRA, Alice. O prazer do texto: perspectivas para o ensino de literatura. São Paulo: EPU, 1989.
ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 1988.
ZILBERMAN, Regina. Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.
ZILBERMAN, Regina & Tania M. K. Rösing, (orgs.). Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License, allowing the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).
d) The authors of the approved works authorize the journal to, after publication, transfer their content for reproduction in content indexers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted for publication are of their original creation, taking full responsibility for their content in case of any objection by third parties.