Maria Bethânia in Pássaro da Manhã: The Interart dialogue at Neo-rhapsodes’ work

Authors

  • Renato Forin Jr. Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2013v25p29

Keywords:

Maria Bethânia, Pássaro da Manhã, Oral poetry, Dramaturgy rhapsodic

Abstract

In 1977, Maria Bethania debuted the Pássaro da Manhã concert. This spectacle, directed by Fauzi Arap, has combined songs and literary texts to prepare an intertextual dramaturgy, with political subtext, in favor of amnesty. The concert is a good example of a spectacle model that Maria Bethania develops at least since the early 1970s which puts in dialogue theater, music, literature and visual arts. This performance, while brings features of “rhapsodic drama”, according to Jean-Pierre Sarrazac’s concept, is binded a singular poetic making, coupled with voice and characteristic of oral cultures.

Author Biography

Renato Forin Jr., Universidade Estadual de Londrina

Master and PhD student in Letters from the Universidade Estadual de Londrina.

References

BAILLET, Florence & Clémence Bouzitat. “Montagem e colagem”. Jean-Pierre Sarrazac, org. Léxico do Drama Moderno e Contemporâneo. São Paulo: Cosac Naify, 2012. 119-123.

COSTA, Iná Camargo. Sinta o Drama. Petrópolis: Vozes, 1998.

DAVINI, Silvia Adriana. “Voz e Palavra – Música e Ato.” Cláudia Neiva de Matos et al, orgs. Palavra Cantada: Ensaios sobre Poesia, Música e Voz. Rio de Janeiro: 7 letras, 2008. 307-315.

FAOUR, Rodrigo. “Pássaro da Manhã” (1977). Intérprete: Maria Bethânia. MARIA BETHÂNIA. Pássaro da Manhã. Rio de Janeiro: Universal music, 2006. 1 CD.

MARIA BETHÂNIA. Entrevista Concedida a Marília Gabriela. Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?v=Esq_7qcGg6I>. Acesso em: 12 set. 2012.
MOTA, Marcus. A Dramaturgia Musical de Ésquilo: Investigações sobre Composição, Realização e Recepção de Ficções Audiovisuais. Brasília: Ed. UnB, 2008.

MOTTA, Nelson. “Bethânia em Cena: Esperança, Liberdade e Corações Apaixonados”. O Globo (Rio de Janeiro) 24 jan. 1977.

OLIVEIRA, Solange Ribeiro de. “Introdução à Melopoética: a Música na Literatura Brasileira”. Solange Ribeiro de Oliveira et al. Literatura e Música. São Paulo: Senac, 2003. 17-48.

ROCHA, José Maria. Pássaro da Manhã [mensagem pessoal]. Mensagem recebida impressa por Renato Forin Jr. em 21 out. 2011.

SANTOS, Joaquim Ferreira dos. “A Otimista”. Veja (São Paulo) (1977).

SARRAZAC, Jean-Pierre, org. Léxico do Drama Moderno e Contemporâneo. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

SARRAZAC, Jean-Pierre, org. O Futuro do Drama. Porto: Campo das Letras, 2002.

SCHURÉ, Eduardo. Historia del Drama Musical. Buenos Aires: Editorial Schapire, 1945.

TATIT, Luiz. O Século da Canção. Cotia: Ateliê editorial, 2004.

WISNIK, José Miguel. Sem Receita. São Paulo: Publifolha, 2004.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à Poesia Oral. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2010.

Published

2013-11-30

How to Cite

Forin Jr., Renato. “Maria Bethânia in Pássaro Da Manhã: The Interart Dialogue at Neo-rhapsodes’ Work”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 25, Nov. 2013, pp. 29-40, doi:10.5433/1678-2054.2013v25p29.