Traces of romantic irony in the twentieth century literature
DOI:
https://doi.org/10.5433/1678-2054.2014v27p50Keywords:
Tradition, Romanticism, ModernismAbstract
This study discusses the romantic irony as a source of influence on twentieth-century literature. In our view, the presence of ironic traits in Romanticism is relevant to profiling the aesthetics and themes in twentieth century literature, leading to an understanding of an ironical continuum in the literary tradition in Brazil. For that I want to highlight some aesthetic innovations and above all show contact points between Romanticism and Modernism through the discussion of the perceived ironic profiles of the two movements.Downloads
References
ARRIGUCI JR., Davi. Humor e sentimento: uma análise da poesia reflexiva de Drummond. São Paulo: Cosac Naify, 2002.
BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Ranbelais. 7. ed. São Paulo: HUCITEC, 2010.
BANDEIRA, Manuel. Poética. Poesia completa. São Paulo: Nova Fronteira, 1993. p. 129.
BAUDELAIRE, Charles. Sobre a modernidade: o pintor da vida moderna. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
BENJAMIN, Walter. O conceito de crítica de arte no Romantismo alemão. 2. ed. São Paulo: Iluminuras, 2002.
BLOOM, Harold. A angústia da influência. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.
BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. 37. ed. São Paulo: Cultrix, 1995.
CANDIDO, Antonio. A educação pela noite e outros ensaios. São Paulo: Ática, 1989.
CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira. 3. ed. São Paulo: Cultrix, 2000. v. II.
CANDIDO, Antonio.Literatura e sociedade. São Paulo: Cultrix, 1975.
DERRIDA, Jacques. A escrita da diferença. São Paulo: Perspectiva, 1979.
DERRIDA, Jacques. De la gramatologie. Paris: Minuit, 1973.
FOUCAULT, Michel. Qu’est-ce que les Lumières? Dits et Écrits. Paris: Gallimard, 1994. Vol. IV, p. 679-688.
FRANCHETTI, Paulo. O riso romântico: notas sobre o cômico na poesia de Bernardo de Guimarães. Remate de males Campinas). 1987, vol. 7, pp. 7-17.
GUIMARÃES, Bernardo de. A orgia dos duendes. Poesia erótica e satírica. São Paulo: Imago, 1992. p. 165-67.
HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade. 3. ed. Lisboa: Dom Quixote, 2000.
HEGEL, Georg Friedrich. Filosofia da história. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1985.
KANT, Immanuel. Resposta à pergunta: O que é o Iluminismo? A Paz Perpétua e Outros Opúsculos. Lisboa: Edições 70, 1989.
LOBO, Luíza. Épica e modernidade em Sousândrade. Rio de Janeiro: Presença, 1986.
NUNES, Benedito. Visão romântica. J. Guinsburg, org. O Romantismo. 3.ed. São Paulo: Perspectiva, 1993, pp. 68-79.
PAZ, Octavio. Os filhos do barro: do romantismo à vanguarda. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1994. ROSENFELD, Anatol. Texto/contexto I. São Paulo: Perspectiva, 1993.
SCHELLING, Friedrich Wilhelm Joseph von. Filosofia da arte. São Paulo: Edusp, 2001.
SCHELLING, Friedrich Wilhelm Joseph von. Sistème de l’idealisme transcendental. Essais de Schelling. São Paulo: Graal, 1994.
SCHWARTZ, Jorge. Vanguardas latino-americanas: polêmicas, manifestos e textos críticos. São Paulo: Edusp; Iluminuras, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License, allowing the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).
d) The authors of the approved works authorize the journal to, after publication, transfer their content for reproduction in content indexers, virtual libraries and the like.
e) The authors assume that the texts submitted for publication are of their original creation, taking full responsibility for their content in case of any objection by third parties.